Med oro för såväl människor som fordon är boende längs Segerstadsvägen starkt kritiska mot den nya vägbeläggningen.
Stora, vassa stenar som kan orsaka skada och en förhöjd bullernivå.
– Det här är inte en bilväg längre, säger en boende.
Men Trafikverket hoppas på överseende.
Under sommaren har vägen ut mot Segerstadshalvön fått en ny beläggning.
Nästan från där man svänger av E18 ner mot Segerstad och så gott som fram till kyrkan.
Att beläggningen lagts har de som frekvent nyttjar vägen ingen förståelse för.
– De har lagat hål i vägen först, med annan beläggning, och sedan har de lagt den här. Det finns det ingen anledning till, säger Lars-Erik Sjögren, som bor på campingen lite längre ut på ön.
Beläggningen består av större stenar. Boende ser inte någon poäng i att ha fått ”den nya” vägen.
– Det är rena katastrofen att de kan göra så, det här är inte en bilväg längre, säger Dennis Jansson har sommarstuga på halvön.
– Varför håller de sig inte bara till en sort, det vill jag ifrågasätta, säger han och visar upp en annan beläggning.
De stenarna har han hämtat från en beläggning som lagts vid Lillerud.
Mindre stenar som ger en tätare beläggning, lägre ljud och färre möjliga stenskott.
Och att bullret ökat sedan beläggningen lades har de som bor närmast vägen märkt av.
– Man tror nästan att det är någon som har åkt in på ens gård, det är en märkbar skillnad, säger Torbjörn Gustafsson.
De pratar om att när värmen blir påtaglig släpper stenar, vilket kan vara en fara för bilar, men även gående och cyklister. Och frågan hur det blir när det ska plogas i vinter diskuteras livligt.
– Frågan är hur bra det är för bilarna, det måste bli mer slitage, säger Lars-Erik Sjögren.
Vägen ligger under Trafikverkets ansvarsområde. Jonas Nilsson, enhetschef på vägunderhåll, svarar så här på de boendes kritik:
– Det här är en typ av beläggning, en ytbehandling, med slitstark sten. Den kan vara lite taggig och ojämn, men den slits ner.
Hur lång tid kan det ta?
– Det är svårt att säga, det beror på trafiken, men det här är den gängse metoden.
Från Trafikverkets sida menar man att det här kommer att maximera livslängden och kvalitén på vägen.
Och att det lossnar en del stenar beror på att det är förhållandevis lite bindemedel i beläggningen.
– Men vägen sopades initialt och kommer att göras så efterhand.
Har du någon hälsning till de boende som är oroliga för fordon och andra trafikanter?
– Åtgärden är som sagt att få en slitstark och högkvalitativ asfalt som håller över tid. Det kan vara lite stensläpp och ojämnt till en början, men vägen kommer att hålla bättre. Vi hoppas att man kan ha lite överseende nu, säger Jonas Nilsson.
Om resten av vägen kommer få samma beläggningen är oklart, men det kommer i alla fall inte bli något mer arbete under 2023.