Hoppa till huvudinnehållet

Konditorier förbereder för semmeldagen – ger mest omsättning under hela året

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
På tisdag är det dags för fettisdag, den stora semmeldagen. Just nu förbereder bland andra Swenströmskas stenungnsbageri i Karlstad sig för att ta emot alla kunder.
På tisdag är det dags för fettisdag, den stora semmeldagen. Just nu förbereder bland andra Swenströmskas stenungnsbageri i Karlstad sig för att ta emot alla kunder. Foto: Lisa Olaison

Det laddas för fullt på konditorierna inför den stora fettisdagen på tisdag.

På Swenströmskas stenugnsbageri i Karlstad är årets stora semmeldag mycket viktig.

– Det är den dag på året som vi har störst omsättning. Målet i år är att kunna sälja 5 000 semlor, säger Ronnie Dyhr-Nielsen.

Han driver bageriet tillsammans med sin fru Lotta.

NWT är på plats och träffar paret på lördagsmorgonen och då pågår, precis som alla morgnar under semmelsäsongen, en stor produktion av dessa gräddiga fastlagsbullar.

– Vår säsong inleddes i december då vi började med att sälja saffranssemlor på helgerna. Sedan fortsatte vi direkt efter nyår med att börja göra de vanliga semlorna. Säsongen är extra tajt i år eftersom fettisdagen redan inträffar den 13 februari, berättar Ronnie Dyhr-Nielsen.

”Fettisdagen är den dag på året som vi har störst omsättning. Målet i år är att kunna sälja 5 000 semlor, säger Swenströmskas Ronnie Dyhr-Nielsen medan han siktar florsocker på semmellocken.
”Fettisdagen är den dag på året som vi har störst omsättning. Målet i år är att kunna sälja 5 000 semlor, säger Swenströmskas Ronnie Dyhr-Nielsen medan han siktar florsocker på semmellocken. Foto: Lisa Olaison

Han har jobbat som bagare och konditor i 25 år och brinner för sitt yrke. Med van hand klipper han till locken på semlorna, fyller dem med mandelmassa, spritsar grädden och avslutar med att sikta florsocker på locken.

– I dag gör vi 550 vanliga semlor och de är verkligen hantverksmässigt gjorda. Vi använder oss av mandelmassa från Valdénsgården i Köping som är E-nummerfri och innehåller 50 procent mandel och lika mycket socker.

– Sedan rostar vi den så att den får en tyngd och använder även rostade mandelflarn. Vår grädde hämtar vi från Vapnö gård.

”Härlig textur”

– Den har en härlig textur och smak som gör semlorna extra goda. Grädden ska vara lättvispad, nästan lite för lös så att det kommer ut lite vätska. Då är den perfekt, säger Ronnie Dyhr-Nielsen.

En vardag tillverkar Swenströmskas cirka 550 vanliga semlor samt några varianter specialsemlor. ”Våra är verkligen hantverksmässigt gjorda”, säger Ronnie Dyhr-Nielsen som här har hjälp av Joel Hedlund.
En vardag tillverkar Swenströmskas cirka 550 vanliga semlor samt några varianter specialsemlor. ”Våra är verkligen hantverksmässigt gjorda”, säger Ronnie Dyhr-Nielsen som här har hjälp av Joel Hedlund. Foto: Lisa Olaison

Swenströmskas bulle innehåller vetesurdeg som enligt honom gör att den blir saftigare än en vanlig bulle. Att använda sig av biologiskt vete och gott om smör är också viktigt för att skapa goda semlor.

– Enligt mig ska bullen nästan vara lite degig. Det är då den är som bäst.

På fettisdagen väntar Swenströmskas stenungnsbageri den riktigt stora kundanstormningen och det kräver omfattande planering.

Målet: 5 000 semlor

– Det är den dag på året som vi har störst omsättning. Målet i år är att kunna sälja 5 000 semlor. I fjol sålde vi 4 000. Då gäller det att gott om ingredienser.

– Tillverkningen startar klockan 05.00 på måndag och då är det otroligt mycket jobb. Man är bara hemma och vilar och sover några timmar och arbetar fram till tisdag klockan 19, säger Ronnie Dyhr-Nielsen.

