Hoppa till huvudinnehållet

Tjejernas affärsidé – överfallslarmet som inte syns: ”Nödvändigt och behövligt”

Publicerad:
Rebecca Jansson
rebecca.jansson@nwt.se
Tre elever från Tingvallagymnasiet satsar på överfallslarm som inte syns. Från vänster, Linnea Hörbäck Ränk, Ella Hastor Gulic och Rebecca Karlsson.
Tre elever från Tingvallagymnasiet satsar på överfallslarm som inte syns. Från vänster, Linnea Hörbäck Ränk, Ella Hastor Gulic och Rebecca Karlsson. Foto: Helena Karlsson

Efter att ha blivit inspirerade av ”Draknästet” valde tre elever på Tingvallagymnasiet att ta fram ett diskret överfallslarm som alla har råd med.

– Vi tycker att idén är väldigt bra med tanke på hur samhället ser ut, säger Ella Hastor Gulic.

Idén väcktes för gymnasieeleven Rebecca Karlsson efter att hon sett ett avsnitt av SVT:s ”Draknästet”. En av deltagarna hade tagit fram ett armband med ett inbyggt överfallslarm. Men när Rebecca gick in på deltagarens sociala medier för att se priset var det flera som hade reagerat på samma sak.

– Det var ett väldigt högt pris. Då sa jag till Linnea och Ella ”kan vi göra något med priset?”, berättar Rebecca Karlsson.

Tanken med armbandet är att det ska finnas till för alla och priset ska inte vara en avgörande faktor om man kan ha det eller inte, menar tjejerna.

– Vi tycker att idén är väldigt bra med tanke på hur samhället ser ut. Det är något som är väldigt nödvändigt och behövligt, berättar Ella Hastor Gulic.

De började smida idéer och kom till slut fram till ett alternativ som är billigare och ”estetiskt fint”, som de kallar det. Scrunchies, som är en typ av armband, finns i flera olika färger – alltifrån svart, brun, beige och champagne i satinliknande material.

– Vi vet att många använder sig av själva schrunchin regelbundet - utöver de med larm. Det är en väldigt trendig och lockande produkt och vi tror att det är passande att faktiskt göra det till en nödvändig produkt också, berättar Ella Hastor Gulic.

Stor målgrupp

Målgruppen är främst kvinnor men kan även vara barn. Dessutom är tanken att produkten inte ska se ut som ett larm.

– Vi vill inte skapa ett larm som som syns, för det är också en anledning till att varför folk inte köper och inte använder överfallslarm, säger Rebecca Karlsson och plockar upp en scrunchie.

Armbandet kommer med en personlig kod som bara tillhör dig. Sedan laddar man ned en app och kopplar ihop den med schruncien via bluetooth. Därefter väljer man fem kontakter som larmas samtidigt om larmet aktiveras, då får de ett sms med ens koordinater samt ett samtal.

– Vi tänker att eftersom den sitter på armen så blir den väldigt lättillgänglig istället för att till exempel ha en klämma i väskan. Du kanske inte hinner ta upp den i värsta fall, eller kanske mobilen om du ringer ett samtal och det inte kommer fram. Här har du ändå fem chanser, säger Linnea Hörbäck Ränk.

Öppet hus

Efter att produkten har börjat säljas kommer tjejerna satsa på olika UF-tävlingar och förhoppningsvis ta sig till SM. Men målet nu är att sälja 100 scrunchies.

Försäljningen börjar via sociala medier men en hemsida ska snart upp.

– Vårt viktigaste mål är att kunna förebygga att någon utsätts för något, säger Rebecca Karlsson.

Artikeltaggar

ApparDraknästetFörsäljningKarlstadNäringslivSociala medierSVTTingvallagymnasiet

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.