Hoppa till huvudinnehållet

Ost, mjölk och grönsaker är varor som folk vill se prissänkningar på

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
Anna Asker, 31 och Erik Asker, 31 från Karlstad är positiva till beskedet från Ica att man ska sänka priserna på ett antal varor. ”Det är bra. Vi brukar numera jämföra priserna mellan fyra, fem butiker”, säger de.
Anna Asker, 31 och Erik Asker, 31 från Karlstad är positiva till beskedet från Ica att man ska sänka priserna på ett antal varor. ”Det är bra. Vi brukar numera jämföra priserna mellan fyra, fem butiker”, säger de. Foto: Lisa Olaison

Nyligen gick Ica ut och berättade att man snart kommer att sänka priset på ett antal varor som kunder köper ofta.

Det är något som välkomnas när NWT träffar folk på Bergvik.

– Ost, Bregott och grönsaker får gärna sänkas i pris, säger Jenny Moberg.

Icagruppen gjorde en rekordvinst på 931 miljoner kronor före skatt under det sista kvartalet 2023. Nu meddelar bolaget att man från och med mars kommer att göra en miljardinvestering för att satsa på prissänkningar.

Det berättade NWT om för några dagar sedan. Även om varje Ica-handlare är sin egen och kan sätta självständiga priser, lovade de handlare NWT talade med att de tänker följa de centrala rekommendationerna.

”Visst hoppas jag att priserna ska gå ner. Ost, Bregott och grönsaker får gärna sänkas i pris, säger Jenny Moberg, 46, från Hammarö.
”Visst hoppas jag att priserna ska gå ner. Ost, Bregott och grönsaker får gärna sänkas i pris, säger Jenny Moberg, 46, från Hammarö. Foto: Lisa Olaison

Jenny Moberg från Hammarö gör tummen upp för planerna på lägre priser.

– Även om jag inte är jätteinsatt så är det klart att jag har märkt att varorna har blivit dyrare i butikerna. Ibland är jag prismedveten, ibland inte. Men jag åker inte runt och jämför vad saker kostar. Det orkar jag inte.

– Men visst hoppas jag att priserna ska gå ner. Ost, Bregott och grönsaker får gärna gå ner i pris. Det är exempel på varor som jag tycker har höjts väldigt mycket, säger Jenny Moberg.

Prishöjningarna gör att allt fler kunder jämför vad varorna kostar i olika butiker.
Prishöjningarna gör att allt fler kunder jämför vad varorna kostar i olika butiker. Foto: Lisa Olaison

Anna Asker och Erik Asker från Karlstad håller med om att maten har stigit mycket i pris.

– Ja, det har märkts tydligt. Det har säkert varit en uppgång på åtminstone 20 procent. Man märker stor skillnad på exempelvis kött. Därför brukar vi numera jämföra priserna mellan fyra, fem butiker, säger Anna Asker.

– Vi väljer den billigaste butiken framför allt när vi ska handla mycket. Då kan man spara mycket pengar, säger Erik Asker.

Vilka varor önskar ni helst ska sänkas i pris?

– Kött, mjölk, ägg och smör, grönsaker och andra basvaror, säger paret.

Monica Dahl, 53 och Jenny Jansson, 34, båda från Karlstad, har tydligt märkt av prisuppgångarna på matvaror. ”Toalettpapper, tvättmedel och basvaror som vi använder varje dag får gärna sänkas i pris”, säger de.
Monica Dahl, 53 och Jenny Jansson, 34, båda från Karlstad, har tydligt märkt av prisuppgångarna på matvaror. ”Toalettpapper, tvättmedel och basvaror som vi använder varje dag får gärna sänkas i pris”, säger de. Foto: Lisa Olaison

Även Monica Dahl och Jenny Jansson från Karlstad har tydligt märkt av prishöjningarna i butikerna.

– Det har blivit väldigt mycket dyrare. Kaffe, ägg, smör och tvättmedel är några exempel, säger Monica Dahl.

– Mjölk och pålägg över lag är annat som har stigit mycket i pris, säger Jenny Jansson.

Håller i plånboken

Nu håller de mer i plånboken än tidigare.

– Absolut, det är stor skillnad på några år hur mycket varor man får för pengarna, säger Monica Dahl.

– Jag handlar mer av kedjornas egna varor och skulle verkligen vilja att det etablerade sig fler lågprisbutiker här, säger Jenny Jansson.

Toalettpapper, tvättmedel och basvaror är sådant som de vill se prissänkningar på.

Har vi nått en smärtgräns när det gäller matpriserna?

– Det är svårt att säga. Man måste ju ändå köpa det man behöver, men det blir ju inte lika många varor som tidigare, säger Monica Dahl.

Artikeltaggar

BergvikButikerGrönsakerHammaröIcaKarlstadKöttMat och dryck

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.