I fjol flög personalen vid Karlstads universitet nästan 78 varv runt jorden.
Efter pandemin tar flygandet fart igen hos offentliga aktörer i Värmland – inte bara på universitetet, visar en kartläggning som NWT har gjort. Det trots man ska vara restriktiv med att flyga.
Före coronapandemin var det svårt att tänka sig en tillvaro nästan utan resor. Men när viruset slog till fick många nöja sig med digitala möten – och ett och annat promenadmöte. Under en period avråddes svenskar från alla utlandsresor.
Kommunerna som flyger mest – och minst: ”Vi ska vara restriktiva”Nu ökar resandet igen. NWT har kartlagt flygresor hos flera myndigheter med verksamhet i Värmland.
Förra året flög personalen på Karlstads universitet sammanlagt 312 000 mil, vilket orsakade utsläpp av 548 ton koldioxid. Det är lika mycket som knappt 70 värmlänningars totala konsumtion släpper ut på ett år.
I år kan utsläppen bli ännu högre. När drygt halva året gått hade personalen flugit sammanlagt 304 000 mil eller knappt 76 varv runt jorden.
– Som alla universitet har vi ett väldigt tydligt uppdrag att jobba med internationalisering, säger Dan Guttke, biträdande universitetsdirektör.
Han pekar också på att antalet anställda ökar. Sedan 2019 handlar det om ett hundratal och personalstyrkan är nu runt 1 400 personer.
Utsläppen ska ner
Samtidigt finns ett mål att minska utsläppen från tjänsteresor och övriga transporter med 30 ton per år.
– Syftet är att vi till 2045 ska få ner våra utsläppsnivåer så att vi kan bidra till målsättningarna i Parisavtalet. Följer vi inte den utvecklingen blir nästa år jobbigare.
I år har resepolicyn setts över. Flyg ska inte användas vid resor under 50 mil och personalen ska väga in miljöpåverkan vid val av färdsätt. Enligt Dan Guttke finns ett engagemang hos personalen för att få ner utsläppen från tjänsteresor.
– Jag ser exempel på att man som anställd för fram att ”på det här mötet är det bättre att jag deltar digitalt” och att man väljer tåg även när resepolicyn medger att man kan ta flyg.
Flyger Stockholm-Malmö
Knappt två år gamla Myndigheten för psykologiskt försvar, med kontor i Karlstad och Solna, har också personal som flyger ganska mycket. I fjol flög personalen drygt 64 000 mil och till i början av september i år hade man flugit drygt 55 300 mil.
Jan Nyquist är administrativ chef och tror att man kommer att fortsätta flyga ungefär lika mycket.
– Vårt uppdrag från regeringen kräver en hel del resor, men utgångspunkten är alltid att vi ska överväga resfria möten. Vi behöver vara ute både i Sverige och internationellt för att träffa andra myndigheter och bygga ett nätverk.
Myndighetens policy säger att flyg bara ska ske på resor som tar mer än sex timmar och på sträckor som är över 50 mil. Flera resor har gjorts mellan Stockholm och Malmö, en sträcka på drygt 51 mil fågelvägen.
Är det rimligt att flyga många gånger mellan Stockholm och Malmö?
– Utgångspunkten är att det ska gå att ta tåg och det gör vi, skulle jag säga. Det finns undantag och Malmö kanske är ett sådant, där man kommer hem med flyg och kan undvika övernattning.
Överväger ni att sätta mål för att minska utsläppen från flygresor?
– Vi har haft svårt att göra det inledningsvis, men definitivt tycker jag att det är någonting vi behöver titta på.
”...rävsax”
På Konsumentverket ökar utsläppen från flyg i år jämfört med 2022. Myndigheten har ett mål om att utsläppen från tjänsteresor ska vara högst 85 kilo koldioxid per årsarbetskraft år 2025. I fjol låg siffran på 55 kilo och påverkades delvis av pandemin. I år kan den bli högre än 85 kilo.
– Vi eftersträvar digitalt först, säger miljösamordnaren Johan Jarelin.
Ibland förväntar sig regeringskansliet att myndigheter representerar Sverige i olika sammanhang och på platser som bara kan nås med flyg.
– Då sitter man lite i en rävsax, men i andra fall bestämmer vi själva, så där kan vi påverka.
Ska mer än halvera utsläpp
När två tredjedelar av året gått hade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kostnader för flyg på drygt 4,8 miljoner – runt en halv miljon mindre än under hela förra året. 2019 låg kostnaden för flygresor på drygt 9,4 miljoner.
