Nu är infrastruktursatsningen i Välsviken klar. Där har kommunen bland annat byggt två nya rondeller, förbättrat gång- och cykelstråken och anlagt en gång- och cykeltunnel.
– Det här är något som verkligen behövs när Bauhaus snart öppnar, men även för framtiden när Välsviken växer.
Det säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Tallgren (S).
Karlstads kommun inledde utbyggnaden av trafiksystemet i Välsviken i maj 2022 och nu står projektet färdigt. Det handlar om en investering på cirka 70 miljoner kronor där UBF partner som står bakom och äger Bauhaus-varuhuset står för en del av den kostnaden.
Under framför allt storhelger och i rusningstid har det uppstått köer i området, men tack vare den genomförda satsningen har kapaciteten i vägnätet förbättrats betydligt.
Direktinfart vid rondellen
– Bland annat har vi byggt en stor rondell i korsningen Välsviksleden/avfarten från E18 samtidigt har vi där skapat en direktinfart till handelsområdet i Välsviken.
– Utöver det har vi byggt ut gång- och cykelstråket i området, anlagt en gång- och cykeltunnel under Välsviksleden, byggt stora diken som ska ta hand om skyfalls- och dagvatten från östra Kronoparken och Välsviken, anlagt flera hållplatser och en bytespunkt mellan stads- och länstrafik.
– Vi har även skapat en mindre rondell från Välsviksleden in mot Bauhaus och den kommande drivmedelsanläggningen, säger Monika Bubholz (MP), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.
Både hon och Anders Tallgren konstaterar att investeringen är nödvändig.
– Ja, det här är något som verkligen behövs när Bauhaus snart öppnar, men även för framtiden när Välsviken växer. Det som görs nu och planeras har ett ursprung i den fördjupade översiktsplanen för området, säger Anders Tallgren.
OK Värmlands och Chopchops satsning på en ny drivmedels- och snabbmatsanläggning börjar byggas inom kort och kommunen har även gett klartecken för mer handel alldeles söder om E18.
– Det blir också ytterligare ett varuhus alldeles söder om Bauhaus, säger Anders Tallgren.
Planerar bostadsområde
Kommunen planerar även för ett stort bostadsområde i den östra och södra delen av Välsviken och därför är den utbyggda infrastrukturen också nödvändig.
– Vi planerar samtidigt för kommunal verksamhetsmark på norrsidan av E18 och under 2026 förlängs dessutom snabbusslinjen Karlstadsstråket från Rud till järnvägsstationen i Välsviken. För det har vi fått 58 miljoner kronor i stadsmiljömedel. Redan under nästa år flyttas laddstationen för bussar från Rud till Välsviken, säger Monika Bubholz.
– Sammantaget innebär allt det här att Välsviken går från enbart ett externt handelsområde till en ny stadsdel som blir en väldigt viktig nod i Karlstad, strategiskt belägen intill E18 och järnvägen, säger Anders Tallgren.