Det råder stor ovisshet i rallycross-VM. Efter bilbranden för över en månad sedan står mästerskapet helt stilla.
– Gruppen har möte i Genève. Hoppas det kommer något därifrån. Jag får ligga på, säger Fias vicepresident Anna Nordkvist.
Hela säsongen är i fara om VM inte kommer i gång igen. Bara tre körda tävlingar räcker inte för att mästerskapet ska räknas.
Det var i depån inför brittiska deltävlingen på Lydden Hill den 22–23 juli branden inträffade hos franska Special One Racing. Sebastien Loebs bil fattade eld i samband med laddning och totalförstördes, liksom den andra förarens, Guerlain Chicheri.
Eftersom brandorsaken inte fastställts ströks klassen i England, och även efterföljande deltävlingarna i Belgien och Tyskland.
Många är kritiska till att Internationella bilsportförbundets (Fia) utredning av olyckan drar ut så på tiden.
– Jag har egentligen ingen acceptans för att det här inte funkar, sade KMS-teamets chef Tommy Kristoffersson till NWT.
Joel Christoffersson, som driver JC Raceteknik, avstod VM på grund av den stora investeringen och satsar i USA i stället, och med fossildrivna bilar i EM och RallyX. Han lider med kollegerna.
– Jag är glad att jag inte är inblandad i det just nu. Tycker väldigt synd om teamen. Vilka ekonomiska förluster de gör. Hoppas de hittar en lösning fort, säger han.
– Jag håller med Joel. Det är jättetrist för team och sponsorer, alla som satsat på det här, säger Karlstadsbon Anna Nordkvist, som också är generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet.
Fortfarande råder det ovisshet om hur det blir med återstoden, dubbeltävlingarna i Sydafrika den 7–8 oktober och Hongkong den 11–12 november.
– Helt ärligt vet inte jag heller mer i dagsläget. För tre veckor ungefär stämde jag av med ledningen i Fia och direktören för kommissionen. Man är ju på det, men vi behöver besked väldigt snart. Vi skulle ha haft det i går helst, säger Nordkvist.
Hon påpekar att frågan kanske är extra viktig för oss i Norden, där rallycrossen är så stark.
Är en lösning långt borta?
– Det kan jag inte tänka mig. Jag får ligga på dem. Nu i dagarna har gruppen och styrelsen i Fia samlats i Genève. Då ska vi titta på mästerskapen, vilka ska vi arrangera? Jag kan tyvärr inte vara med för vi har kickoff i Rally Sweden.
Många kämpar för sin rallycrossöverlevnad i spåren av VM-krisen.
– Vi har föreningar, som Finnskoga MK, som är arrangör i botten. Det är svårt att driva en VM-serie där Fia, promotorn och föreningarna ska gå back och teamen kämpar. Vi behöver göra något åt det här.
Var det fel att satsa på el?
– Tycker jag absolut inte. Jag tror det här är i rätt riktning, och i en övergång. Det kommer komma andra saker också i den här omställningen, med alternativa bränslen.
Anna Nordkvist kan i alla fall glädjas åt att EM-rallyt i Värmland blev succé.
– Superkul. Vi ska vara jättestolta över lag i Sverige över motorsporten. Att få ett EM-rally när vi också har VM är ett kvitto på att vi är väldigt duktiga.
Umeå kommun meddelade också nyligen, som väntat, att stödet till Svenska rallyt fortsätter.
– Det är dock i förbehåll att vi får nytt kontrakt med promotorn. Vi vill ha ett nytt treårskontrakt och det pratar vi om. Om det går vägen blir vi kvar i Umeå.
Båda upplagorna sedan flytten från Värmland har brottats med problem att få ihop banan. Den är gången ska det förhoppningsvis gå fortare.
– Vi har jättemånga fina sträckor att välja på. Vi ska hitta 30 procent nya. Nu jobbar vi tillsammans med samebyar och markägare för att få deras input.
Inhopp i 500-hästars Porsche kan leda till storsatsning i USA: ”Hade varit jättekul”En dag i motorsportens tecken: ”Fantastiskt initiativ”