Karlstads kommuns personal flyger mest av de kommuner som svarat på NWT:s enkät.
Samtidigt har kommunen som mål att bli klimatneutral till 2030.
Men att helt avstå från flygresor kan vara svårt, enligt Mia Marklund, avdelningschef för kommunens miljöstrategiska avdelning.
Hur stora utsläpp flygresorna i Karlstads kommun står för i år är för tidigt att säga. Kostnaderna för flygresor till i början av september i år var knappt 340 000 kronor, drygt 100 000 kronor mer än för hela förra året.
– 2022 hade vi väl en viss påverkan från pandemin, men kostnaden tror jag inte ger en helt rättvisande bild eftersom vi säkert har en annan prisbild på flyg 2023, säger avdelningschefen Mia Marklund.
Karlstad har som mål att bli klimatneutralt 2030, samtidigt som det kan vara svårt att helt undvika flygresor.
Här har personalen flugit 76 varv runt jorden i år: ”Ska överväga resfria möten”– Det är utmanande med flyg och vi ska vara så restriktiva vi kan.
2019 ledde kommunens flygresor till koldioxidutsläpp på 197,5 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från 25 svenskars totala konsumtion. 2022 var flygutsläppen knappt 25,9 ton.
Det finns inga mål för hur mycket utsläppen från flygresor ska minska, men resepolicyn säger att man ska vara restriktiv och att miljöhänsyn kan motivera att en resa blir dyrare och tar längre tid.
Sätter av pengar
Karlstads kommun sätter av pengar som motsvarar 20 procent av biljettpriset från flygresor som politiker eller personal gör. Pengarna går till åtgärder som ska minska de egna utsläppen. Även en del av kostnaden för många bilresor sätts av. Pengarna har använts till allt från elcyklar till Tage-skåp, där människor kan byta barnkläder på förskolor, och batteridrivna gräsklippare. Det kallas klimatväxling.
– Men målet är ju att vi inte ska få in några pengar i klimatväxlingen alls, säger Mia Marklund och skrattar.
Siffror från kommunen visar att flyg stod för 1,1 procent av utsläppen från kommunens resor, transporter och arbetsfordon förra året.
– Tittar man på ton så är byggandet av staden den största utsläppsfaktorn.
Ganska få resor
I många kommuner görs ett fåtal flygresor. På vissa håll, till exempel Årjäng, har elever och personal rest till Polen eller Israel för så kallade toleransprojekt. I några kommuner har också personliga assistenter rest med brukare som åkt på semester. I vissa fall täcks resekostnaderna av externa finansiärer som EU, helt eller delvis.
NWT har också ställt frågan om kommunerna har flugit med privatflyg. Alla kommuner har svarat nej, utom Kristinehamns kommun som inte svarat och Karlstads kommun som svarade att det inte skett vad man vet.
Fotnot: Säffle har inte svarat på NWT:s enkät. Bland de kommuner som svarat kan i enstaka fall reskostnader utöver flyget ingå.
Kommun | 2023 (till och med början av september) | 2022 | 2019 | Så säger resepolicyn |
Arvika | 12 992 kronor (resor med brukare, Försäkringskassan ersätter). | 43 292 kronor. (merparten betalt via EU-projekt). | 108 032 kronor (merparten betalt via EU-projekt). | Man ska minska antalet transportkilometer. ”Privatbilar och reguljärflyg nyttjas endast i undantagsfall.” |
Eda | Inga flygresor. | 7 351 kronor. | Inga flygresor. | Resfria alternativ ska övervägas i första hand. Flyg ska bara användas om det ger en markant tidsvinst och dess miljöpåverkan är ännu ett skäl till att vara restriktiv. |
Filipstad | Inga flygresor. | 55 095 kronor. Antal mil: 5917,7. | 12 248 kronor (extern finansering). Antal mil: 581,8. | Man ska resas kostnadseffektivt, tryggt och säkert ”med minsta möjliga miljöpåverkan”. |
Forshaga | Inga flygresor. | 14 019 kronor. | 46 461,60 kronor. | Resfria möten ska övervägas. Tåg är förstahandsalternativet vid längre resor. |
Grums | 9 523 kronor, kostnader täcktes av projektmedel. | 22 973 kronor, finansierat av Försäkringskassan. | Inga flygresor. | Kommunen har varken policy eller må när det gäller flygresor. |
Hagfors | 22 645,50 kronor. | 69 872,10 kronor. | 64 814,70 kronor. | ”Flyg från Hagfors ska användas vid resor till Stockholm.” I övrigt ska reguljärflyg användas i undantagsfall. |
Hammarö | 5 149,66 kronor | 10 478,81 kronor. | 88 583,02 kronor. | Möjlighet till resfria möten ska övervägas först. Vid resor ska miljöhänsyn vägas in. Flygresor kan godtas vid resor som är längre än 60 mil eller vid utlandsresor eller om en sammanvägd bedömning visar att det inte finns något annat alternativ. Anslutningsresor ska så långt det går ske med kollektivtrafik. |
Karlstad | 339 526,90 kronor. | 235 028,71 kronor. | 741 350,61 kronor. | Digitala möten ska väljas i första hand. Flyg kräver ”väsentlig tidsbesparing”. Miljöhänsyn och trafiksäkerhetkan motivera att resan blir dyrare eller tar längre tid. |
Kil | 122 821 kronor. | 270 264 kronor. | 42 040 kronor. | Flyg nämns inte explicit, men miljöhänsyn ska vägas in tillsammans med andra faktorer. |
Kristinehamn | 39 651 kronor. | Fullständig uppgift saknas. | 27 650,20 kronor. | Längre resor i Sverige ska främst ske med tåg eller buss. Flyg kan användas i undantagsfall. |
Munkfors | Inga flygresor. | 2 855 kronor. Antal mil: 140. | Inga flygresor. | Tåg, inte flyg, ska användas vid längre resor. |
Storfors | Inga flygresor. | Inga flygresor. | Inga flygresor. | |
Sunne | 15 390, 81 kronor. | 42 489,60 kronor. | 120 850,65 kronor. | Resfria alternativ ska eftersträvas. En klimatväxlingsavgift tas ut för flygresor, som ”endast är motiverat för längre resor där det innebär stor tidsvinst”. |
Torsby | 80 000 kronor. Det mesta avser resor till Stockholm. | 101 600 kronor. Det mesta avser resor till Stockholm. | 77 000 kronor. Det mesta avser resor itll Stockholm. | ”Längre resor ska främst ske genom flyg (Torsbyflyget), tåg eller buss.” Man ska eftersträva resfria möten. |
Årjäng | 50 811,80 kronor. Antal mil: 1 180. | 50 364,38 kronor. Antal mil: 242. | 120 876,34 kronor. Antal mil: 752. |