Hoppa till huvudinnehållet

Dubbelt värmländskt på pallen i Belgien – drama när Veiby voltade

Publicerad:
Dubbelt värmländskt på pallen i RX2e. Johan Kristofferson tog hem segern före norrmannen Ole Henry Steinsholt. Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev trea.
Dubbelt värmländskt på pallen i RX2e. Johan Kristofferson tog hem segern före norrmannen Ole Henry Steinsholt. Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev trea. Foto: QNIGAN

Johan Kristoffersson hoppade in i en RX2e-bil när den högsta tävlingsklassen i rallycross-VM ställdes in i Belgien i helgen. Och det gick ju bra det med – ”världsmästar-rookien” visade klass och vann.

På prispallen fick han värmländskt sällskap när Mikaela Åhlin-Kottulinsky imponerade stort och blev trea.

Efter branden i Special One Racings serviceplats på Lydden Hill har ingenting varit sig likt i rallycross-VM.

Den högsta klassen i mästerskapet stoppades i Englands VM-deltävling, då brandorsaken skulle utredas.

Och då utredningen pågår än fick även Belgiens VM-deltävling se den högsta klassen strykas inför helgen. Detta ledde till att såväl bröderna Hansen som Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby bytte klass till RX2e.

Dit var även värmländska duon med Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson anmäld.

Men att de tävlande från högsta klassen skulle hoppa in i RX2e togs inte emot med applåder från alla håll. Toppföraren Viktor Vranckx bestämde sig för att hoppa av, inte bara deltävlingen i belgiska Mettet - utan från hela mästerskapet.

Johan Kristoffersson bytte klass – och tog hem segern.
Johan Kristoffersson bytte klass – och tog hem segern. Foto: QNIGAN

Och som om det inte räckte med dramatik runt rallycrossen, kom mer drama under helgen. Denna gången dock av tävlingskaraktär.

I den första semifinalen kraschade Ole Christian Veiby när han fick sladd i en kurva. Han körde in i en barriär, voltade och bilen landade på taket. Lyckligtvis klarade han sig utan skador.

– Jag såg ingenting. När jag startade vindrutetorkarna blev det ännu värre, berättar Veiby i ett pressutskick och fortsätter:

– En ny utmaning. Riktigt kul och tempot var bra när allt fungerade. Sedan blir det alltid en del problem och händer saker när det är så svåra förhållanden som här.

I finalen vann Johan Kristoffersson före Ole Henry Steinsholt.

– Det var verkligen ingen lätt helg, men det kändes superbra, säger Kristoffersson i ett pressmeddelande.

Många förare stötte på utmaningar under helgen, och teamchefen i Volkswagen Dealerteam Bauhaus konstaterar att helgen blev en nyttig sådan, med nya erfarenheter att ta med sig in i framtiden.

– Absolut! Det här har gett oss mycket lärdom. Det är så bra med sådana här tävlingar där man inte har några färdiga manualer eller rutiner att utgå ifrån utan måste använda sitt kunnande och sin rutin för att hitta lösningar, säger stallchefen Tommy Kristoffersson, som var mycket nöjd med teamets insats.

– Det har varit rätt approach från början. Alla har jobbat kopiöst hårt. Det var aldrig tal om att bara åka hit och ställa ut skorna.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson efter framgångarna i Belgien.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson efter framgångarna i Belgien. Foto: Jakub Nitka

Stark körning

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Team E, körde i Mettet för första gången i helgen. Och som hon gjorde det. Redan på lördagen visade hon upp riktigt stark körning och på söndagen fortsatte hon att glänsa.

Åhlin-Kottulinsky fick kliva upp på prispallen efter finalen efter att ha blivit trea. Teamkompisen och värmlänningen Nils Andersson blev femma, och han tar nu över ledningen i mästerskapstabellen - men Åhlin-Kottulinsky är bara två poäng bakom.

Det kan bli en rysare i sista deltävlingen - men det är inte givet att Team E-förarna kommer att ställas mot varandra.

– Det är inte klart att jag kan få ihop budgeten för sista tävlingen. Jag har mycket jobb framför mig på måndag. Då ska jag ringa några samtal. Vi får hoppas att det löser sig, säger Mikaela i ett pressutskick.

I RX1-klassen vann Anton Marklund.

Artikeltaggar

BelgienBränderEnglandJohan KristofferssonMikaela Åhlin-KottulinskyMotorsportNils AnderssonOle Christian VeibyRacingRallycrossSport

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.