Hoppa till huvudinnehållet

Linda blev sopkörare – mot alla odds: ”Jag är väldigt doftkänslig”

Publicerad:
Reporter Karina Johansson
Karina Johansson
karina.johansson@fryksdalsbygden.se
Linda Eriksson Åberg jobbar som sopkörare.
Linda Eriksson Åberg jobbar som sopkörare. Foto: Karina Johansson

Allt fler unga tjejer tar för sig och börjar arbeta inom traditionellt mansdominerade yrken.

Linda Eriksson Åberg hanterar den 20 ton tunga sopbilen utan större problem och ger sig ut i alla väder, inklusive halka och snö som råder just nu.

– Men visst är jag orolig för väglaget. Jag kan kolla väderappen både fyra och fem gånger innan jag åker ut, berättar hon med ett leende.

Att hon skulle utbilda sig till lastbilschaufför var absolut ingen självklarhet. Hon trivdes inte så bra i skolan och hoppade av extremt tidigt, redan när hon var tretton. Då fick hon möjligheten till praktik på second hand-butiken Juvelen. I början var hon några dar i skolan och resten av tiden på praktik. Till slut var hon heltid på Juvelen, eftersom det fungerade desto bättre där.

– Om jag kände att jag hade en dag som jag inte var så social, så var det okej. Och dagar då jag var åt andra hållet kunde jag vara mer synlig i butiken. Det fanns förståelse på ett sätt som det inte fanns i skolan och jag trivdes jättebra, berättar hon.

När hon var runt 18-20 avslutade hon praktiken och funderade därefter över vad hon skulle göra. Hon kom fram till hon borde börja med att läsa in gymnasiet. Och så blev det.

– Jag gjorde det på distans, genom lärcenter. De hjälpte mig jättemycket! Jag tog de kurser som jag tyckte var intressanta och nödvändiga, och när jag fått betygen började jag på allvar fundera över en utbildning.

Det fanns ett yrke som lockade; lastbilschaufför.

– Jag föreställde mig att det fanns en frihet i det och att jag kunde sitta och lyssna på musik medan jag kör. Sen behöver jag inte vara social hela tiden heller, berättar hon.

Men hon sköt det framför sig, och idag finns det en person som hon tackar för att hon till slut tog tag i det.

– Det var min sambo som övertalade mig. Utan honom hade jag nog aldrig gjort det, berättar hon.

Linda Eriksson Åberg tillsammans med Kenneth Holm som är produktionschef på NordRen i Sunne.
Linda Eriksson Åberg tillsammans med Kenneth Holm som är produktionschef på NordRen i Sunne. Foto: Karina Johansson

Lärcenter hjälpte henne med yrkesutbildning till lastbilschaufför genom YFUV, Yrkesförarutbildning i Värmland. Utbildningen fanns i Karlstad och var nio månader lång.

Och den här gången fungerade skolgången desto bättre.

– Jag tror det beror på kombinationen att jag blivit lite äldre och att jag hittat ett ämne som intresserade mig. Sen är jag rätt envis. Har jag gett mig den på en sak, då ser jag till att slutföra den, berättar hon.

Och utbildningen har betytt mycket för henne, på flera sätt.

– Sambon säger att han ser stor skillnad på mig från när jag började utbildningen. Att jag har utvecklats mycket. Och jag märker det själv också. Just det här att jag har klivit ur mitt skal och vågar ta lite mer risker än jag gjort förut. Som att vara med i det här reportaget, säger hon med ett leende.

Våren 2022 såg Linda en annons om att NordRen behövde vikarierande sopkörare. Linda sökte vikariatet, vilket förvånade alla i hennes närhet.

– Jag är väldigt, väldigt doftkänslig och ingen trodde att jag skulle palla med lukten från soporna, säger hon och skrattar.

Hon fick vikariatet våren 2022 och det visade sig snabbt att hon hamnat rätt.

– Jag trivs med att få vara självgående och att chefen litar på att jag sköter mitt jobb. För mig är det en stor trygghet att jag inte har ögonen på mig hela tiden.