Tindra Dyhr-Nielsen provsmakar en kremla, en blandning mellan kanelbulle och semla.
Tindra Dyhr-Nielsen provsmakar en kremla, en blandning mellan kanelbulle och semla. Foto: Lisa Olaison

Förutom de klassiska vanliga semlorna som också finns i miniformat samt utan gluten tillverkar Swenströmskas numera även några andra varianter. Det handlar om vaniljsemlor, toscasemlor och kremlor.

En ny favorit

– Kremlor är något som jag föreslog att vi skulle börja med eftersom jag inte gillar semlor. De består av en kanelbulle som innehåller mandelmassa och grädde. De är nya för i år och vi tillverkar bara 40-90 stycken per dag tre dagar i veckan, säger Joel Hedlund.

– De är goda, men jag föredrar de klassiska semlorna. Sedan har vi alltså toscasemlorna som många också är förtjusta i och i stället för mandelmassa innehåller de en toscafyllning. De kör vi enbart fredagar och lördagar, säger Ronnie Dyhr-Nielsen.

Ronnie Dyhr Nielsen visar upp tre sorters semlor; klassisk, toscasemla och kremla. ”Själv föredrar jag den klassiska”, säger Ronnie Dyhr Nielsen.
Ronnie Dyhr Nielsen visar upp tre sorters semlor; klassisk, toscasemla och kremla. ”Själv föredrar jag den klassiska”, säger Ronnie Dyhr Nielsen. Foto: Lisa Olaison

Lotta Dyhr-Nielsen uppmanar kunderna att förbeställa specialsemlorna för att vara säkra på att de inte tar slut.

– Vi försöker lära upp våra kunder att göra det och att även lägga undan andra varor för att vara på säkra sidan. För det är väldigt svårt att beräkna hur mycket vi ska tillverka av alla produkter. Det gäller allt från bröd och mackor till tårtor och andra konditorivaror, säger hon.

Hur stor är konkurrensen om kunderna mellan konditorierna i stan under exempelvis Fettisdagen?

– Inte speciellt stor och alla har vi vår egen nisch och kundkrets. Vi drar i stället kunder till varandra.

– Det är ett bevis på att det behövs fler bagerier och konditorier och nu när priserna på bröd har utjämnats efter att de har gått upp i matbutikerna säljer vi mer matbröd än tidigare. Det känns väldigt positivt att folk väljer de mer närproducerade produkterna, säger Ronnie Dyhr-Nielsen.

”Folk unnar sig”

Även hos Artisan bread på Kasernhöjden rustar man sig inför Fettisdagen.

– Känslan är att folk fortsätter och unnar sig semlor och andra bakverk trots de lite tuffare tiderna. Vi startade försäljningen av semlor andra veckan i januari och håller på till slutet av mars och säljer enbart klassiska semlor, inga varianter.

– Vi tycker att en semla ska vara en semla, men om du vill kan du få den med vaniljkräm, säger delägaren Gustav Fagerman.

Också hos Artisan bread är Fettisdagen en viktig dag.

– Förra året sålde vi 4 000-5 000 semlor och förhoppningen är att det blir något liknande i år. Vi tiodubblar minst försäljningen av semlor jämfört med andra dagar och sammantaget är detta den dag på året då vi har störst omsättning, säger han.

Fettisdagen

Fettisdagen är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars.

Namnet fettisdag är bildat av ”fet” och ”tisdag”, där fet syftar på all fet mat som brukade ätas på fettisdagen, den sista dagen före fastan.

Semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller, i versionen med varm mjölk, även hetvägg, är ett slags bakelse av ljust vetebröd med fyllning av mandelmassa och grädde. Bullen förekommer i olika former i Skandinavien, Finland och Estland.

Ordet semla kommer av latinets simila som betyder vetemjöl och var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen utan fyllning.

Under fettisdagen brukar vi svenskar äta ungefär sex miljoner semlor.

Källa: Wikipedia, Allt om mat

Artikeltaggar

ArtisanBagerierEkonomiFörsäljningKarlstadKonditorierMat och dryckOmsättningSwenströmskaWikipedia

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.