Hoppa till huvudinnehållet

Tömde loppisarna – nu skriver storsamlaren designhistoria i Kristinehamn

Publicerad:
Reporter Lena Richardson
Lena Richardson
lena.richardson@nwt.se
I vår blir det skandinavisk design på Kristinehamns konstmuseum. Thomas Lindblads unika samling av väldesignade vardagsföremål är basen för utställningen som öppnar lördagen den 10 februari.
I vår blir det skandinavisk design på Kristinehamns konstmuseum. Thomas Lindblads unika samling av väldesignade vardagsföremål är basen för utställningen som öppnar lördagen den 10 februari. Foto: Lena Richardson

Det är upplagt för både färgfest och nostalgiglädje i vår, när Kristinehamns konstmuseum satsar på vardagsnära designklassiker. Nu svävar såväl Edaglas som Thebe-bestick och en Kaffemoster i utställningshallen.

– Det vi ser här är en del av 1900-talets formhistoria, säger Thomas Lindblad.

Han är samlaren som började med att köpa enkronasprylar på loppis och nu har en magnifik samling skandinaviska designföremål.

Efter utställningar om Alvar Aalto, Katja of Sweden och Marimekko fortsätter Kristinehamns konstmuseum att satsa på design.

Vårens stora utställning, som invigs under lördagen, blir en fest för ögat med färger, former och folkhemsnostalgi. Storsamlaren Thomas Lindblad har frikostigt lånat ut föremål ur sina stora magasin och då syns både pigga plastpryttlar i klatschiga 70-talsfärger och robusta Eda-glas från 20-talet i stora utställningshallen.

Thomas Lindblad samlarintresse väcktes när han började köpa plastföremål på loppisar. Idag uppskattar han att hans samling innehåller 4-5000 objekt.
Thomas Lindblad samlarintresse väcktes när han började köpa plastföremål på loppisar. Idag uppskattar han att hans samling innehåller 4-5000 objekt. Foto: Lena Richardson

– Nu har vi landat i vardagsdesign, säger Lena Örtlund, verksamhetsansvarig intendent på museet.

Gjorda för att användas

Det är föremål av plast, aluminium, pressglas, glas och rostfritt stål, räknar Thomas Lindblad upp när han blickar ut över utställningen, där föremålen ser ut att sväva där de står i montrar av ofärgat plexiglas.

Allt han visar är bruksföremål och vardagsvaror. Här finns inga finserviser eller glaspjäser dömda att stå instängda i vitrinskåp.

– För att det var ingen som samlade det, är hans raka svar på frågan varför just vardagsföremålen fångade honom.

I plastavdelningen är det många färgstarka inslag. Kökredskapen i melamin från Nordenssons i Krylbo är från 60-talet och designade av Folke Gnista.
I plastavdelningen är det många färgstarka inslag. Kökredskapen i melamin från Nordenssons i Krylbo är från 60-talet och designade av Folke Gnista. Foto: Lena Richardson

Många av föremålen han samlat på sig använder han själv till vardags.

– En sån där använde jag senast i morse, säger han och pekar på en citruspress mitt i den ystra plastsamlingen.

Tömde loppishyllorna

Att börja samtalet just där känns naturligt, för det var också i den här änden hans samlande började.

– Plasten var det jag började uppmärksamma för 30 år sen. Jag började samla föremål lite så där som man kan göra: man går in nånstans och tömmer alla hyllorna där föremålen kostar en krona styck. Till slut hade jag tömt alla loppisar i Stockholm och fick börja i andra delar av Sverige. Efter några år hade jag flera tusen föremål och började katalogisera.

Formsäkra kaffepannor.
Formsäkra kaffepannor. Foto: Lena Richardson

Med tiden gav han sig in på fler samlarområden och han har också skrivit flera böcker. Han skrev helt enkelt böckerna han tyckte fattades: om plastföremål, om funkisglas, om rostfritt.

– Nu håller jag på med min sjunde bok. Tiden är knapp! Man måste jobba på om det ska bli något, säger han.

Från loppis till Nationalmuseum

Utställningar har det också blivit många genom åren, där han visar föremålen och berättar om formgivarna och företagen som skapade dem.

Idag intresserar sig till och med Nationalmuseum för föremålen som loppisarna blev tacksamma när han bar ut.

De här muggarna finns i flera versioner. Thomas Lindblad visar några av kännetecknen: de första upplagorna hade inte ploppar undertill.
De här muggarna finns i flera versioner. Thomas Lindblad visar några av kännetecknen: de första upplagorna hade inte ploppar undertill. Foto: Lena Richardson

Och i vår är det alltså Kristinehamns konstmuseum han intar, med en stor mängd utvalda föremål ur sina samlingar. Dessa ger en guidad tur genom skandinavisk och även finsk designhistoria.

– Det vi ser här är en del av 1900-talets formhistoria, säger han.

Avskalat skandinaviskt

Och ja, det finns verkligen en skandinavisk stil, slår han fast.

– Man kan säga att de är enkla och inte så komplicerade. I allmänhet är plasten odekorerad, men om man tittar i Tyskland, Frankrike, USA och England är det mycket dekorer.