För bara några dagar sedan blev hon fast anställd. Trots att hon nu inser att hon faktiskt har ett väldigt socialt yrke.

– Det går inte en dag utan att folk pratar med en, och jag tycker det är jätteroligt!

Sopbilen som Linda Eriksson Åberg kör väger 20 ton.
Sopbilen som Linda Eriksson Åberg kör väger 20 ton. Foto: Karina Johansson

Men hur går det med lukten från soporna?

– Den kommer jag nog inte att vänja mig vid. Men jag tänker inte lika mycket på den längre, säger hon.

Idag är det totalt fyra tjejer i företaget. När Linda började för två år sedan var det bara två.

Att vara tjej i ett såpass mansdominerat yrke fungerar också bra.

Sanna,19, är slamtömmare: ”Trodde aldrig att jag skulle sätta mig i en skitbil”

– Det har aldrig varit något problem. Jag kände mig välkommen redan från början, berättar hon.

Men den här vintern är jobbet inte lika roligt varje dag.

– Jag har främst centrumkörning i Sunne och Torsby och det är ofta rena isbanorna. Men hittills har jag klarat mig bra. Fast det blev långa dagar i januari när det var så kallt. Då jobbade vi från sex på morgonen till åtta på kvällen.

En stor fördel med yrket tycker Linda Eriksson Åberg är att hon får jobba självständigt.
En stor fördel med yrket tycker Linda Eriksson Åberg är att hon får jobba självständigt. Foto: Karina Johansson

Förutom isiga vägar är även snöröjningen ett problem.

– Jag ser tyvärr många gånger att folk har prydligt skottade uppfarter och att de även skottat vid postlådan. Men att ge glömt framför sopkärlen.

Att få fram ett sopkärl ur en snödriva är en näst intill omöjlig uppgift, och sliter hårt på kroppen. Hon tömmer mellan 300-450 stycken per dag och vissa är riktigt tunga. Det tyngsta hon rullat fram till sopbilen kom från ett företag och vägde över 250 kilo.

Vintern kan med andra ord vara en riktigt jobbig period.

– Jag kan börja oroa mig för väglaget redan dagen innan, om det är sandat och om folk har skottet. Men jag har ju inget annat val än att åka ut. Det är bara att gilla läget, berättar hon.

Fakta

NordRen, Sunne

NordRen är ett företag som hämtar och transporterar hushållsavfall.

I Sunne finns tretton anställda plus 2-3 vikarier. De kör tio lastbilar och två servicebussar, sammanlagt cirka 150 mil per dag.

Området de ansvarar för är Sunne, Torsby, Hagfors och Munkfors kommuner. Två lastbilar är stationerade i Torsby och en i Munkfors. Övriga utgår från Sunne.

Produktionschef Kenneth Holm berättar att januari var en kall och oerhört tungarbetad månad.

– Efter nyår hade vi minus 25-30 grader under ett par veckor. När det blir så kallt fungerar hydrauliken som lyfter sopkärlen inte så bra, om ens alls. Dessutom har det varit mycket halka, och att köra 20 ton tunga sopbilar på isiga vägar är inte helt enkelt. Vi åker ju på precis varenda liten väg ute på landsbygden och om lastbilen tappar fästet, är den så tung att du inte får stopp på den. Den blir okontrollerbar. Men som tur är har vi inte haft några allvarliga olyckor.

– Mitt budskap till chauffören är att den alltid får avgöra om det är värt risken att köra in på en glashal väg. En bärgning kostar oss trots allt 10 000 kronor, och om det blir reparationer kanske vi hamnar på en kostnad på 40-5000 kronor.

Det har hänt att andra kommuner ställt in sopkörningen när det varit som allra värst.

– Men det har vi ännu inte gjort i Sunne. Så våra chaufförerna är otroligt duktiga. Det är en väldigt liten procent av sopkärlen som inte blivit tömda på utsatt tid, berättar Kenneth Holm.

Artikeltaggar

LastbilarMunkforsSkola och utbildningSunneTorsbyTrafikUtbildningVind

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.