Att cykla eller gå är de mest energisnåla och miljövänliga sätten att förflytta sig. Om vi går och cyklar mer kommer det också att göra att vi värmlänningar mår bättre, skriver Torbjörn Nilsson.
Region Värmland ska ta fram en cykelplan – en plan för var man ska satsa på cykelvägar i vårt län. Det låter bra, men i det förslag som finns är ambitionen alldeles för låg: från 2024 till 2033 ska regionen satsa på bara 8 kilometer cykelväg.
Att cykla eller gå är de mest energisnåla och miljövänliga sätten att förflytta sig. Om vi går och cyklar mer kommer det också att göra att vi värmlänningar mår bättre. Och det behövs mer barnperspektiv i trafikplaneringen – även barn och ungdomar ska ha friheten att kunna ta sig fram tryggt och säkert.
Därför vill Miljöpartiet att både större och mindre orter i Värmland ska knytas ihop med säkra cykelvägar – både för längre cykelresor och för att människor i bygderna längs vägen ska kunna ta sig säkert till varandra. I tätorterna och i närheten av dem vill vi ha sammanhängande cykelvägnät med bra cykelvägar till arbetsplatser, skolor, badplatser, idrottsanläggningar och andra mål som många åker till.
Så skriver du en debattartikelÄven på landsbygden behövs cykelvägar, för att barn och vuxna ska kunna ta sig fram säkert utan bil. Det kan gälla både korta förflyttningar, exempelvis till grannar, och längre turer till skola, affär eller tätort. När den enda vägen är en bilväg med tät och snabb trafik, eller med mycket tung trafik, blir rörelsefriheten väldigt begränsad för den som inte kör bil.
Av de pengar till trafikinfrastruktur, som Region Värmland har hand om, har man bara tänkt använda 7 procent till cykelsatsningar – medan 13 gånger så mycket satsas på andra, mer miljöbelastande sätt att resa. Det är förstås en orsak till att förslaget till cykelplan har så häpnadsväckande låg ambition.
Vi tycker Region Värmland borde satsa åtminstone fem gånger så mycket på cykling. Då kan de 8 kilometerna vara en prioritering för de två första åren, och sedan kan man gå vidare och göra mycket mer under de följande åtta åren.
Den låga andelen 7 procent är inte bara ett hån mot regionens egna mål för folkhälsa och hållbarhet – det är också pinsamt lågt jämfört med andra regioner. Av alla landets 21 regioner är det bara en som satsar en lägre andel på åtgärder för cykling. I vår grannregion Örebro till exempel är andelen drygt 20 procent.
Något som är positivt i förslaget till cykelplan är att där finns intressanta analyser, som visar att det finns många mil av sträckor där många skulle cykla om det fanns bra cykelvägar. Det är en bra utgångspunkt för att börja bygga ett cykelvägsnät som så småningom knyter ihop Värmlands större orter, och mindre orter och landsbygd däremellan.
Förutom en högre ambition för Region Värmlands satsningar borde cykelplanen också innehålla ett tydligt budskap till Trafikverket att när de bygger om till 2+1-väg ska de alltid se till att ordna en säker cykelväg längs sträckan. Annars ger ombyggnaden inte bara förbättringar för den som kör bil, utan också en rejäl försämring för den som cyklar.
Visst behövs bilen i Värmland, och bilvägar med god trafiksäkerhet. Men alla bilresor behövs inte. Om vi underlättar för cykling så kan en del onödiga bilturer undvikas. Det ger mindre miljöbelastning, bättre hälsa och mindre trängsel på vägarna. Därför bör Region Värmland, Värmlands kommuner och Trafikverket satsa rejält på säkra cykelvägar.
Torbjörn Nilsson (MP)
Ulvsby
Språkrör för Miljöpartiet i Värmland