Hoppa till huvudinnehållet

Teamchefen om krisen i VM: ”Tror 2024 blir överlevnadsår”

Publicerad:
Tommy Kristoffersson, chef för mästarteamet KMS, funderar över framtiden för rallycrossen.
Tommy Kristoffersson, chef för mästarteamet KMS, funderar över framtiden för rallycrossen. Foto: Olle Persson

I fredags kom beskedet att rallycross-VM slutförs med RX2e-bilar. Men framtiden för mästerskapet är mycket osäker efter den förödande branden.

– Jag tror att 2024 blir någon form av överlevnadsår, säger Tommy Kristoffersson.

Trots att marken just nu gungar under fötterna är chefen för framgångsrika KMS-teamet från Arvika övertygad om rallycross-VM:s fortsatta existens.

Blir det ett VM 2024?

– Ja, det kommer det att bli, det måste det bli. Vi kan inte vara utan ett VM. Det finns såpass starka intressen från bilfabrikanter så jag tror att till 2025 kan vi ha ett riktigt bra VM, värt namnet. Vi måste börja jobba mot dem nu så de kanske kommer på banan i slutet av 24.

Och ni är med?

– Vi har lång väg att gå nu. Vi är satta under press, det är jättejobbig situation. Känns som springa uppför underbacken i Holmenkollen med ryggsäck och slalompjäxor.

Elbilssatsningen i rallycross-VM har drabbats av pandemin, kriget i Ukraina, det svåra ekonomiläget och ovanpå det brann två bilar upp i England och ett helt team ödelades.

Nu är det alltså bestämt att årets mästerskap ska slutföras, men inte med de bilar teamen byggt utan med bilarna som använts i den lägre serien, RX2e. I och med att sista båten för att hinna transport till Sydafrika måste bilarna flygas.

– Jag skulle vara jättebesviken om man bara ser krasst på det. Det här är inte alls det sättet vi tänkt avsluta säsongen Det blir faktiskt fler tävlingar med de bilarna än våra egna. Vi har investerat enormt mycket, både pengar och energi. Det är en stor utmaning för oss att bygga bästa bilen. 30 man har ingått i det här projektet.

– Spelar ingen roll hur vi löser det här så blir alla ändå förlorare.

Det kanske är enda möjligheten?

– Ja, om man väger in alla parametrar är det bästa lösningen.

Fanns det andra alternativ?

– Ja, vi kunde ha avslutat VM nu. Vi kan ju inte köra med bilarna vi anmält oss med. Det hade varit force major. Då hade mästerskapet räknats.

I så fall hade Johan Kristoffersson bärgat sin sjätte VM-titel.

Anledningen till att lösningen blev en annan är ekonomisk.

– Det var så viktigt att få till tävlingen i Sydafrika och Hongkong, för att det är så intressant marknad. Promotorn hade engagerat sig med båda. Volvo hade också jättestora intressen att åka till Sydafrika, och planerat ett halvår att visa sina maskiner.

Enligt Tommy Kristoffersson drabbas KMS-teamet från Arvika extra hårt.

– Vi är enda som har någon form av stöd från tillverkare/fabrikant. Vi kan inte sätta en Folkvagnslogga på en annan bil. Vi tycker också att vi hade bästa bilen och vi leder mästerskapet.

Både sportsligt och ekonomiskt är det alltså kännbart.

– Det blir dyrare. Men vi har fördelen av att ha så gamla och tunga relationer som jag har med Volkswagen, Bauhaus och Red Bull. De är otroligt förstående.

Kristoffersson tycker det är orättvist att teamen får ta värsta smällen.

– Fia är inte fattigt direkt och inte promotorn heller. Teamen har gått all in på det här och det hamnar alltid på vårt bord att vi ska lösa problemen. Vi har inte gjort någon upphandling med någon batteritillverkare. Fia har gjort det.

– Om funnits någon rättvisa skulle Fia och batteritillverkaren ha stått för de ökade kostnaderna. Men det landar på vårat bord. Vi får hyra bilen och får fördyrad transport i och med att det är mycket dyrare att flyga. Det får vi stå för och det känns sådär. Men om vi är kritiska är vi också kritiska mot oss själva och skjuter oss själva i foten.

Kan ni få del av kakan eller blir det bara extra utgifter?

– Den frågan kommer ju tas upp senare om vems felet är och vem som borde gjort vad, men tror inte någon Fia-delegat står vid flyget och betalar biljetten

– Det jag är mest kritisk till är att det direkt efter branden var det för mycket fokus på att ta reda på vems fel det är. Jag tycker vi borde ha satt allt fokus på att komma igång med bilarna så fort som möjligt. Testkört under kontrollerade former. Nu blev det stopp på allt.

Teamet, Fia och promotorn har haft täta möten för att komma vidare. Utredningen om olyckan är fortfarande inte klar, men el är tydligen ändå framtiden.

– När vi körde VM i Höljes hade vi en otroligt bra handlingsplan. Vi skulle besöka biltillverkare. Vi fick bra gensvar. Det finns, fyra, fem, sex bilfabrikanter som är väldigt intresserade och på väg in. Dit måste vi.

Finns det en annan väg?

– Jag tror man måste vara ödmjuka och titta på andra lösningar. En kan vara att fråga tillverkarna av RX2e-bilarna, QEV, om de kan hotta upp några bilar under vintern så de närmar sig RX1-bilarna. Kanske Nitro i USA kan passa in någonstans.

– Jag tror 2024 blir någon form av överlevnadsår. Det finns såpass starka intressen från bilfabrikanter så jag tror att till 2025 kan vi ha ett riktigt bra VM, värt namnet. Vi måste börja jobba mot dem nu så de kanske kommer på banan i slutet av 24.

Är det el som gäller?

– Ja, då är det bara el som gäller, om man ska ha med fabrikanter. Men under 24, varför inte köra en kombination med det som finns tillgängligt.

Artikeltaggar

ArvikaBauhausBränderBrott, lag och rättElEnergiJohan KristofferssonKristoffersson MotorsportRallycrossRallycross-VMSydafrikaTommy KristofferssonUSAVolkswagen

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.