MSB har satt två mål för att minska utsläppen från tjänsteresor.
Till år 2025 ska utsläppen minska med 50 procent, jämfört med 2019. Mellan 2019 och 2030 ska utsläppen minska med 55 procent, enligt enhetschefen Göran Karlsson.
Region Värmland la 1,1 miljoner på flygresor förra året och hade lagt knappt 900 000 på flyg i början av september i år. Regionen har ett mål om att minska klimatavtrycket från tjänsteresor i sin helhet med 45 procent till nästa år. Räknat per medarbetare var utsläppen 2019 159,7 kilo koldioxidekvivalenter. I fjol var det 78 kilo.
NWT har också frågat om några flygresor har gjorts med privatflyg. MSB svarar att det har skett vid ett tillfälle, när 50 anställda flög mellan Karlstad och Kramfors. Resan kostade knappt 540 000 kronor. Övriga uppger att inga resor har skett med privatflyg.
Så påverkar flyget klimatet
2022 stod flyget för 2 procent av de globala utsläppen. De senaste decennierna har utsläppen från flyget växt fortare än de från bil-, väg- och sjötransporter. Efter en dipp under coronapandemin var utsläppen 2022 tillbaka på 80 procent av nivån före pandemin.
Räknar man med effekten av att utsläppen sker på hög höjd blir de ungefär dubbelt så stora.
Flygandet är ojämlikt fördelat över världen: vissa flyger mycket, andra inte alls.
En genomsnittlig svensks totala konsumtion bidrar till utsläpp på 8 ton koldioxidekvivalenter per år. I den del av utsläppen som kommer från flyget ingår inte mellanlandningar utomlands och effekten av att utsläppen sker på hög höjd.
En flygresa tur och retur från Stockholm till Kanarieöarna leder till utsläpp på drygt 1,1 ton.
FN:s klimatpanel IPCC bedömer att elflyg kan spela en roll på kortare distanser i framtiden.
Källor: Naturvårdsverket, IEA, Our world in data, Klimatsmart semester, IPCC
Myndighet | Flygresor 2023 (till och med början av september) | Flygresor 2022 | Flygresor 2019 | Så säger resepolicyn om flyg |
Karlstads universitet | Kostnad: 3 339 413 kronor. Antal mil: 304 000. | Kostnad: 3 301 223 kronor. Antal mil: 312 000 | Kostnad: 5 170 233 kr. Antal mil: 2019: 624 000 mil. | Mellan 2022 och 2024 ska utsläppen från tjänsteresor och transporter minska med 30 ton. Flyg ska inte användas vid resor kortare än 50 mil. |
Konsumentverket | 177 426,25 kronor. Uppgift om antalet flygmil kommer i januari 2024. | 93 935 kronor. Antal mil: 5 681,6 | 282 823,98 kronor. Antal mil: 27 683,3. | ”Digitalt först.” Miljöpåverkan ska om möjligt minimeras. Tåg är förstahandsalternativet vid resor utanför Karlstad. |
Länsstyrelsen i Värmland | 70 428,94 kronor. Knappt hälften av kostnaderna för året härrör från ett EU-projekt där främst personal anställd utanför länsstyrelsen deltagit. | 14 948,13 kronor. | 46 305,13 kronor | Man ska överväga distansalternativ och resans miljöpåverkan ”- kan bil och flyg undvikas?”. |
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB | 4 827 423 kronor. Generaldirektören flög 3 964 mil. | 5 333 630 kronor. Generaldirektören flög 3 238 mil. | 9 423 184 kronor. Generaldirektören flög 5 706 mil. | Flyg godtas för resor över 40 mil om alternativen tar för lång tid eller medför övernattning. Business class godtas vid resor på mer än åtta timmar utan mellanlandning. |
Myndigheten för psykologiskt försvar | 924 835 kronor. Antal mil till och med den 5 september: 55 328. | 1 233 231 kronor. Antal mil: 64 045. | Myndigheten fanns inte. | Möjlighet till resfria möten ”ska alltid övervägas”. ”Resor ska om möjligt planeras med ... miljöhänsyn”. Flyg godtas om resan tar över sex timmar och är mer än 50 mil. |
Region Värmland | 884 417 kronor exklusive moms. | 1 105 256 kronor exklusive moms. | 1 552 382 kronor exklusive moms. | Resfria möten ska eftersträvas. Man ska resa resurseffektivt, ”vilket ger upphov till låg miljöpåverkan”. ”Flygresor ska undvikas så långt det är möjligt”. |