Det blev ingen åttamiljardersinvestering på Stora Enso Skoghall.
Bolagsledningen valde att prioritera kartongtillverkning i stället för massa.
Men kartongsatsningen leder till en investering värd 1 miljard i KM8 i Skoghall, med syfte att öka produktionen.
Just nu förbereds ombyggnationen som kommer att involvera cirka 400 personer.
Under slutet av 2020 och 2021 utredde Stora Enso, med huvudkontor i Helsingfors, Finland, om det skulle vara lönsamt att utöka både massa- och kartongtillverkningen i Skoghall. Planerna skulle, om de realiserades, innebära en investering på cirka 8 miljarder kronor, vilket NWT rapporterade då.
En förstudie genomfördes, och I oktober 2021 kom beslutet. Bolaget skulle prioritera kartongtillverkning och sätta investeringarna i massatillverkning på paus tills vidare.
Ny forskning sänker elförbrukningen och ökar produktionen: ”Ett jättesteg”– Bolagsledningen bestämde sig för att man skulle gå på slutprodukt, kartong, först, säger Hans Olsson, teknik- och investeringschef på Skoghalls bruk.
Beslutet innebar att man byggde om en avställd pappersmaskin i Uleåborg, Finland, till kartongmaskin. Man beslutade också att bygga om Kartongmaskin 8 i Skoghall för 1 miljard kronor.
Varför valde bolaget att inte fullfölja investeringen i massatillverkningen i Skoghall?
– Med en satsning på kartong får man resultat som direkt kommer i händerna på slutkund. En massabruksinvestering ger inte ett mjölkpaket till, men man får andra fördelar. Det var ett strategiskt vägval. Men ledningen är tydlig med att projektet inte är borta. Man ändrade turordningen i företagets större investeringar.
Ombyggnaden av KM8 inleddes för ett år sedan.
– Hösten 2022 hade vi ganska mycket arbete för att bygga om delar av maskinen. Men det är i år de stora delarna kommer att ske.
17 miljarder mjölklitrar till
Vid NWT:s besök för en tid sedan kunde man se på långa rader av manskapsbaracker och annat hur det började laddas upp inför det stora arbetet. Det inleds under det normala underhållsstoppet under hösten. I år blir stoppet i oktober längre än vanligt då 400 personer kommer att jobba med ombyggnaden, som ska göra att KM8 kan producera cirka 100 000 ton mer kartong per år.
– Det är 17 miljarder fler mjölklitrar i ökning. Det är ett sätt att behålla vår procentuella andel i världen och bevaka vår position.
Boom för hela regionen
Hans Olsson lyfter fram vad den här satsningen innebär för entreprenörer, teknikkonsulter och andra företag i regionen.
– Under vårt normala höststopp kommer 900-1000 resurser hit för att underhålla fabriken så att den kan gå kontinuerligt i tolv månader till. Men en vecka räcker inte för att bygga om en stor kartongmaskin, så den kommer att stå i princip hela oktober.
Hans Olsson räknar med att det är cirka 400 personer som kommer att jobba med ombyggnaden. Det innebär att det är 1300-1400 personer från andra företag som kommer att vara här och jobba i oktober.
– Redan nu är det 200 på plats, från lokala byggföretag som bygger sådant som är bredvid maskinen, sådant man kan bygga under drift.
Förutom ett mindre antal specialister som flygs in från olika delar av världen görs arbetet av företag i regionen.
– Det är företag från Karlskoga i öster till Arvika i väster.
”Pappersindustrins Silicon valley”
Att det finns så högspecialiserade konsultföretag och entreprenörer som kan göra det nödvändiga arbetet för att vässa maskinen här i regionen, beror enligt platschefen Marie Morin på att det finns en lång historia av skogsindustri i regionen och ett företagskluster i världsklass.
– Vi är pappersindustrins Silicon Valley, säger hon.
– Och de som inte finns tillgängliga i regionen kommer hit och bor på hotellen och gynnar besöksnäringen, säger Hans Olsson.
Planen är att starta maskinen i november.
– Sedan är det en upprampningsfas. De 100 000 tonen kommer vi inte se i år men någon gång under nästa år kommer vi att vara uppe i full kapacitet.
Investerar på flera håll
Parallellt med investeringar i kapacitetshöjning gör bolaget investeringar i energi och transporter.
– Vår ambition är att hela den här expansionen ska transporteras härifrån på järnväg, så att det inte blir en enda lastbil extra. Därför har vi tillsammans med Trafikverket börjat bygga ut bangården utanför vårt område i Skoghall så att vi kan utöka tågtransporterna, för vidare transport till Göteborgs hamn.
Satsar på bioenergi
Skoghalls bruk bygger också en cistern för bioolja på 6000 kubikmeter.
– Den innebär att vi kan reducera våra fossila koldioxidutsläpp med 40 procent när den är i drift 2024. 93 procent av hela brukets energi är redan i dag biobaserad och fossilfri. De kvarvarande sju procenten kommer nästan halveras. Det är ett jättestort steg för oss, säger Marie Morin.