I fjol somras fick Trafikverket 224 miljoner kronor i den nationella infrastrukturplanen till en utbyggnad av E18 mellan Töcksfors och Årjäng.
Nu ska man börja arbetet med etappen Töcksfors-Bäckevarv.
– Vi är i ett tidigt planskede, säger Linda Saarikoski.
De åtta milen mellan Töcksfors och Valnäs är den enda delen av E18 i Sverige som inte är mittseparerad. Men tilldelningen av 224 miljoner kronor är i alla fall ett första steg i en utbyggnad av Europavägen.
Etappen Töcksfors-Bäckevarv är 11,6 kilometer lång och kommer att planeras som 2+1-väg med mitträcke, en vägbredd på 14 meter, planskilda korsningar vid avfarterna till Arvika, Holmedal, Fölsbyn/Lennartsfors och Hämnäs samt 100 kilometer i timmen som högsta hastighet.
Ligger sent i planen
Totalkostnaden ligger dock på 747 miljoner kronor och det innebär att bara en del av vägbygget är finansierat.
– Projektet ligger sent i den nationella infrastrukturplanen och det innebär att bygget är tänkt att inledas först 2033. Vår förhoppning är att få den resterande summan pengar till den första etappen i den nya planen som sträcker sig efter 2033, säger Linda Saarikoski, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Nu har man börjat jobba med projektet.
– Vi är i ett tidigt planskede med arbetet som blir omfattande och vi hoppas vara klara med planarbetet ungefär 2030.
Jobbar för finansiering
Det finns än så länge ingen finansiering av etapp två, den dryga milen mellan Bäckevarv och Årjäng som är kostnadsberäknad till 535 miljoner kronor och som ska få samma standard som den första.
– Men vi jobbar hela tiden med att få pengar till den. Den nationella infrastrukturplanen uppdateras vart fjärde år, nästa gång 2026 och vi hoppas att det kan avsättas pengar då, säger Linda Saarikoski.
I dagsläget finns det inte heller några pengar till en utbyggnad av den resterande sträckan, de sex milen mellan Årjäng och Valnäs.
– Där planeras det i nuläget inga åtgärder.
Nytt bakslag för E18: Bara en tredjedel av utbyggnaden är finansieradFör några år sedan såg dock Trafikverkets planer annorlunda ut. Då ville man bygga sju stigningsfält, göra korsningsåtgärder och sätta upp viltstängsel till en kostnad av 163 miljoner kronor.
För närvarande har Trafikverket inte heller några planer på en ombyggnad av E18 av den olycksdrabbade fyrvägskorsningen vid Töcksmarks kyrka i Töcksfors.
– Nej, inte efter att vi för något år sedan satte upp hastighetskameror där.
Årjängs kommun har länge kämpat för att korsningen ska byggas om och bli planskild.
Trafikverket har inga planer på att bygga om olyckskorsning