Hoppa till huvudinnehållet

Karin målar med ull: ”Jag gör det inte så lätt för mig själv”

Publicerad:
Reporter Lena Richardson
Lena Richardson
lena.richardson@nwt.se
Karin Welins utställning i Brunskog öppnar under fredagen (11 augusti) och sen är det öppet även lördag och söndag. Där visar hon bland annat sina gigantiska ullgobelänger.
Karin Welins utställning i Brunskog öppnar under fredagen (11 augusti) och sen är det öppet även lördag och söndag. Där visar hon bland annat sina gigantiska ullgobelänger. Foto: Lisa Olaison

Karin Welin visar vägen till naturen i sin konst – och hon tar naturen till hjälp när hon skapar sina bilder.

Med grässtrån, grenar och löv, men också ull, prövar hon ständigt nya vägar i konsten.

– Nyfikenheten är en drivkraft, säger hon.

Vi träffar konstnären Karin Welin i konsthallen på Brunskogs hembygdsgård – faktiskt precis på samma ställe som vi sågs strax före midsommar.

Då var hon där för att förbereda en utställning med deltagarna från konstskolan på Ventilgatan på Våxnäs, mer kända som Lerins lärlingar. Där jobbar hon till vardags, men när hon nu är tillbaka i konsthallen på vackra Skutboudden är det för att visa sin egen konst.

Då fyller hon konsthallen med stora, tovade ullgobelänger, textiltryck i flera olika tekniker, teckningar och grafik.

Nyfiken tekniknörd

Karlstadskonstnären Karin Welin beskriver sig som något av en tekniknörd, en nyfiken sådan som gärna provar hantverkstekniker med långa traditioner, för att se hur hon kan använda dem i sitt eget konstnärliga uttryck.

”Det kan vara fint ibland att ha lite att fundera på också. Det kan få finnas lite frågor!” säger Karin Welin om sin abstrakta konst.
”Det kan vara fint ibland att ha lite att fundera på också. Det kan få finnas lite frågor!” säger Karin Welin om sin abstrakta konst. Foto: Lisa Olaison

– Min ingång till textil kommer från målning, teckning och hantverket. Sen kom intresset för tekniken efter. Sen kanske tekniken tog över lite så att jag blev tekniknörd. Jag vill hitta ett sätt att förhålla mig till tekniken på mitt sätt. Och sen kanske jag går vidare. Nyfikenheten är en drivkraft, säger hon.

Karin Welin använder både gräs och grenar när hon gör sina mycket speciella tygtryck.
Karin Welin använder både gräs och grenar när hon gör sina mycket speciella tygtryck. Foto: Lisa Olaison

Ett kreativt projektstöd från regionen i höstas, gjorde att hon fick chansen att utveckla ännu fler egna tekniker i textiltrycket.

– Egentligen dras jag till tekniker som är ganska tidsödande. Jag gör det inte så lätt för mig själv. Det kan vara kul att göra en vacker bild, men processen dit är också viktig.

”Väldigt stark”

Oftast jobbar hon med textil och gör det på samma sätt som om det vore färg och penslar.

– När jag jobbar med textil, oavsett om det är broderi eller ull, så ser jag på det som teckning eller måleri. Jag kallar det för ullmåleri, säger hon.

Karin Welins stora ullverk har egna identitetsbrickor.
Karin Welins stora ullverk har egna identitetsbrickor. Foto: Lisa Olaison

Textilkonsten är överlag på frammarsch, tycker hon.

– Jag tycker den är väldigt stark. Jag tycker det finns väldigt många spännande, nya unga textilkonstnärer. Och egentligen tycker jag att det kanske inte är så viktigt om det är textilkonst – det är konst. Sen är det ett material jag använder och som jag är väldigt stolt över.

Tydlig grön tråd

Även om det syns på utställningen att hon har ett öppet sinne för att prova nytt, syns också en tydlig röd tråd. Eller ska man kanske säga grön, för en gemensam nämnare i det mesta hon gör är naturen.

I textiltrycken hon gör med öppen ram använder hon gräs eller grenar, som hon lägger på tyget och sedan drar färg över.

