Hoppa till huvudinnehållet

Här är värmländska matbutiken med störst tillväxt: ”Vi har kunnat stå starka”

Publicerad:
Reporter Peder Kaldal
Peder Kaldal
peder.kaldal@nwt.se
Många av matbutikerna i landet hade god tillväxt under fjolåret, det visar en sammanställning som tidningen Dagligvarunytt. Flera värmländska butiker placerar sig högt.
Många av matbutikerna i landet hade god tillväxt under fjolåret, det visar en sammanställning som tidningen Dagligvarunytt. Flera värmländska butiker placerar sig högt. Foto: Janerik Henriksson/TT

Många matbutiker i länet har haft en god tillväxt det senaste året.

Bäst har det gått för Balkanboden i Charlottenberg.

– Folk vill ha billiga varor och när andra butiker sålde slut på sina partier så kunde vi hålla lägre priser och vi blev billigare i konkurrensen, säger delägaren Mergim Meziu.

Det är tidningen Dagligvarunytt som har kartlagt tillväxten i landets matbutiker.

Man har där tittat på de årsredovisningar som finns tillgängliga för stunden.

Den gemensamma nämnaren för butikerna i toppen är att de ligger i gränstrakterna.

På topplistan över de 100 butikerna med störst tillväxt återfinns sex värmländska butiker.

Bäst placerade är Balkanboden i Charlottenberg. Enligt Dagligvarunytts uppgifter har butiken det senaste året haft en tillväxt på 95,1 procent och omsatt drygt 104 miljoner kronor.

Mergim Meziu, delägare, blir förvånad när han får höra placeringen och förklarar att det ligger hårt jobb bakom resultatet.

– Vi är ett familjeföretag som är bra sammansvetsade. Vi har hållit på i snart 25 år. Det är klart att det också har varit dippat, som under pandemin, men vi har kunnat stå starka.

Mergim Meziu, delägare i Balkanboden
Mergim Meziu, delägare i Balkanboden Foto: Privat

Gränsen hjälpte och stjälpte

Han förklarar det med den långa tiden man funnits och att man haft matvaror som innan annan butik har i samma utsträckning.

I och med att det är gränsbutiker som har störst tillväxt det senaste året kan man säga att resultatet är lite ”dopat”, då gränsen under pandemin var stängd. Men gränsen kan också ha hjälpt till att upprätthålla bra resultat.

– Norrmännen visste inte hur länge gränsen skulle vara öppen, så när de hade chansen så passade de på att handla mycket, säger Mergim Meziu.

Till det goda resultatet hör också att nya kunder hittat till butiken.

– Folk vill ha billiga varor och när andra butiker sålde slut på sina partier så kunde vi hålla lägre priser och vi blev billigare i konkurrensen. Och de kunder som hittade oss hoppas vi behålla.

Stör ut riskerna

Men Balkanboden står inte still, utan kommer att fortsätta satsa. Dels med en butik med presentartiklar från Balkan, dels med en Balkanboden grossist. Den senare kommer även att vara verksam i Norge.

– Planen med de här tre företagen är att strö ut riskerna, säger Mergim Meziu och menar att framtiden för gränshandeln är svår att förutspå.

– Det är så mycket som förändras. Kommer det att vända så vi åker till Norge och handlar för att det är billigare där. Då är det bra att ha fötterna både i Norge och Sverige.

Artikeltaggar

ButikerCharlottenbergEkonomiHandelNorgeTillväxt

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.