Hoppa till huvudinnehållet

Järnvägsprojektet i Väse försenas och blir 70 miljoner dyrare

Publicerad:
Trafikverkets stora infrastruktursatsning i Väse har försenats framför allt på grund av höga grundvattenflöden under byggprocessen. Det gäller främst i samband med anläggandet av viadukten på Storgatan under järnvägen.
Trafikverkets stora infrastruktursatsning i Väse har försenats framför allt på grund av höga grundvattenflöden under byggprocessen. Det gäller främst i samband med anläggandet av viadukten på Storgatan under järnvägen. Foto: Helena Karlsson

Den 31 augusti skulle ombyggnaden av stationsområdet i Väse inklusive en viadukt under järnvägen ha stått klar.

Men höga grundvattenflöden har lett till förseningar och att kostnaderna har ökat med 70 miljoner kronor.

– Vi räknar med att det tar ytterligare tre månader innan allt är klart.

Beskedet kommer från Trafikverkets projektledare Arne Nyhammar.

För ganska exakt två år sedan inledde myndigheten och entreprenören Evolent den stora ombyggnaden av stationsområdet i Väse.

Projektet omfattar nya plattformar, en planskild korsning där Storgatan läggs i en viadukt under järnvägen samt en gång- och cykelbro över Storgatan norr om mötesstationen.

Dessutom har man förlängt ett befintligt mötesspår med cirka 600 meter västerut mot Karlstad så att det blir 1 600 meter långt, vilket innebär förbättrad kapacitet på Värmlandsbanan och möjlighet till ökad pendling till och från Väse.

Förhoppningen är att de resterande projektarbetena ska kunna färdigställas inom tre månader.
Förhoppningen är att de resterande projektarbetena ska kunna färdigställas inom tre månader. Foto: Helena Karlsson

Höga grundvattenflöden

Planen var att projektet skulle ha stått klart den 31 augusti, men så blev det inte.

– Nej, det beror till stor del på högre grundvattenflöden i området än vi hade räknat med. Detta har lett till förseningar för bygget. Det gäller bland annat för betongarbetena.

– Kvar att färdigställa är plattformar, parkeringar och busshållplatser samt asfaltering av Storgatan som i dagsläget är enkelriktad, säger Arne Nyhammar.

300 miljoner kronor

De höga grundvattenflödena har inneburit mer arbete och ökade kostnader.

– Ja, kostnaderna har ökat med 70 miljoner kronor till totalt cirka 300 miljoner kronor.

I dagsläget sker det inte så mycket arbeten i området. Anledningen är att det pågår ekonomiska diskussioner mellan Trafikverket och entreprenören Evolent kring de ökade kostnaderna.

– Trafikverket har tagit på sig kostnaden för det högre grundvattnet än planerat, men det finns följdverkningar som vi måste lösa ekonomiskt och juridiskt, säger Arne Nyhammar.

Hur lång försening räknar ni med för projektet?

– Ambitionen är att vi ska kunna färdigställa det som återstår inom cirka tre månader.

Det är inte första gången som ombyggnaden av stationsområdet i Väse försenas. Planen var från början att projektet skulle ha stått klart 2017, men det stoppades då av för höga kostnader.

Vill förlänga ytterligare

Det finns även en andra etapp i satsningarna på Värmlandsbanan i Väse. Det handlar om ett nytt 1 100 meter långt mötesspår västerut mot Karlstad, ett nytt datorbaserat signalställverk och möjlighet för tre tåg att mötas genom bland annat nya växlar, något som höjer framkomligheten ytterligare.

– Förhoppningen var att vi skulle ha fått med projektet i den nuvarande nationella infrastrukturplanen, men så blev det inte.

– Nu hoppas vi att det kan ske när planen uppdateras 2026 och att vi kan få en byggstart så snabbt som möjligt efter det, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Artikeltaggar

Arne NyhammarEntreprenörskapJärnvägPendlingPeter ThörnSamhälleStorgatanTrafikTrafikverketVärmlandsbananVäse

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.