Hoppa till huvudinnehållet

Så mycket dricksar Karlstadsborna: ”Man vill inte verka snål”

Publicerad:
Moa Höglind Käck
moa.hoglindkack@nwt.se
Maja Johansson
maja.johansson@nwt.se
Rawhi och Marianne Koure tycker att det är svårt att veta hur mycket man ska dricksa.
Rawhi och Marianne Koure tycker att det är svårt att veta hur mycket man ska dricksa. Foto: Lisa Olaison

Karlstadsborna är splittrade i frågan om dricks.

Ska man dricksa beroende på service eller få en färdig procentsats?

NWT gav sig ut på stan för att undersöka ämnet.

– Det är svårt att veta vad som förväntas av en, man vill inte verka snål, säger Marianne Koure.

Förra veckan publicerade NWT en uppmärksammad insändare kring dricks på restauranger. När vi pratat med några Karlstadsbor står en sak klart: Det är det lilla extra som spelar roll.

Christofer Adolfsson tycker att det finns andra serviceyrken som förtjänar dricks.
Christofer Adolfsson tycker att det finns andra serviceyrken som förtjänar dricks. Foto: Lisa Olaison

Christofer Adolfsson är ute på barnvagnspromenad i det gråa höstrusket. Han tycker att det borde vara så pass bra löner för personalen att de inte behöver dricks. Han menar att det i sådana fall finns andra serviceyrken som också borde erbjudas det.

– Jag dricksar när man får det lilla extra, som till exempel en stor skål med sås.

Doddo Pålsgård dricksar ungefär 15 procent.
Doddo Pålsgård dricksar ungefär 15 procent. Foto: Lisa Olaison

Doddo Pålsgård dricksar för service och bemötande.

– Jag är dålig på matte men jag brukar dricksa ungefär 15 procent.

Rawhi och Marianne Koure tycker att det är svårt att veta hur mycket man ska dricksa.
Rawhi och Marianne Koure tycker att det är svårt att veta hur mycket man ska dricksa. Foto: Lisa Olaison

Paret Marianne och Rawhi Koure vill inte uppfattas som snåla och tycker därför det är svårt att veta hur mycket dricks man ska ge. Extra dricks ges vid god mat och service.

– Det hade varit lättare om det fanns en fast procentsats, säger Marianne Koure.

Dricksar för totalupplevelsen

  • Hanna Rantamäki är på besök från Umeå och tycker att typen av restaurang är avgörande för dricksandet.
    Hanna Rantamäki är på besök från Umeå och tycker att typen av restaurang är avgörande för dricksandet. Foto: Lisa Olaison
  • Christina Buhl håller med om att totalupplevelsen är avgörande.
    Christina Buhl håller med om att totalupplevelsen är avgörande. Foto: Lisa Olaison

Väninnorna Christina Buhl och Hanna Rantamäki är enade i frågan. De menar att dricksandet varierar beroende på vilken typ av restaurang det är.

– Jag dricksar för totalupplevelsen, är den bra kan jag ge 10–20 procent, säger Hanna Rantamäki.

”Servitören ska förtjäna dricksen”

Ur krögarnas perspektiv är dricksen ett mått på vad kunderna tycker om servicen.

Daria Jodat, delägare av Pitchers, Nonna Grassa och Guldapan.
Daria Jodat, delägare av Pitchers, Nonna Grassa och Guldapan. Foto: Håkan Strandman

Daria Jodat är delägare av Pitchers, Nonna Grassa och Guldapan. Han berättar att det vanligaste är att kunder ger 7–8 procent på den totala notan. Men alla kunder har inte heller koll på vad dricks innebär.

– Det är vanligt att kunder bara avrundar några få kronor uppåt.

Daria Jodat menar att servitören ska förtjäna dricksen. När han själv är på restaurang dricksar han endast om han är nöjd.

– Det är ett sätt att visa vad man tycker om servicen.

Ellinor Pettersson, driftchef Blackstone Steakhouse.
Ellinor Pettersson, driftchef Blackstone Steakhouse. Foto: Helena Karlsson

På Blackstone Steakhouse delas dricksen upp mellan personalen som jobbat under kvällen.

– Alla har levererat och är lika värda dricksen, säger Ellinor Pettersson, driftchef på Blackstone Steakhouse.

Allt från mat till bemötande och atmosfär påverkar hur mycket kunderna dricksar.

– Jag tror att det är helheten som är avgörande, säger Ellinor Pettersson.

Artikeltaggar

Daria JodatGuldapanHandelMat och dryckRestaurangerService

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.