Hoppa till huvudinnehållet

Sjätte VM-titeln nära – Kristoffersson om de fem tidigare: ”Alla har sin charm”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Johan Kristoffersson har sjätte VM-titeln i sikte.
Johan Kristoffersson har sjätte VM-titeln i sikte. Foto: @World/Red Bull Content Pool

Fem gånger har Johan Kristoffersson blivit världsmästare i rallycross. Till helgen tar han med jättestor sannolikhet sjätte titeln.

Men den första är oslagbar.

34-åringen från Arvika (fyller 35 den 6 december) leder stort och var nära att säkra totalsegern redan senast i Sydafrika, men tio poäng fattades.

Under dubbeltävlingen på en stadsbana i Hongkong i Kina lördag–söndag måste ett smärre mirakel till, i klass med när Moses enligt Bibeln delade Röda havet, för att någon av de bakomvarande ska kunna snuva Johan Kristoffersson på pokalen.

Antagligen är det klart redan före absolut sista racet på söndag.

– Det finns alla möjligheter att avgöra på lördag. Beror på hur det går för Kevin också. Om han vinner eller blir tvåa gör rätt stor skillnad, säger Kristoffersson.

Har du räknat på det?

– Nej, jag åker dit för att köra så fort som möjligt. Jag ska försöka att inte blanda mig i någonting så bilen går sönder. Det är största orosmomentet. Banan är säkert väldigt trång och oförlåtlig om man gör misstag, kör in i en mur eller något.

Kristoffersson med Kevin Hansen på utsidan i senaste tävlingen i Kapstaden i Sydafrika. Hansen den yngre är största hotet i kampen om VM-titeln.
Kristoffersson med Kevin Hansen på utsidan i senaste tävlingen i Kapstaden i Sydafrika. Hansen den yngre är största hotet i kampen om VM-titeln. Foto: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool

Försprånget är 36 poäng till tvåan Kevin Hansen och maximal utdelning i Hongkong är 46 poäng (23 plus 23). Trean Timo Scheider och fyran Niclas Grönholm har också teoretiska chanser att passera, om än mikroskopiska.

Kristoffersson fortsätter med samma taktik som tidigare, att inte ta onödiga risker.

I omstarten efter branden i England (tre inställda tävlingar) är det upphottade bilar från den lägre och avslutade elektriska serien RX2e som gäller. Alla kör likadana, kallade Zeroid X1.

– Det går mycket långsammare och man har otroligt mycket mer tid på sig. Det är mycket svårare som chaufför att göra skillnad. En snabbare bil kräver mer.

Teamet kan heller inte påverka lika mycket.

– Vi kan inte anpassa bilen till banan på samma sätt. Det är min och våran styrka annars.

Fyra gånger fyra varv på lördag morgon är all träning inför allra första rallycrosstävlingen i Hongkong.

– Det ska bli roligt. Jag trivs alltid på nya banor. Där tror jag faktiskt att jag har en liten fördel, att jag är väldigt duktig på att lära mig banorna snabbt.

Kristoffersson får sällskap av ordinarie teamkamraten Ole Christian Veiby och inhoppande Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Blir deras roll att hjälpa fram dig?

– Nej, jag tycker att jag har såpass bra läge att det nästan blir tvärs om. Jag gör det jag kan för att få Ole så högt upp som möjligt i mästerskapet.

Nu ligger norrmannen sexa, 14 poäng från pallen.

KMS toppar också teammästerskapet överlägset och lär bärga den titeln.

Tysken Timo Schneider vann senaste loppet före Kevin Hansen och Johan Kristoffersson. Trion är också trea, tvåa och etta i sammandraget.
Tysken Timo Schneider vann senaste loppet före Kevin Hansen och Johan Kristoffersson. Trion är också trea, tvåa och etta i sammandraget. Foto: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool

Kristoffersson är inte särskilt nervös inför upplösningen.

– Då är jag mer spänd i början av säsongen när det är mer ovisst. Nu åker vi på en helt ny bana med likadana bilar. Tycker inte att jag behöver stressa upp mig så mycket för det.

Blir du mätt eller är det lika roligt att vinna?

– Mätt blir jag inte. Det är absolut fullt fokus in i det sista för att försöka säkra den där titeln. Men det är svårt att sätta ord på hur man värderar det innan man står där.

Så här beskriver Johan Kristoffersson de fem redan klara VM-titlarna:

2017: ”Alla har sin egen charm, men det går inte att slå när man vinner sitt första. Det är en känsla som är oslagbar. Jag vann i Riga med två deltävlingar kvar.”

2018: ”Då vann jag alla utom en tävling, säkrade i Texas när jag körde om Petter (teamkamraten Solberg) på sista varvet.”

2020: ”Det var speciellt med tanke på att det var vårat eget team. Då var det covid och bara sex tävlingar i Höljes, Kouvola och Barcelona. Sista deltävlingarna på Nürburgring blev också inställda och jag fick reda på att jag vunnit VM när jag satt vid kaffebordet uppe i verkstaden.”

2021: ”Fighten med Timmy Hansen. Vi hade samma poäng inför finalracet när det regnade på Nüburgring. Först i mål gällde. Vi landade på samma, men jag lyckades vinna för att jag hade en seger mer.”

2022: ”Säkrade i Barcelona med Nüburgring-helgen kvar. Jag vann alla utom två.”

Tilläggas bör att han inte deltog 2019.

Snart kan 2023 fyllas i.

Rallycross-VM 2024 är fortfarande ett frågetecken.

– Det känns väldigt osäkert att det inte finns en plan och ingen kalender.

Oavsett kommer Johan Kristoffersson att fortsätta med sporten.

– RallyX ska gå, så rallycross kommer det bli. Om det blir VM får vi se, men jag skulle bli förvånad om de inte ska hitta någon sorts lösning. Har ju varit nere för räkning förr och det gått bra.

Ställningen

Ställningen i förarmästerskapet efter fem körda VM-tävlingar av sju:

1) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen/Zeroid X1, 107.

2) Kevin Hansen, Sverige, Peugeot/Zeroid X1, 71.

3) Timo Scheider, Tyskland, Seat/Zeroid X1, 68.

4) Niclas Grönholm, Finland, PWR/Zeroid X1, 63.

5) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot/Zeroid X1, 59.

6) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen/Zeroid X1, 54.

7) Klara Andersson, Sverige, PWR/Zeroid X1, 50.

8) Sebastien Loeb, Frankrike, Lancia/Zeroid X1, 29.

9) Guerlain Chicherit, Frankrike, Lancia/Zeroid X1, 27.

10) Gustav Bergström, Sverige, Volkswagen/Zeroid X1, 20.

11) René Münnich, Tyskland, Zeroid X1, 16.

Alla världsmästare

Rallycross fick VM-status 2014. Här är alla totalsegrare:

2014: Petter Solberg, Norge, Citroën DS3.

2015: Petter Solberg, Norge, Citroën DS3.

2016: Mattias Ekström, Sverige, Audi S1.

2017: Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo GTI.

2018: Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo R.

2019: Timmy Hansen, Sverige, Peugeot 208.

2020: Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo.

2021: Johan Kristoffersson, Sverige, Audi S1.

2022: Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo.

Läs också

Artikeltaggar

HongkongJohan KristofferssonKevin HansenKristoffersson MotorsportOle Christian VeibyPetter SolbergRallycrossRallyXTimmy HansenVolkswagen

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.