Svar till rödgröna styret i Karlstad NWT 29/7.
Tack för att ni tar er tid att svara. Vi har samma mål, att det ska bli bättre för både brukare och personal. Det finns en viktig skillnad, ni har faktiskt möjlighet att göra något åt det. Men tyvärr saknar jag konkreta förslag och handlingskraft i ert svar.
Vad betyder t ex att ”Välfärden blir så bra som personalens förutsättningar medger. Att de har rätt kompetens, tid och tillräckligt många kollegor för att göra sitt samhällsbärande jobb på bästa sätt”? Otroligt elegant skrivet, men jag måste ärligt säga att jag är lite trött på fina ord och applåder. Jag vill se agerande. Och jag vill se det NU.
Hur löser man det?
Det här med renodlade uppgifter låter bra, men hur löser man det om det bara är undersköterskor på avdelningen? Anställa lokalvårds- och kökspersonal? Behöver de då gå ner i lön? Hur blir det då med viljan att söka dessa tjänster?
För cirka 15 år sedan fanns det en chef och en assistent. Nu har det administrativa ökat. Det finns en chefsplanerare, chef för bemanningen och en hjälpchef. För de som arbetar direkt med brukarna har personaltätheten minskat och ändå har uppgifterna ökat. Det är våra brukare, låter lite kallt, människor som oftast har arbetet hela sitt liv och bidragit till vår ökade standard, som får ta smällen för kommunens dåliga prioriteringar.
Undersköterskans arbete måste bli betydligt mer attraktivt.
Det måste in mer personal som är utbildade. Cheferna och assistenterna skulle kunna ta några pass på helg och/eller kväll. En win-winsituation för verksamheten, ökad förståelse för arbetet som utförs och att det avlastar personalen.
Det finns personer inom äldreomsorgen, som har arbetat flera år, som tjänar 22 900 kronor i månaden. Det är inte konstigt att få personer söker anställning dålig lön, dåliga scheman, tidsbrist för omhändertagande, och är man engagerad så leder det till negativ stress. Undersköterskans arbete måste bli betydligt mer attraktivt.
Många nyanställda är också nya svenskar. Vi välkomnar alla nya krafter inom vården, men när allt färre utbildad personal inte bara ska lära ut yrket utan också det svenska språket samt svenska seder och bruk, så blir vardagen ännu stressigare och tiden för brukaren knappare.
Vi tar gärna vårt ansvar för Sveriges integration, men det behöver vara på ett realistiskt sätt.
Att kunna få hjälp av en tolk eller handledare hade kunnat underlättat arbetet väsentligt.
Skulle ge ökad trivsel
Om kommunen gör dessa uppoffringar så blir det en starkare äldreomsorg och ledningen för äldreomsorgen kan vara lugnare när IVO kommer och gör sina inspektioner. Det är så vi når en välfärd för våra brukare och det ger ökad trivsel hos personalen och minskar sjukfrånvaron. Förstår att detta inte är gjort i en handvändning, men att ni har detta i åtanke vid nästa budgetförhandlingar.
Det här är bara några idéer och funderingar. Denna gång hoppas jag inte på ett nytt svar, trots frågetecknen, utan ett agerande.
Carina Riddargård/RICA