Hoppa till huvudinnehållet

Trafikverket bemötte beläggningskritik på plats: ”Gör det inte på jävelskap”

Publicerad:
Dennis Jansson i samspråk med Anders Eriksson från Afry och Jonas Nilsson från Trafikverket. Foto: Peder Kaldal

Segerstadsbornas ilska och undran om den vassa vägbeläggningen har fortsatt.

Men nu kanske den har nått vägs ände.

– Jag är nöjd, även om jag inte håller med, säger Dennis Jansson, sommarstugeägare på Segerstadshalvön.

Detta efter att ha fått till ett möte med Trafikverket.

Det var i somras som NWT berättade om ilskan från flera boende i Segerstad efter att vägen ut på halvön fått en ny beläggning.

– Det är rena katastrofen att de kan göra så, det här är inte en bilväg längre, sa Dennis Jansson då.

Han berättar att han sökt Trafikverket flera gånger och under fredagsförmiddagen möttes de på plats i Segerstadsbyn.

– Hur kan man lägga en sådan beläggning på en vad vi anser är en felfri väg?, undrar Dennis Jansson och får svar av representanter från Trafikverket och Afry.

Dennis Jansson, Torbjörn Gustafsson, Lars-Erik Sjögren anser att den nylagda vägen i Segerstad är lagd med för stora stenar vilket gör den bullrig, vass och med risk för stenskott.
Dennis Jansson, Torbjörn Gustafsson, Lars-Erik Sjögren anser att den nylagda vägen i Segerstad är lagd med för stora stenar vilket gör den bullrig, vass och med risk för stenskott. Foto: Lisa Olaison

– Den här vägen kommer att ha en livslängd på 10–15 år. Den kommer inte att öppna sig utan vi har fått till en helhet som inte behöver lappas, säger Anders Eriksson, byggledare på Afry.

Jonas Nilsson, enhetschef på Trafikverket, säger att beläggningen som använts inte är ovanlig.

Dennis Jansson säger att han menar att vägen är allmänfarlig, med sina vassa stenar.

– Ta ett scenario med en cyklist som ramlar, vad händer med kroppen? Det kommer krävas många stygn.

Anders Eriksson säger att skador kan uppstå på alla sorters vägar, men ger Dennis delvis rätt i samband med att en väg är nylagd. Anders stegar ut i vägen och blickar ner.

– Här är fin marmorering, så ska det se ut.

Hade det valts en mindre stensort så hade man som nämnts fått fler blödningar i vägen.

I en kurva har stenarna börjat slitas ner och bilda den marmorering som det är tänkt att den ska göra.
I en kurva har stenarna börjat slitas ner och bilda den marmorering som det är tänkt att den ska göra. Foto: Peder Kaldal

– Det här kommer att bilda en snällare yta, säger Jonas Nilsson som tycker att vägen ser fin ut, men att det kan bli en sopning till för att ta bort stenar som lossnat.

– Den hederliga asfalten, finns inte den kvar?, frågar Dennis Jansson och får svaret:

– Den finns kvar, men pengar används på klokaste sättet. Om du renoverar hemma använder du inte marmor överallt. Det blir för dyrt, säger Anders Eriksson och ger exempel på andra vägar där likadan beläggning legat några år längre.

Och han håller inte med om att däcken slits mer på de vassa stenarna.

– Det som sliter mest på däcken är om du trampar för hårt på gasen. Det sliter mer än beläggningen.

Dennis Jansson är efter relativt nöjd efter mötet.

– Jag får tro på det ni säger, även om jag inte håller med och ser fram emot att det slits ner.

– Man får ha åsikter, men vi lägger inte den här beläggningen för att hitta på jävelskap, säger Jonas Nilsson.

Boende rasar mot vägbeläggningen: ”Rena katastrofen, inte en bilväg längre”

Artikeltaggar

AfrySegerstadTrafikTrafikverketVägarbete

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.