Hoppa till huvudinnehållet

Så går tågen nästa år – tidtabellen efter neddragningen av bussturer

Publicerad:
Reporter Joakim Magnusson
Joakim Magnusson
joakim.magnusson@nkp.se
Värmlandstrafiks tågtidtabell för 2024 ligger nu ute på hemsidan.
Värmlandstrafiks tågtidtabell för 2024 ligger nu ute på hemsidan. Foto: Tommy Andersson

Drygt 30 tåg i veckan mellan Karlstad och Kristinehamn. Så ser Värmlandstrafiks nya tågtidtabell för 2024 ut.

Tåget som avses är det som kallas för linje 70. Linjen sträcker sig från Charlottenberg i väster till Degerfors i öster. Det är dock bara ett fåtal avgångar varje dag som går hela den sträckan.

Mellan Karlstad och Kristinehamn, eller i omvänd riktning, går det mellan 30 och 33 tåg i veckan. Men det gäller bara de tåg som är Värmlandstrafiks egna.

Per Sidetun, trafikchef för tåg på Värmlandstrafik, säger att det finns ännu fler möjligheter att ta sig till och från jobb och skola med tåg än de man kan hitta i Värmlandstrafiks egna tidtabell.

– Det är något som vi behöver bli bättre på att berätta för folk. Den här möjligheten har funnits i flera år, säger han.

Med en så kallad länsladdning har man nämligen möjlighet att resa med både SJ och Tågab mellan Karlstad och Kristinehamn. Den enda nackdelen är att Värmlandstrafiks kunder inte kan räkna med någon sittplats om de reser med till exempel SJ. Då är man hänvisad till obokade platser och det är först till kvarn som gäller.

När det gäller ordinarie trafik på linje 70 är tidtabellen för 2024 i princip oförändrad jämfört med den som har gällt under 2023. Från Kristinehamn till Karlstad går det under vardagar upp till 16 tåg mellan klockan 6.07 på morgonen och klockan 21.46 på kvällen. En eftermiddagsavgång går bara måndag till torsdag och en avgång gäller endast fredagar.

Från Karlstad till Kristinehamn under vardagarna går det första tåget på morgonen redan klockan 5.13. Det sista lämnar centralstationen klockan 20.58.

Helgtrafiken består av ett antal avgångar, både i östlig och västlig riktning, lördagar och söndagar.

– Det är trångt på spåret mellan Karlstad och Kristinehamn, men vi har fått ungefär den tilldelning som vi ville ha för 2024, säger Per Sidetun.

När det gäller punktligheten säger Per Sidetun att det ser lovande ut.

– På Fryksdalsbanan har vi haft en del problem med inställda tåg, men på Värmlandsbanan har vi en punktlighet på 90 procent. Nio av tio tåg kommer i tid. För att tåget ska räknas som att det är i tid tillåts en försening på högst fem minuter. Inom branschen är målet en punktlighet på 95 procent. Vi jobbar för att komma dit, säger han.

En positiv sak för tågtrafiken mellan Karlstad och Kristinehamn är att de stora banarbetena som pågått under en längre tid nu är i princip klara.

– Det kommer att bli en och annan förbättringsavstängning som Trafikverket gör ibland för att kunna garantera en så bra tågtrafik som möjligt. Men det blir inga längre avstängningar.

Den nya tidtabellen gäller från och med den 10 december 2023.

Det blir färre bussar till Karlstad med nya tidtabellen.
Det blir färre bussar till Karlstad med nya tidtabellen. Foto: Joakim Magnusson

Artikeltaggar

FryksdalsbananKarlstadKristinehamnPer SidetunSJTrafikTrafikverketTågabTågtrafikVärmlandsbananVärmlandstrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.