Hoppa till huvudinnehållet

Bilsportbossen om ovissheten efter branden i rallycross-VM: ”Jag får ligga på”

Publicerad:
Inför Motorsportsalongen på Nöjesfabriken.
Inför Motorsportsalongen på Nöjesfabriken. Foto: Helena Karlsson

Det råder stor ovisshet i rallycross-VM. Efter bilbranden för över en månad sedan står mästerskapet helt stilla.

– Gruppen har möte i Genève. Hoppas det kommer något därifrån. Jag får ligga på, säger Fias vicepresident Anna Nordkvist.

Hela säsongen är i fara om VM inte kommer i gång igen. Bara tre körda tävlingar räcker inte för att mästerskapet ska räknas.

Det var i depån inför brittiska deltävlingen på Lydden Hill den 22–23 juli branden inträffade hos franska Special One Racing. Sebastien Loebs bil fattade eld i samband med laddning och totalförstördes, liksom den andra förarens, Guerlain Chicheri.

Eftersom brandorsaken inte fastställts ströks klassen i England, och även efterföljande deltävlingarna i Belgien och Tyskland.

Många är kritiska till att Internationella bilsportförbundets (Fia) utredning av olyckan drar ut så på tiden.

– Jag har egentligen ingen acceptans för att det här inte funkar, sade KMS-teamets chef Tommy Kristoffersson till NWT.

Joel Christoffersson, som driver JC Raceteknik, avstod VM på grund av den stora investeringen och satsar i USA i stället, och med fossildrivna bilar i EM och RallyX. Han lider med kollegerna.

– Jag är glad att jag inte är inblandad i det just nu. Tycker väldigt synd om teamen. Vilka ekonomiska förluster de gör. Hoppas de hittar en lösning fort, säger han.

– Jag håller med Joel. Det är jättetrist för team och sponsorer, alla som satsat på det här, säger Karlstadsbon Anna Nordkvist, som också är generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet.

Fortfarande råder det ovisshet om hur det blir med återstoden, dubbeltävlingarna i Sydafrika den 7–8 oktober och Hongkong den 11–12 november.

– Helt ärligt vet inte jag heller mer i dagsläget. För tre veckor ungefär stämde jag av med ledningen i Fia och direktören för kommissionen. Man är ju på det, men vi behöver besked väldigt snart. Vi skulle ha haft det i går helst, säger Nordkvist.

Hon påpekar att frågan kanske är extra viktig för oss i Norden, där rallycrossen är så stark.

Är en lösning långt borta?

– Det kan jag inte tänka mig. Jag får ligga på dem. Nu i dagarna har gruppen och styrelsen i Fia samlats i Genève. Då ska vi titta på mästerskapen, vilka ska vi arrangera? Jag kan tyvärr inte vara med för vi har kickoff i Rally Sweden.

Många kämpar för sin rallycrossöverlevnad i spåren av VM-krisen.

– Vi har föreningar, som Finnskoga MK, som är arrangör i botten. Det är svårt att driva en VM-serie där Fia, promotorn och föreningarna ska gå back och teamen kämpar. Vi behöver göra något åt det här.

Var det fel att satsa på el?

– Tycker jag absolut inte. Jag tror det här är i rätt riktning, och i en övergång. Det kommer komma andra saker också i den här omställningen, med alternativa bränslen.

Anna Nordkvist kan i alla fall glädjas åt att EM-rallyt i Värmland blev succé.

– Superkul. Vi ska vara jättestolta över lag i Sverige över motorsporten. Att få ett EM-rally när vi också har VM är ett kvitto på att vi är väldigt duktiga.

Umeå kommun meddelade också nyligen, som väntat, att stödet till Svenska rallyt fortsätter.

– Det är dock i förbehåll att vi får nytt kontrakt med promotorn. Vi vill ha ett nytt treårskontrakt och det pratar vi om. Om det går vägen blir vi kvar i Umeå.

Båda upplagorna sedan flytten från Värmland har brottats med problem att få ihop banan. Den är gången ska det förhoppningsvis gå fortare.

– Vi har jättemånga fina sträckor att välja på. Vi ska hitta 30 procent nya. Nu jobbar vi tillsammans med samebyar och markägare för att få deras input.

Inhopp i 500-hästars Porsche kan leda till storsatsning i USA: ”Hade varit jättekul”En dag i motorsportens tecken: ”Fantastiskt initiativ”

Artikeltaggar

Anna NordkvistBränderFinnskoga MotorklubbGenèveJC RaceteknikJoel ChristofferssonKristoffersson MotorsportMotorsportOlyckorRallycrossRallyXSportSvenska rallytUmeåVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.