Hoppa till huvudinnehållet

Dick får miljonbud på sin prisbelönta pärla – vägrar sälja: ”Älskar den”

Publicerad:
Reporter Elin Larsson
Elin Larsson
elin.larsson@arvikanyheter.se
Dick Björkman och hans gul Volvo P1800E från 1972. Den allra sista årsmodellen.
Dick Björkman och hans gul Volvo P1800E från 1972. Den allra sista årsmodellen. Foto: Elin Larsson

Dick Björkman, Arvika, skulle kunna vara miljonär. Många är intresserade av att köpa hans gula Volvo från 1972 – men han säger konsekvent nej.

– Jag älskar den här bilen, säger Dick, en av utställarna på Gammelvalas veteranbilsdag.

Veteranbilsdagen är Gammelvalas stora besöksdag. Under onsdagen var det ett myller av motorentusiaster, 7 000 närmaste bestämt som frossade i de 422 veteranbilarna med årsmodell fram till 1970.

  • Minst 300 bilar ställde ut på Gammelvalas populära veteranbilsdag.
    Minst 300 bilar ställde ut på Gammelvalas populära veteranbilsdag. Foto: Elin Larsson
  • Johnny Slartman från Eidskog har en Volkswagen Transportbuss i sin ägo. Det var goda minnen som fick honom att slå till. ”Jag köpte den för 1974 var jag och min fru och ett annat par på semester i Italien med samma modell som denna”.
    Johnny Slartman från Eidskog har en Volkswagen Transportbuss i sin ägo. Det var goda minnen som fick honom att slå till. ”Jag köpte den för 1974 var jag och min fru och ett … Foto: Elin Larsson
  • Far och son John-Arne Magnusson och Ulf Magnusson från Charlottenberg besökte veteranbilsdagen. Intresset för gamla bilar har de gemensamt. Ulf äger själv en Cadillac från 1976.
    Far och son John-Arne Magnusson och Ulf Magnusson från Charlottenberg besökte veteranbilsdagen. Intresset för gamla bilar har de gemensamt. Ulf äger själv en Cadillac från 1… Foto: Elin Larsson
  • På veteranbilsdagen tillåts bilar som inte är nyare än 1970 års modell.
    På veteranbilsdagen tillåts bilar som inte är nyare än 1970 års modell. Foto: Elin Larsson
  • En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Cadillac Eldorado 1954. Ägare Stefan Börjesson.
    En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Cadillac Eldorado 1954. Ägare Stefan Börjesson. Foto: Elin Larsson
  • En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Morris Minor Traveller 1967. Ägare Erland Persson, Edsvalla.
    En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Morris Minor Traveller 1967. Ägare Erland Persson, Edsvalla. Foto: Elin Larsson
  • En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Mercedes Benz 220S 1958. Ägare Peter Johansson.
    En av de tio bilar som valts ut av juryn till bilparaden: En Mercedes Benz 220S 1958. Ägare Peter Johansson. Foto: Elin Larsson

En av de som tilldrog sig besökarnas intresse var en gul Volvo P1800E från 1972, med Dick Björkman som stolt ägare.

– Det är den sista årsmodellen. Jag har varit ute med den i 12 år och aldrig sett en sådan här. Efter 5,5 månad slutade den att tillverkas, den blev inte godkänd i USA. Det finns bara 1700 tillverkade, säger han.

Lagt 240 000 kronor

För Dick Björkman var det en pojkdröm som gick i uppfyllelse.

– Jag var ute och letade och fick se en annons på Blocket, utan bild. Det var en man som skulle skilja sig som bytte kvinna, bil och allt. Han var inte noga med priset heller. Så jag åkte till Dalarna och gav 60 000 kronor för den.

Sedan dess har Dick lagt 12 års arbete och 240 000 kronor på bilen. Bland annat ny lack, helt ny interiör, ny motor. En del har han gjort själv men mycket har han låtit andra göra, som är skickliga på renovering av den här modellen.

För 12 år sedan gav Dick Björkman 60 000 kronor för bilen. Sedan dess har han lagt 240 000 kronor på att renovera den. Nu är den värd betydligt mer än så.
För 12 år sedan gav Dick Björkman 60 000 kronor för bilen. Sedan dess har han lagt 240 000 kronor på att renovera den. Nu är den värd betydligt mer än så. Foto: Elin Larsson

Hemma har han ett helt glasskåp, uppskattningsvis 20-25 pokaler, med priser han fått för sin Volvo från 1972. När han är ute på utställningar finns det alltid köpare som kommer med bud.

