Hoppa till huvudinnehållet

Olyckor med elsparkcyklar belastar akuten: ”Vi får in i snitt två per dag”

Publicerad:
Reporter Anna Sims
Anna Sims
anna.sims@nwt.se
Många olyckor med elsparkcykel kan undvikas.
Många olyckor med elsparkcykel kan undvikas. Foto: Tommy Pedersen

Olyckor med elsparkcyklar belastar den redan ansträngda akutvården. Det visar en ny studie som bekräftas av akuten på CSK.

– Under sommaren har vi i snitt två patienter per dag på grund av elsparkcykelolyckor, säger Björn Bäcklund, undersköterska på akuten.

Sedan elsparkcyklarna dök upp i städerna 2019 har drygt 1 700 personer sökte vård för frakturer på grund av olyckor, fram till december 2022, enligt en ny studie vid Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet.

Över 1 800 frakturer registrerades och en tredjedel av dem krävde operation Medelåldern för patienterna var 29 år och 70 procent av dem var män. Drygt 400 olycksdrabbade var barn.

I Värmland gick antalet skadade i elsparkcykelolyckor från två år 2020 till 56 år 2022, enligt Transportstyrelsen.

Många dubbelpatienter

– När jag hörde om den här studien tänkte jag att ålder och kön stämmer så in i bänken med de vi får in till akuten i de här fallen, säger Björn Bäcklund, undersköterska på akuten i Karlstad.

Björn Bäcklund, undersköterska på akuten i Karlstad.
Björn Bäcklund, undersköterska på akuten i Karlstad. Foto: Joachim Lagercrantz

– Under sommaren har vi haft i snitt två patienter per dag på grund av olyckor med elsparkcykel. Och många av dem är så kallade dubbelpatienter, att de behöver både ortopedi och kirurgi på grund av frakturer i armarna och att de slår i huvud och ansikte.

Han förstår diskussionen om hjälmtvång på elsparkcyklar. De vanligaste skadorna är brutna underarmar när man försöker ta emot sig och huvud och ansiktsskador.

– De två vanligaste grupperna är ungdomar och barn som åker flera på samma elsparkcykel och män 35+ som överskattar sin körförmåga efter en krogkväll. Då är reaktionsförmågan som en trähäst och de tar emot sig med ansiktet när de ramlar.

Säkra tips

När hösten kommer, semestern är över och skolor och jobb börjar minskar olyckorna dramatiskt.

– Även om den bara går i 20 km/h så går det ganska fort och då är man utsatt när man är helt oskyddad.

Att köra nykter, med hjälm och ensam på elsparkcykeln är några säkra tips.
Att köra nykter, med hjälm och ensam på elsparkcykeln är några säkra tips. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Om man jämför med vanliga cykelolyckor?

– Det går inte att jämföra. De få som kommer in till akuten är en del barn och halvelitmotionärer på mountainbike som kört in i något träd. Barn är suveräna på att använda cykelhjälm.

Björn Bäckman har några tips när man kör elsparkcykel för att slippa möta honom på akuten.

– Var nykter och uppmärksam och ha hjälm. Prata med barnen om konsekvenserna av att åka två på dem och ta taxi hem från krogen. På akuten har vi blandade känslor inför elsparkcyklarna även om vi nyttjar dem själva ibland.

Men ni har inte fått in några kollegor med skador?

– Nej det har vi inte som tur är.

Artikeltaggar

Akademiska sjukhusetAkutsjukvårdCentralsjukhuset i KarlstadElsparkcykelKarlstadKirurgiRegion VärmlandTransportstyrelsenUppsala universitetVårdVård och omsorgVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.