Påminner inte de strama vattenkannorna om Kristinehamns stolthet Picassso-statyn? Kannorna designades av Carl-Arne Breger för Gustavsberg 1959. Materialet är styrenplast. I förgrunden Stig Lindbergs servis Balett och Blues.
Påminner inte de strama vattenkannorna om Kristinehamns stolthet Picassso-statyn? Kannorna designades av Carl-Arne Breger för Gustavsberg 1959. Materialet är styrenplast. I förgrunden Stig Lindbergs servis Balett och Blues. Foto: Lena Richardson

Stig Lindbergs blommiga melaminservis för Gustavsberg får utgöra undantaget som bekräftar regeln, medan Säfflebördiga Karin Björquists servis Zoom för samma företag i högsta grad stämmer in på det skandinaviskt avskalade, men ändå lekfulla, temat.

Det lär bli en hel del nostalgi som väcks bland besökarna. Några var kanske med när termosen Kaffemoster intog soffborden på 60-talet, andra kan känna igen Thebe-bestick och mönstrade senapsglas från mormors lådor och skåp.

– Det här hög igenkänningsfaktor! säger Lena Örtlund.

”Vi låg främst”

Vandringen genom utställningen blir också en tidsresa i industrihistoria, där Sverige hade en större roll än grannländerna.

– Tillverkningsindustrin i Sverige var större, när det gäller rostfritt stål till exempel fanns det många här som gjorde det. Vi låg först och längst fram, säger Thomas Lindblad.

Från kök till museer. Det fanns en tid då Sverige hade en stor kastrull-industri.
Från kök till museer. Det fanns en tid då Sverige hade en stor kastrull-industri. Foto: Lena Richardson

Idag är det inte så och därför slutar hans samling i 70-talet.

– Perioden går fram till 70-talet. Då börjar husen bli fulla av bra grejer. Om man tidigare har bytt ut kopparkastruller och buckliga aluminiumkastruller mot något nytt i rostfritt, så håller det väldigt länge. Man behöver inte ha jättemånga fabriker som gör exakt samma saker. Så småningom läggs fabrikerna ner och går ihop, tillverkning försvinner ut ur landet och så småningom görs det inga kastruller i Sverige, förklarar han.

Thomas Lindblad rättar till föremålen när han vandrar runt i utställningen och om varje sak finns något att berätta.
Thomas Lindblad rättar till föremålen när han vandrar runt i utställningen och om varje sak finns något att berätta. Foto: Lena Richardson

Det betyder förstås inte att han slutat samla. Än finns det saker som kvalar in för inköp. Kravet:

– Att jag inte har det innan. Jag har en glasgrej därborta som jag hittade på en marknad nånstans som är en fullkomlig sensation för mig, berättar han nöjt.

Graalen han ännu söker

Den som gör en loppisrunda kan alltså fortfarande träffa storsamlaren Lindblad. Det har visserligen blivit svårare att fynda, inte bara för att fler upptäckt de här föremålens charm, utan också för att han redan har så mycket, men ännu finns heliga graaler att sukta efter.

Glasen av Aino Aalto är pjäser som Thomas Lindblad fortfarande suktar efter fler av.
Glasen av Aino Aalto är pjäser som Thomas Lindblad fortfarande suktar efter fler av. Foto: Lena Richardson

– Ja, det gör det. Det finns ett finskt glas av Aino Aalto. Det står ett Rio-gult där borta, som hon gjorde 1932. Jag hade turen att jag stötte på en person som hade ett över och jag bytte till mig det mot ett rostfritt bestick som är otroligt sällsynt. Besticket hade han väntat på i 25 år och jag hade tänkt att det där glaset hittar jag aldrig.

Men då har du ju hittat din heliga graal?

– De finns ju i fler färger!

Glasen från Eda har en självklar plats i Thomas Lindblads utställning.
Glasen från Eda har en självklar plats i Thomas Lindblads utställning. Foto: Lena Richardson

Utställningsfakta

Vårutställningarna på konstmuseet

Var: Kristinehamns konstmuseum

Vad: Scandinavian Design of Everyday Life av Thomas Lindblad och Tove Alderin Studio visar utvalda föremål från kännaren och författaren Thomas Lindblads unika samling av vardagsföremål designade i Skandinavien. Dessutom har 2024 års stipendiat Ruben Risholm en utställning med sina mäktiga träskulpturer.

När: 10 februari till 5 maj

Skivställ, muggar och vispskålar - när plasten gjorde sitt intåg fanns det få begränsningar i vad materialet kunde användas till.
Skivställ, muggar och vispskålar - när plasten gjorde sitt intåg fanns det få begränsningar i vad materialet kunde användas till. Foto: Lena Richardson
Rubens träjättar flyttar in på Kristinehamns konstmuseum: ”Blir besjälade”

Artikeltaggar

BöckerDesignKarin BjörquistKonstKristinehamnLena ÖrtlundMarimekkoNöje/KulturScandinavian DesignStig LindbergUtställningarVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.