Byggarbetena vid Karlstads central blir allt mer intensiva.
Den nya bron Trädgårdslänken över järnvägsspåren växer fram liksom förberedandet av bygget av tre nya järnvägsspår och nu spontas det för Vikenpassagen under spåren mellan Tingvallastaden och Viken.
I februari inleddes arbetet med det stora resecentrumprojektet vid Karlstads central. Nu, ett drygt halvår senare, syns jättesatsningen allt tydligare.
Ett exempel på det är bron Trädgårdslänken som både kommer att leda över järnvägsspåren mellan Tingvallastaden och Viken och samtidigt ge access till den nya mittplattform som håller på att byggas och som ska ge plats för nya tåglägen.
– Vi har kommit en bra bit med Trädgårdslänken som ska stå klar under andra halvan av 2025. Mittplattformen som vi också jobbar med kommer börja uppföras under september och ska vara klar till tågtidtabellskiftet som sker andra söndagen i december 2025, säger Trafikverkets projektledare Niklas Gunnarsson.
Går enligt planen
Han berättar att arbetena med resecentrum rullar på som planerat.
– Ja, det gör det. För närvarande jobbar sammanlagt ett 50-tal personer från entreprenören Infrakraft och Trafikverket med projektet.
– Just nu pågår även arbetet med att förbereda byggandet av Vikenpassagen, den nya gång- och cykeltunneln under järnvägsspåren mellan Tingvallastaden och Viken som ska ersätta den nu stängda Vikentunneln som var tre meter bred.
– Vikenpassagen blir betydligt bredare, tio meter och dessutom mycket ljusare. Vi genomför nu den första etappen av bygget, den södra delen och för att kunna bygga måste vi slå ner stålspont för att hålla grundvattnet borta, berättar Niklas Gunnarsson.
Leder till buller
Arbetet innebär, som NWT i berättade i dagarna, en hel del buller mellan 07 och 19 på vardagar samt under vissa helger. Spontningen kommer att pågå fram till slutet av september.
– Vi kommer att kontinuerligt mäta bullernivåerna och hålla oss inom de riktvärden som Naturvårdsverket har tagit fram för byggbuller.
När det gäller spontningen för den norra delen av Vikenpassagen kommer de arbetena att genomföras efter halvårsskiftet 2024. Men redan i slutet av april ska en del markarbeten genomföras vid stationshuset.
Utöver detta pågår det även omfattande markförberedelser på spårområdet.
– Vi bygger den nya bankroppen med förstärkningslager för spår 4-6 på Viken-sidan som ska stå klara till halvårsskiftet 2024.
– När det gäller etappen på Tingvallastaden-sidan som omfattar spår 1-3 samt spår 21 (Göteborgsspåret) ska dessa stå klara under slutet av 2025, säger Niklas Gunnarsson.
Under den här veckan trycks en ledning för fjärrkyla under spårområdet för Karlstads energis nya fjärrkylenät. Det sker med en speciell teknik som innebär att man inte behöver borra.
Upp i överdomstol
När det gäller den av fem stora fastighetsbolag överklagande detaljplanen för Karlstads central som bland annat ska göra det möjligt att bygga om Hamngatan från fyra till två filer och anlägga busshållplatser på båda sidor om gatan kommer Mark- och miljööverdomstolen behandla ärendet under torsdagen.
Då ska man avgöra om man kommer att ge prövningstillstånd i målet eller inte. I februari rev mark- och miljödomstolen upp den nya detaljplanen för resecentrum. Detta för att kommunen saknade dispens för att fälla ett 60-tal träd. I juli beviljade länsstyrelsen en sådan dispens.
Det gör att Karlstads kommun hoppas att Mark- och miljööverdomstolen går på länsstyrelsens linje och säger ja till detaljplanen. Domstolen väntas komma med ett beslut inom en vecka.