I mitten av november öppnas det nya Bauhaus-varuhuset i Välsviken. Nu går jätteprojektet att bygga det mot slutet, en satsning på 200 miljoner kronor.
– Allting har flutit på väldigt bra och tidplanerna har hållits. I slutet av september inleds inredningen av varuhuset, säger Thomas Olsson.
Han är delägare av Karlstadsföretaget UBF partner som står bakom och äger bygget av Bauhaus-varuhuset som påbörjades i april 2022.
Allting är stort när det gäller det här projektet. För att ens göra plats för byggvarujätten har hela 130 000 kubikmeter berg sprängts bort, vilket motsvarar cirka 260 000 ton och allt detta har använts på tomten eller i närområdet.
Snart 1,5 år senare står nu det stora varuhuset snart färdigt för inflyttning. Det är bara en del avslutande jobb som pågår i form av vissa installations- och hantverksarbeten innan själva byggdelen av storsatsningen är avslutad.
”Väldigt stolta”
– Vi är väldigt stolta över projektet. Det här har varit en lång process där det först tog ungefär två år att få hit Bauhaus och därefter har vi jobbat lika hårt med bygget.
– Nu känns det lite märkligt att allt det här håller på att gå i mål. Vi har lite separationsångest. Det här har ju verkligen varit vår baby, säger Thomas Olsson och blickar ut över det stora varuhuset.
Det har varit en mycket intensiv period för alla som har varit inblandade i projektet. Och det är många.
– Ja, det handlar om ungefär 130 personer hos byggentreprenören Ylab, markentreprenören Axeda entreprenad som är från Karlstad och de bolag som de i sin tur har anlitat.
– Det blir ännu fler om man räknar in alla åkerier och andra leverantörer som har medverkat i projektet. Många arbetstillfällen har genererats även under byggnationen, säger Thomas Olsson.
Det 24:e varuhuset
Bolaget har investerat 200 miljoner kronor i lokalerna som man kommer att hyra ut till Bauhaus och han kan nöjt konstatera att bygget av deras 24:e svenska varuhus har gått enligt planen.
– Allting har flutit på väldigt bra och tidplanerna har hållits. Vi är väldigt nöjda att en så här stor satsning har fungerat på ett så fint sätt. Det ska alla ha en eloge för och det är en förutsättning för att kunna genomföra bygget.
– Bauhaus styrelse från Tyskland har varit här två gånger och de har bara haft positiva saker att säga om projektet och Karlstad, konstaterar Thomas Olsson.
12 600 kvadratmeter
Det nya varuhuset blir 12 600 kvadratmeter stort och när vi vandrar runt i lokalerna förstår man proportionerna.
– Bara drive in-delen där man hämtar sina varor med bil är på 3 500 kvadratmeter och trädgårdsdelen ute under tak är på runt 2 000 kvadrat. Stora ljusinsläpp i taket är Bauhaus signum och det kommer att skapa en mycket trevlig inomhusmiljö, säger Peter Höjer.
Med start den 12 september inleds slutbesiktningen av varuhuset och därefter är det dags att fylla upp det inför öppningen i mitten av november.
– I slutet av september påbörjas bygget av alla hyllsystem och när det är klart kommer varorna. De transporteras hit med mellan 26 och 45 lastbilar per dag. Det är ett noga förberett arbete med ett minutschema, säger Thomas Olsson.
Bauhaus egen investering i varuhuset är på 250 miljoner kronor.
För att göra det lätt för kunderna och skapa ett bra flöde har det byggts två olika infarter till varuhuset och de 350 p-platserna där. Den ena leder in från den nya rondell som har byggts längs Välsviksleden.
– Satsningen på infrastrukturen är viktig för varuhuset och den övriga handeln här och trafiken släpptes på i dagarna som utlovat, säger Thomas Olsson.
2 400 ansökningar
Intresset för de cirka 150 nya jobben i varuhuset har varit mycket stort.
– Det har varit hela 2 400 ansökningar och nu har alla tjänsterna tillsatts. Varuhuschef blir Annika Larsson som i dag har samma jobb på K-rauta i Karlstad, säger Peter Höjer.