Hoppa till huvudinnehållet

Hammaröbon jobbar med tv-succéer: ”Mänskliga värmen är fantastisk i Värmland”

Publicerad:
Reporter Carl Edlom
Carl Edlom
carl.edlom@nwt.se
Magnus Gustafsson har flyttat från Stockholm till Tynäs på Hammarö. Han är utvecklingschef på produktionsbolaget Jarowskij som tagit fram flera av de mest populära tv-programmen.
Magnus Gustafsson har flyttat från Stockholm till Tynäs på Hammarö. Han är utvecklingschef på produktionsbolaget Jarowskij som tagit fram flera av de mest populära tv-programmen. Foto: Carl Edlom

Hammaröbon Magnus Gustafsson är utvecklingschef på ett av landets största produktionsbolag som står bakom tv-produktioner som ”Hellenius hörna”, ”Solsidan”, ”I huvudet på Gunde Svan”, ”Vår tid är nu” och ”Fångarna på fortet”.

NWT pratar om ”På spårets” osannolika succé och jakten på nästa programsuccé med en stockholmare i Värmlandsexil.

Den rustika gården med kringhus och villa har anor från 1700-talet. Vänern skymtar några hundra meter bort och enstaka snöflingor seglar från himlen – kylan är rå och känns mer i kinderna än de enstaka minusgrader termometern skvallrar om. Väl inne i värmen häller Magnus Gustafsson upp kaffe, trägolvets plankor är breda som stekpannor och i köket samsas den gamla vedspisen med modern utrustning. Han berättar hur familjen bytte Stockholm mot värmländska Tynäs för tio år sedan.

– Det var mitt fel, ler han och beskriver en längtan bort från storstaden till något annat.

– Mina föräldrar dog och jag började fundera i existentiella banor. Jag ville inte bara göra saker rätt här i livet, jag ville göra rätt saker. På rätt plats. Det här huset kändes magiskt.

Magnus Gustafsson arbetar med att ta fram och utveckla idéer till tv- och filmproduktioner som sedan säljs in till SVT, TV4, Netflix eller andra aktörer inom tv-branschen.
Magnus Gustafsson arbetar med att ta fram och utveckla idéer till tv- och filmproduktioner som sedan säljs in till SVT, TV4, Netflix eller andra aktörer inom tv-branschen. Foto: Carl Edlom

Anledningen till att det blev just Värmland tillskriver han sin fru Anna som kommer från Hammarö och har en stor släkt i trakten. Själv är han stockholmare och tre dagar i veckan tar han bilen för möten och kundträffar i huvudstaden. Magnus Gustafsson är utvecklingschef på produktionsbolaget Jarowskij. Bolaget står bakom tv-succéer som ”Solsidan”, ”Leif och Billy” och kostymdramat ”Vår tid är nu”. Han jobbar även med mer tävlingsinriktade program som ”Parlamentet”, ”Fångarna på fortet” och ”Elitstyrkans hemlighet”.

– Det handlar om att skapa serier och film som engagerar, börjar Magnus Gustafsson som tog vägen in i tv-branschen via Sälen där han arrangerade events som med tiden blev uppmärksammade i Stockholm. Ett av uppdragen kom att involvera Peter Settman som rönt stora framgångar med bland annat ”Ronny & Ragge” och som programledare.

– Jag och Peter hittade varandra, vi klickade, och någon vecka senare undrade han om jag inte skulle börja i tv-branschen. Så blev det.

Han jobbade med program som ”Hey Baberiba” och producerade musikgalor som gästades av artister som Beyoncé, Mariah Carey och Robbie Williams.

– 2006 gjorde vi Melodifestivalen. Martin Stenmarck vann och vi hade med Henrik Schyffert som visade rumpan, fortsätter han och skrattar gott åt minnet.

– Det blev ett himla liv!

Huset på Tynäs har anor sedan 1700-talet och Magnus Gustafsson och hans familj trivs väldigt bra.
Huset på Tynäs har anor sedan 1700-talet och Magnus Gustafsson och hans familj trivs väldigt bra. Foto: Carl Edlom

”Världens bästa jobb!”