I ullmattorna tovar hon ull, som hon själv färgat, till stora bilder med organiska former.

Teckningarna i gråskala visar kvistar och en kotte hon tog med hem från en promenad inspirerade till grafik.

Naturnära teckningar av Karin Welin.
Naturnära teckningar av Karin Welin. Foto: Lisa Olaison

– Det finns något vilsamt i naturen och under pandemin var jag, som många andra, ute och vandrade mycket. Då blev det att jag ibland plockade grenar och började teckna dem. Textiltrycket började med att jag fortsatte att plocka, men använde det till textil, säger hon.

I naturen finner hon avkoppling, men också något fritt och vilt.

– Det kan vara lite ro, men det jag tycker är skönt också när man står vid havet eller en stor åker, är att man inte rår på det. Det är något jag inte kan tukta helt.

Växlar mellan skog och hav

Karin Welin är från Göteborg, men bor i Karlstad sedan drygt tio år tillbaka. Hon växlar fortfarande mellan landskapen; på somrarna är hon mycket i västkustska Hunnebostrand.

Den japanska batiktekniken shibori är en av många hantverk med tradition som Karin Welin utforskat.
Den japanska batiktekniken shibori är en av många hantverk med tradition som Karin Welin utforskat. Foto: Lisa Olaison

– Både det här med skog och hav är viktigt för mig. De värmländska skogarna och landskapet är jättevackra. Jag gillar det verkligen, säger hon.

Tidigare har hon visat sin konst både på den värmländska höstsalongen och på en soloutställning i våras på Konstfrämjandet i Karlstad. Nu är det Brunskog som gäller och det är en kort utställning: fredag till lördag.

Konsten behövs verkligen, även om vi tar den för given ibland. Jag tror att den är en viktig kraft i samhället.
Karin Welin

Hon hoppas att de som kommer dit ska få känna något när de ser bilderna, en berättelse eller en stämning.

– Jag tänker att man kan berätta någonting. Oavsett om man gör abstrakt eller figurativt finns det med.

Och vad handlar din berättelse om?

– Jag tror att jag på nåt sätt vill skapa ett slags ömhet eller omsorg kring det. Om jag gör ett tryck av en ormbunke, vill jag ge den en viss värdighet, att jag ser det som ett litet porträtt av den. För mig handlar konst mycket om ett sätt att se på saker och ting, ett betraktande.

Av ull som hon färgat själv har hon gjort flera stora nåltovade gobelänger. Några av dem är gigantiska - långt över två gånger två meter. ”Det är mjukt och härligt att dra i och jobba med det här materialet.”
Av ull som hon färgat själv har hon gjort flera stora nåltovade gobelänger. Några av dem är gigantiska - långt över två gånger två meter. ”Det är mjukt och härligt att dra i och jobba med det här materialet.” Foto: Lisa Olaison

Hon utger sig inte för att ge svar på alla frågor hon bearbetar när hon gör sin konst.

– Det kan vara fint ibland att ha lite att fundera på också. Det kan få finnas lite frågor!

Karin Welin har gjort små, organiskt formade vaser för grenar och kvistar som får komma med in på utställningen, precis som de också får följa med hem från skogen till ateljén.
Karin Welin har gjort små, organiskt formade vaser för grenar och kvistar som får komma med in på utställningen, precis som de också får följa med hem från skogen till ateljén. Foto: Lisa Olaison

Att konst kan skapa både mjuka känslor och sådana som skaver, hör till.

– Konsten behövs verkligen, även om vi tar den för given ibland. Jag tror att den är en viktig kraft i samhället.

Karin Welin bor i Karlstad. Hon är utbildad i konsten vid Gerlesborgsskolan och Konstfack.
Karin Welin bor i Karlstad. Hon är utbildad i konsten vid Gerlesborgsskolan och Konstfack. Foto: Lisa Olaison

Artikeltaggar

BrunskogKarin WelinKarlstadKonstKonstfackKonstfrämjandetNöje/KulturTeknikTextilUtställningarVåxnäs

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.