Hoppa till huvudinnehållet

Brand och kaos stoppar inte Kristoffersson – därför är han bäst genom tiderna

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Johan Kristoffersson har blick för det här med rallycross. Nu har han precis säkrat sin sjätte VM-titel.
Johan Kristoffersson har blick för det här med rallycross. Nu har han precis säkrat sin sjätte VM-titel. Foto: @World/Red Bull Content Pool

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Sätt vad som helst med en ratt i händerna på Johan Kristoffersson och han vinner. Sex VM-titlar är oavsett omständigheterna enormt.

Brittiske spelaren Gary Lineker sade en gång att fotboll är en enkel sport; 22 män jagar en boll under 90 minuter och till sist vinner tyskarna.

Citatet går också att applicera på Johan Kristoffersson och rallycross.

Jag har följt honom från starten i racingens JTCC, när han bestämde sig för att lägga ner en lovande skidkarriär och satsa på motorsport. Arvet och förutsättningarna fanns, med en pappa som hade eget team.

Där började framgångssagan, som Tommy Kristoffersson har väldigt stor del i. Han tog på bästa sätt hand om supertalangen som fanns i familjen. Tack vare kontakten med Volkswagenfabriken, sedan den egna rallycrosskarriären, kunde vinnarbilar byggas i verkstaden i Koppsäng.

Hade något extra

Det syntes direkt att Johan hade något alldeles extra. Trots att han började relativt sent jämfört med konkurrenterna, uppväxta i gokart eller crosskart, var han med i toppen från start. Fysiken, träningsviljan och vinnarinstinkten han utvecklat under åren i skidspåren och på gymnasiet i Torsby bidrog till framgången.

Johan Kristoffersson radade upp segrar i racing, inklusive två i STCC, men att han nästan 20 år efter debuten skulle ståta med sex VM-guld i rallycross kunde knappt någon förutspå.

Ingen annan har mer än två. Oavsett sport är det svårslaget.

Jag har sällan hört någon inom motorsporten erkänna att konkurrenten vann för att han eller hon var bättre förare. Det finns alltid något materiellt att skylla på. I bland är det förstås så, men omöjligtvis alltid.

De första titlarna, 2017 och 2018, kom enligt en del motståndare bara för att han och Petter Solberg hade de överlägset snabbaste bilarna (Volkswagen).

Men efter uppehåll 2019 kom Kristoffersson tillbaka 2020 som ensam förare i egna KMS – och fixade ännu en titel, och ytterligare en 2021 i en Audi för Kilsteamet JC Raceteknik.

Rallycross-VM avgörs på en bana uppbyggd inne i Hongkong. Här ligger Kristoffersson tvåa bakom Niclas Grönholm och före Kevin Hansen i det andra kvalheatet på lördagen.
Rallycross-VM avgörs på en bana uppbyggd inne i Hongkong. Här ligger Kristoffersson tvåa bakom Niclas Grönholm och före Kevin Hansen i det andra kvalheatet på lördagen. Foto: @World

Vid det laget tycker jag att Johan Kristoffersson med råge bevisat att han är tidernas främste rallycrossförare. Förmågan att känna bilen och få ut max är också en viktig egenskap han besitter.

Övergången till elbilar 2022 blev också lyckosam. Kristoffersson tog i stor stil historiska första titeln under den eran. Premiärupplagan var dock tunn och ifrågasatt, trots att de flesta av de vassaste ändå fanns med.

Kaosartade säsong

Den här säsongen har varit värre kaosartad och turbulent än en amerikansk tromb. Inte nog med att fortfarande få hade råd att satsa (bara tio förare från start), den chockartade branden i England gjorde att ytterligare två tävlingar ställdes in i väntan på utredning. Omstarten i Sydafrika skedde med bilar från den lägre serien, RX2e.

När krutröken lagt sig står ändå Johan Kristoffersson som vanligt där med pokalen. För säkerhets skull avslutade han, som redan klar mästare, med att vinna allra sista loppet på söndagen i Hongkong.

Det går inte att vara mer än bäst, och det är värmlänningen sannerligen.

Återstår att se om han får chansen till en sjunde titel. Framtiden för rallycross-VM är mycket osäker.

Kristoffersson världsmästare för sjätte gången – en poäng till godo på Hansen

Artikeltaggar

AudiEnglandJC RaceteknikJohan KristofferssonKoppsängKristoffersson MotorsportRacingRallycrossSportSTCCSydafrikaTommy KristofferssonVolkswagen