När han försöker ringa in sitt arbete nämner han delar som logistik och ekonomi och inte minst förmåga att hitta talangen som ska ”gå genom rutan” framför kameran.

– Producentens roll är att leda laget, få det kreativa att flyga. Det är många bitar involverade i en tv-produktion. Men i grunden handlar det om att förmedla en programidé som får folk hemma i sofforna att känna något, bli berörda. Få dem att skratta, gråta eller bli förbannade.

Ett återkommande ord är engagemang. Magnus Gustafsson har gått från producent till utvecklingschef och ska både komma på nya programidéer och se till att de blir verklighet. Några programformat köps in från andra länder, andra utvecklas helt från idé till färdig produkt. Det kan handla om både dramaserier, film och rena underhållningsprogram. Jarowskij säljer sedan produktionerna till SVT, TV4, Netflix eller någon annan av kanalerna och strömningstjänsterna.

– Vi jobbar brett, från ”I huvudet på Gunde Svan” till ”Vår tid är nu” och ”Nattryttarna”, fortsätter Magnus Gustafsson.

– Ett program som ”Elitstyrkans hemlighet” ligger mig lite extra varmt om hjärtat, jag jobbade med det i fem år innan TV4 beslutade sig för att köra det. Jag gillar den fysiska prestationen i programmet, historierna som berättas är så ärliga. Det handlar egentligen inte om att vara bäst och först, utan en bra människa som inte ger upp.

Många kan ha en idé om ett tv-program, men det krävs en erfaren inblick i branschen för att kunna avgöra om idén är genomförbar.

– Vi ska hitta programmet som just nu kan få miljoner att bänka sig framför paddan, tv:n eller vad man nu tittar på. Det är så många faktorer som påverkar vad som lyfter och vad som inte ens blir av.

Han beskriver en tv-bransch i förändring, som just nu går igenom ett stålbad. TV4 och Viaplay är några av kanalerna som brottas med utmaningar.

– Sedan de stora strömningstjänsterna gjorde sitt intrång har mycket förändrats. Det lokalt producerade har visat sig vara nyckeln för strömningstjänsterna till att få prenumeranter. Samtidigt är det mer kostsamt än att köpa in serier från andra länder. Allt blir en balansgång. Men framöver tror jag att branschen behöver de stora svenska programmen för att publiken ska stanna kvar.

Resorna mellan Stockholm och Hammarö använder Magnus Gustafsson till att varva både upp och ner.
Resorna mellan Stockholm och Hammarö använder Magnus Gustafsson till att varva både upp och ner. Foto: Carl Edlom

Tidigare upplevde han en större skillnad mellan de olika kanalerna.

– SVT hade ett informations- och utbildningssyfte, Discovery var rolig och TV4 var den kommersiella kanalen. I dag har det där suddats ut. Nu letar alla tv som engagerar brett. Vilket gör vårt jobb enklare, målet är lägereldstv – något alla kan samlas runt.

Hur stor del av alla idéer du jobbar med blir genomförda?

– För några år sedan gjordes en undersökning bland de hundra produktionsbolagen som finns i Sverige. Den visade att ungefär fem procent av idéerna blev verklighet. Så det är ganska brutalt. När vi kollade våra egna siffror landade vi på 12 procent. Så en idé på tio ungefär. Man får balansera mellan att förälska sig i sina idéer och kunna droppa dem om de inte håller. Utan att tappa självförtroendet.

Han pausar för en kaffeklunk.

– Så man måste både vara lite dum i huvudet och tycka att det här är världens bästa jobb! Jag vill ju sälja in programmen med passion. Det handlar också mycket om tajming, byrålådan är full av idéer som kan plockas fram när tiden känns rätt.

Magnus Gustafsson arbetar just nu med ett ännu hemligt tv-projekt som involverar Värmland.
Magnus Gustafsson arbetar just nu med ett ännu hemligt tv-projekt som involverar Värmland. Foto: Carl Edlom

Hur brukar du testa dina idéer?

