Efter beskedet om höjda p-avgifter i Karlstad i slutet av januari har bilisterna vallfärdat till Tingvalla sportcenter.
Men snart kan gratisparkeringen vara ett minne blott.
– Vi behöver utnyttja parkeringen bättre, den är ju inte full alla dygnets timmar, säger Monika Bubholz (MP), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.
Höjningen av kommunala p-avgifter i Karlstad som genomfördes den 23 januari i år har resulterat i att många i stället kommer till Tingvalla sportcenter – där det idag råder fri parkering i max 24 timmar.
Snart höjs parkeringsavgifterna i Karlstad – så mycket dyrare blir detOmrådet, som ägs av Karlstads kommun, är ungefär 15 000 kvadratmeter stort och rymmer cirka 500 parkerade bilar.
Idag är parkeringen planlagd som allmän platsmark och kan därför bara avgiftsbeläggas om det behövs för att skapa ordning och reda i trafiken samt god framkomlighet.
Ny detaljplan klar
Kultur- och fritidsförvaltningen, som förvaltar och sköter området, har under en tid önskat att Karlstads parkerings AB ska ta över allt ansvar.
– Nu tas den hand om av kultur- och fritid som får snöskotta och sköta om parkeringen. Men vi vill få in den under Karlstads parkering AB:s hägn istället. Kultur- och fritid har andra uppgifter som de hellre vill fokusera på, förklarar Monika Bubholz.
Under onsdagen, den 20 september, presenterade teknik- och fastighetsnämnden ett förslag till ny detaljplan om hur området kan förändras.
Enligt detaljplanen ska parkeringsområdet bli planlagt som kvartersmark, vilket kan göra det möjligt för Karlstad parkering AB att överta ansvaret för hela parkeringen – och ta ut avgifter.
”De som använder parkeringen får betala för underhåll och drift, istället för skattebetalaren”, står det i nämndens utskick.
– Vi behöver titta på hur vi ska använda parkeringsplatsen. Kan man ha den som pendlarparkering är det intressant för då fyller man på den under andra tider, men det kan också vara så att vi behöver avgiftsbelägga den av andra anledningar. Vi behöver främst se till att inte kultur- och fritid har ansvar för den längre, utan att den går till en organisation som kan parkeringar, säger Monika Bubholz.
Vidare i detaljplanen nämns det att teknik- och fastighetsförvaltningen har ett arrendeavtal med Karlstads Parkering AB och att planen bedöms kunna granskas i oktober 2023 och antas i december samma år.
Monika Bubholz igen:
– Vi måste nog fundera mer på hur vi ska hantera parkeringar i Karlstad framöver. Men oavsett så behöver vi utnyttja parkeringen vid Tingvallahallarna bättre, den är ju inte full alla dygnets timmar. Så frågan är, hur utnyttjar vi den på bästa sätt?
”En viktig pusselbit”
”En konsekvens av att parkeringen blir avgiftsbelagd kan bli att besöka och pendlare kommer i större utsträckning att parkera på Våxnässidan där det är gratis”, skriver nämnden också i detaljplanen.
– Det är klar att närområdet kan påverkas om det är gratis där och man har avgift på den stora parkeringen, men det får vi tänka och kika vidare på. Vi behöver också säkerställa att det lätt går att parkera och komma in i centrum, då kan det här vara en viktig pusselbit i det, att möjliggöra att det finns stora infartsparkeringar för Karlstad.
– Det är dock en väldigt stor asfaltsyta, så vi behöver få in mer grönska, träd och så. Det är också något vi skickade iväg i detaljplanen, det är viktigt att man får med de aspekterna, säger Monika Bubholz.
De flyr höjda p-avgifter i Karlstad – här är det gratis parkering