Marie Cronesberry beställde ett par smärtlindrande molntofflor från företaget Flopsmoln – för 99 kronor.
Men när pengarna drogs försvann inte bara den summan från kontot, utan totalt 3 052 kronor för ett VIP-medlemskap.
– Jag vill varna andra. Tofflorna är sköna men inte värda 3 000, säger hon till NWT.
Det var i början av sommaren som Marie Cronesberry från Kristinehamn ville beställa ett par smärtlindrande tofflor, så kallade molntofflor.
På hemsidan Flopsmoln.com hittade hon ett par för bara 99 kronor, som vanligtvis brukade säljas för över 200.
– Det stod att det var ett VIP-pris men inget mer än det, så jag betalade, säger Marie.
Redan här började hon ana att allt inte stod rätt till, speciellt när det inte var möjligt att betala via en tredje part, utan bara via kreditkort.
Hon skrev in sina uppgifter och direkt drogs 99 kronor från kontot.
– Men sedan fick jag ett mejl som förklarade att jag godkänt VIP-medlemskap som skulle kosta 1291 kronor mer. Det drogs direkt efter.
Hon skrev direkt ett mejl till företaget att hon inte gått med på något medlemskap – utan svar.
”Irriterad”
Och fyra dagar senare drogs ytterligare 1662 kronor, och helt plötsligt var kostnaden uppe i över 3 000.
– Först blev jag irriterad över att de lurat mig, men nu är jag nästan mer arg på mig själv för att jag inte stoppade i tid, säger Marie.
Hon har anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att försöka få tag på Flopsmoln som efter bedrägeriet har gått upp i rök.
Även Konsumentverket har fått in anmälningar som liknar Maries, mot samma företag. I nuläget rör det sig om 54 anmälningar.
– Vi har fått olika vittnesmål men där det ofta handlar om att det inte varit tydligt nog vad som ingår i avtalet om medlemskap. Det är upp till konsumenten att läsa vad som gäller, det som vi kan kolla på är om informationen varit otydlig, säger Erika Herrlin som är konsumentvägledare.
”Anmäla till polisen”
Herrlin uppmanar den som känner sig lurad att kolla upp sin ångerrätt, något som kan vara svårt när det handlar om en prenumerationstjänst och inte en vara.
– Har man inte fått information om vad som gäller så kan man bestrida fakturorna. Sedan ska man anmäla till oss om det inte gått rätt till, och tycker man själv att det känns som bedrägeri kan man anmäla till polisen också, säger Erika Herrlin.
Att företaget verkar ha försvunnit tror hon inte betyder att risken att luras igen försvinner.
– Tyvärr lär det dyka upp liknande företag igen som försöker luras, kanske även samma personer. Det gäller att du som konsument är noggrann med att läsa avtalen.