– Ofta på min fru som är superkritisk och bara gillar André Pops och ”Vinterstudion”. Eller Vilda, min dotter som är 14. Eller på min frus värmländska vänkrets – i Stockholmsbubblan har man en tendens att glömma bort hur världen ser ut.

– Det gäller att vara ödmjuk. Tv-branschen är gammal, men ingen har receptet för bra tv. Vi analyserar konstant för att försöka hitta anledningar till att vissa saker funkar, andra inte.

Sveriges största program just nu, ”På spåret”, känns ju snustorrt på papperet men funkar suveränt i praktiken – hur förklarar du det?

– Helt obegripligt! Haha, om du visste hur vi har kliat oss i huvudet. Men om ”På spåret” hade kommit i dag, skulle ingen ha tagit i idén ens med tång. Nu lockar det över två miljoner tittare varje vecka. Det är lätt att tro att det bara lockar publik som är 60-plus, men så är det inte alls! Unga bänkar sig! Vilket är helt fantastiskt. Men som sagt, på papperet helt obegripligt. Återigen – det gäller att vara ödmjuk.

Vad ser du för trender just nu?

– En tendens är att man hellre vill skratta och uppleva en stunds verklighetsflykt än att se crime och liknande. Det beror såklart på situationen i omvärlden. För att kunna ta in allt det hemska som händer, behöver man få koppla bort ett tag.

Målet är att hela tiden hitta nästa stora grej, nästa program som samlar stora tittarsiffror.
Målet är att hela tiden hitta nästa stora grej, nästa program som samlar stora tittarsiffror. Foto: Carl Edlom

Serie med förankring i Värmland

När Magnus Gustafsson blir ombedd att berätta om några av de tv-projekt han har för handen just nu, tystnar han och ler. Tv-branschen är höljd i hemlighetsmakeri, inte minst på grund av den tuffa konkurrens som råder. Men det finns något han gärna vill berätta om, men inte kan. Han kniper ihop munnen som för att dämpa sin iver.

– Allt jag kan säga är att det är en fantastisk serie som jag hoppas mycket på och som har förankring här i Värmland. Det är ett tävlingsprogram, avslöjar han och blicken blir allvarlig för några sekunder medan han tänker igenom om han sagt för mycket.

– För mig känns det så kul att jobba med något i Värmland, fortsätter han.

– Jag trivs bra här, upplever att jag får det bästa av alla världar genom att bo här och spendera några arbetsdagar i veckan i Stockholm. Miljön och den mänskliga värmen är fantastisk i Värmland. Kanske att folk är mer grundade här, det är ju så här Sverige ser ut. Jag gör tv för alla, inte bara för dem som hänger på Stureplan. Så jag har nog blivit en bättre kreatör sedan jag flyttade hit, mitt universum har blivit större.

FAKTA: Magnus Gustafsson

Magnus Gustafsson, född i Stockholm 1971, bor sedan elva år i Tynäs på Hammarö.

Familj: Frun Anna och två barn

Gör: Utvecklingschef på Jarowskij, tidigare producent på Baluba.

Tittar på: ”Yellowstone” tycker jag mycket om. Genial – det är en långsamt berättat dramaserie med inslag av fullständigt galen action. Det där tycker jag speglar livet, det knatar på och så plötsligt händer saker som förändrar allt.

Lyssnar på: Gärna country. Chris Stapleton är en favorit. Jag gillar historierna i musiken, det tycker jag är det fina. Förankringen i vardagslivet, i vanliga människors liv.

Läser: Lyssnar på ljudböcker, Kepler gillar jag. Harlen Coben är också bra.

Artikeltaggar

BeyoncéDavid HelleniusDiscoveryElitstyrkans hemligheterFilmFilmerFångarna på fortetGunde SvanHammaröHellenius hörnaHenrik SchyffertHistoriaJarowskijKändisarMagnus GustafssonMariah CareyMartin StenmarckMelodifestivalenMusikMänskligtNetflixNöje/KulturParlamentetPeter SettmanPå spåretRobbie WilliamsSolsidanStockholmSVTSälenTVTV-serierTV4Tynäs-Bärstad-HallersrudVår tid är nuVärmlands länWild Kids

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.