Bara inom loppet av 1,5 timme på Gammelvala hade han fått tre bud.

– I USA går en sådan här bil för 1,5 miljon kronor och i Tyskland runt miljonen.

Köpa till varje pris

Nyligen, på en bilträff i Karlstad, fick han en bud i den nivån.

– Han ville ge i miljonklassen. När jag sa nej sa han ”vilket bud vill du ha, du får vad du vill”. Men jag klarar inte att säga ja. Det finns tre ex i Sverige, den här och två i Skåne. Så skulle jag sälja den så skulle jag inte se den mer.

Buden har motsatt effekt. Ju fler bud Dick får, desto mer vill han behålla bilen.

– Ja det blir så. Efteråt tänker jag, vad dum jag är.

Den gula kulören var inte populär 1972 men nu är den eftertraktad.

– Ja den är hypermodern.

Dick blir ofta igenkänd i Arvika, tack vare sin gula pärla.

– Ja, alla vet om att jag har den här bilen. Jag är ”han med gula bilen”, säger han med ett skratt.

  • Jörgen Johansson, Sunne, och hans Chrysler 300F från 1960.
    Jörgen Johansson, Sunne, och hans Chrysler 300F från 1960. Foto: Elin Larsson
  • En udda detalj är de snurrbara sätena.
    En udda detalj är de snurrbara sätena. Foto: Elin Larsson
  • Ovanligt är också de runda förgasarna.
    Ovanligt är också de runda förgasarna. Foto: Elin Larsson

En annan som också fått sin pojkdröm uppfylld var Jörgen Johansson i Sunne. Han ställde ut sin amerikanare, en lila Chrysler 300F från 1960.

– Det har varit en dröm sedan 1970-talet. Jag fick chansen att köpa den för 5-6 år sedan. När jag körde hem den och den gick in i garaget gick pulsen ner.

Han ställde ut den även förra året på Gammelvala men i år är första gången han kunde köra den hit.

Udda detaljer finns både under huven och i interiören: Runda förgasare och säten som går att snurra på.

– Det var för att damerna skulle kunna kliva i och ur bilen på ett anständigt vis.

  • David Pettersson iförd autentisk polisuniform. Här med hans väns Volkswagen 1500 Automatic i polisutförande från 1969.
    David Pettersson iförd autentisk polisuniform. Här med hans väns Volkswagen 1500 Automatic i polisutförande från 1969. Foto: Elin Larsson
  • Mattias Casserlunds polisveteranbil är den enda bevarade av de 1000 Rikspolisstyrelsen lät tillverka.
    Mattias Casserlunds polisveteranbil är den enda bevarade av de 1000 Rikspolisstyrelsen lät tillverka. Foto: Elin Larsson

En av de mer udda objekten på Skutboudden stod kompisarna Mattias Casserlund och David Pettersson, Arvika, för. En Volkswagen 1500 Automatic i polisutförande från 1969. Bubblan var i tjänst hos Stockholmspolisen 1969 till 1973. Rikspolisstyrelsen lät tillverka 1 000 stycken.

– Detta är den enda bevarade enmanspatrullbilen i landet. Ett rullande kulturarv. Även de som inte är jätteintresserade av bilar tycker det är kul att se hur de såg ut förr, säger ägaren Mattias Casserlund som 2020 köpte den färdigrenoverad i Boden.

– Den användes i patrulltjänstgöring med hund. Den har 45 hästkrafter så det var inget man jagade med på motorvägen, säger David Pettersson.

En raritet som bland annat är utrustad med kamera i rutan, reservhjul under huven, saxomatkoppling, isdubbar för att kunna utföra livräddning och extra reflexer till polisuniformen.

Får köras i trafik

2017 trädde en ny lag i kraft som förbjuder falska polisbilar i trafiken. Mattias Casserlund löper dock ingen risk när han kör omkring i sin.

– Den skiljer sig så mycket från hur de ser ut nu så den är undantagen.

Bilen ingick i Fordonsmuséets utställning av gamla polisbilar förra året. Nu ställdes den för första gången ut på Gammelvala.

– Vi är 15 personer i Sverige som är supernördiga när det kommer till veteranpolisbilar, säger Mattias Casserlund.

Vad är tjusningen?

– Tekniken och den utveckling som skett med tiden och att man får leta för att få tag i grejer, säger Mattias Casserlund.

Artikeltaggar

ArvikaCadillacGammelvalaMotorNöje/KulturSunneVeteranbilVolkswagen

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.