Dan Lekberg och Thomas Kellerth har redan gjort en bok om Karlskogakonstnären Einar Persson.
Nu får de hjälp av Lars Lerin att lyfta fram den bortglömde grafikmästaren ytterligare.
– Man kan gå in i hans värld, säger Lars Lerin och öppnar sin gästhall för upptäcktsfärder i ljus och skuggor.
Under lördagen, den 2 september, är det vernissage på Sandgrund. I gästhallen har Dan Lekberg och Thomas Kellerth hängt upp inte mindre än 44 verk av Einar Persson.
– Det här är ju en arena som unik, inte minst för att det är så stor publik som kommer hit. Vill man få Einars bilder visade för många, är det här vad man kan önska sig. Det var en lyckträff och väldigt roligt att det visas upp här, säger Thomas Kellerth.
Att visa upp konstnären Einar Persson är just vad han och Dan Lekberg vill göra. Thomas Kellerth samlar på hans verk och Dan Lekberg, själv konstnär, har både bott granne med Einar Persson och samarbetat med honom i konsten.
– Vi håller honom som en av de främsta svenska koppargrafikerna på 1900-talet, säger Thomas Kellerth. Det är hans bildspråk, men även hans tekniska skicklighet som fascinerar mig.
– Han är representant för den generation som jobbade med svartvit grafik och det är en väldigt stark tradition, säger Dan Lekberg.
Uppmärksammad – och bortglömd
Einar Persson föddes 1918 och dog 2006. Under sin aktiva tid var han en uppmärksammad konstnär. Han var med på många höstsalonger, visades på Grafikens hus och är representerad både på Nationalmuseum och i H.M. Konung Gustav VI Adolfs samling.
– Det är en konstnär som varit ganska bortglömd, men som tidigare, under 50- och 60-talet och 70-talet också, var en föregångsman i koppargrafiken. Han var så respekterad, men sedan faller allt i glömska, säger Lars Lerin.
– Man glöms bort ganska fort, hävdar Dan Lekberg.
– Sen var han väl en person som inte marknadsförde sig själv heller, säger Thomas Kellerth.
Kärleken till bilderna
Thomas Kellerth och Dan Lekberg gör vad de kan för att hålla minnet av Einar Persson levande.
– Det är en kärlek till hans bilder som är drivkraften, säger Thomas Kellerth.
2021 gav de ut en bok, som kort och gott heter ”Einar Persson grafik”. De försöker också kartlägga hela hans produktion.
– Han trodde själv att han gjort nästan 600 plåtar, säger Dan Lekberg.
– I projektet med boken och utställningarna har jag gjort ett slags katalog och vi är uppe i 270 motiv nu som vi har koll på och det dyker upp nya då och då, säger Thomas Kellerth.
”Tog aldrig kontakt”
Nu ser de med Lars Lerins hjälp till att det också blir en utställning i Karlstad, där grafiken på nytt lyfts fram i ljuset.
– Det var tur för oss att Lars Lerin kände till honom och uppskattade hans konstnärskap. Det var öppna dörrar! säger Thomas Kellerth.
– Det är roligt om han kan få lite uppmärksamhet igen, säger Lars Lerin.
Och nog har den Munkforsfödde Lerin koll på Hagforssonen Einar Persson, men:
– Jag träffade honom aldrig, fast han kom från Hagfors, och jag är ledsen för att jag aldrig tog kontakt.
Svartvita nyanser
Lars Lerin har haft många färgstarka utställningar i sin gästhall på sistone, som Göteborgskolorister och inte minst Gerd Göran.
Einar Perssons grafik blir något annat:
– Nu blir det svartvitt helt och hållet, säger han men framhåller nyanserna som finns i bilderna:
– Man kan gå in i hans värld och studera i detalj hur han fått fram ljus och skugga på ett sätt som är oefterhärmligt. Han var en teknisk mästare, säger Lars Lerin och beskriver några av verken som rent magiska.
Kanske är det dags för en revival för Einar Persson. Och kanske för den klassiska grafikkonsten i stort?
– Många är inte vana att titta på svartvitt, men det kan man nog lära sig uppskatta. Det är samma som med fotografi. Det finns något i det svartvita som fascinerar mig väldigt mycket, säger Thomas Kellerth.
– Och det är ju inte bara svart och vitt, utan det är oändligt. Den delen tycker jag nog att vi lyckats få med här, variationen i svart och grått, säger Dan Lekberg.