Behovet av bättre infrastruktur mellan Sverige och Norge ökar kraftigt när vi blir medlem i NATO. Det konstaterar Jonas Karlsson, vd för bolaget Oslo-Sthlm 2.55.
– De östvästliga stråken blir mycket viktigare ur försvarsperspektiv. Längs det finns dessutom mycket av vår försvarsindustri.
Under lång tid har de värmländska politikerna kämpat för att förbättra kommunikationerna mellan Sverige och Norge. Det gäller utbyggnaden av E18, E16 och riksväg 61 samt järnvägen Karlstad-Oslo.
Nu kan de lägga till ytterligare ett argument i kampen för bättre infrastruktur. Nämligen att det behövs och kommer att krävas bättre vägar och en utbyggd järnväg när Sverige blir medlem i NATO. Det handlar om att snabbt kunna förflytta trupper och materiel både i samband med övningar och vid ett krisläge.
– Oslo-Sthlm 2.55 har tagit fram en ny rapport där vi konstaterar att det östvästliga stråket blir mycket viktigare ur försvarsperspektiv i samband med ett NATO-inträde.
Många argument
– Tidigare har det mycket handlat om vikten av bra kommunikationer nord-syd. Men i och med de norska hamnarna på Atlantkusten, förbindelserna mellan Norge och Sverige, inte minst mellan Stockholm och Oslo, kontakterna vidare mot Finland samt försvaret av Östersjön ökar fokuset på stråken öst-väst, säger Jonas Karlsson.
Han konstaterar att behoven av upprustning av kommunikationerna mellan Sverige och Norge är stora.
– Det finns till exempel bara fyra järnvägsförbindelser mellan länderna och kapaciteten är för låg. Sträckan Stockholm-Oslo är ju ett tydligt exempel på det.
– Ett annat argument till bättre infrastruktur längs det här stråket är dessutom att mycket av vår försvarsindustri finns här samt att en upprustning av totalförsvaret kräver bättre kommunikationer, säger Jonas Karlsson.
Överste Lars O Jonsson som är regementschef för A9 i Kristinehamn är inne på samma linje.
– Redan i samband med försvarsbeslutet 2020 såg man behovet av förbättrade kommunikationer mellan Sverige och Norge. Och Kristinehamn ligger ju mitt i det här stråket.
– Och när vi blir medlem i NATO accentueras de behoven. Vad det innebär militärgeografiskt vet vi ännu inte.
”NATO får ställa kraven”
– Det är NATO som får ställa kraven och behoven. Just nu för vi en diskussion med Trafikverket och Fortifkationsverket kring de lokala behoven av bra infrastruktur när nya A9 ska byggas upp på Harberget utanför Kristinehamn, säger Lars O Jonsson.
Erik Evestam (C), regionråd och ordförande i Regionala utvecklingsnämnden ser också vikten av förbättrade kommunikationer mellan Sverige och Norge.
– Vi behöver ha fler förbindelser mellan länderna och behoven ökar dessutom av förstärka våra flygplatser i Karlstad, Torsby och Hagfors. En viktig del i detta är att Karlstads flygplats har utsetts till en av landets beredskapsflygplatser.
– Vi har inlett vårt arbete för att få medel till en utbyggnad av bland annat E18 och järnvägen Karlstad-Oslo inför uppdateringen av infrastrukturplanen som sker 2026. Vi behöver även utreda sträckningar för byggandet av Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro, säger Erik Evestam.
Går för sakta
Samtidigt anser han att arbetet med utbyggnaden av infrastrukturen går för sakta.
– Det här tempot som vi har nu duger inte. Oslo-Sthlm 2.55 är ett av de mest lönsamma infrastrukturprojekten och via trafikavgifter kan det finansieras, säger Erik Evestam.
Även regionrådet Stina Höök (M) som är vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden ser mycket tydligt behovet av en förbättrad infrastruktur mellan Sverige och Norge.
– Vårt inträde i NATO ger oss definitivt ytterligare ett argument i den kampen. Dagens vägar och järnvägar är inte anpassade till transporter av försvarsmateriel och trupper över gränsen.
”Behoven är enorma”
– Politiskt är vi helt eniga i Värmland om en utbyggnad av infrastrukturen. Behoven är enorma och vi har även med oss våra kollegor i Norge, Örebro län, Uppsala län och Stockholms län. Så vi är starka tillsammans i de kraven.
– Bättre kommunikationer är dessutom viktiga i samband med översvämningar och bränder. För Värmlands del har vi även under lång tid upplevt en snedfördelning av infrastrukturmedel där vi har fått mindre pengar jämfört med andra län, säger Stina Höök.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur totalförsvaret ska stärkas ur ett infrastrukturperspektiv.
– De har tillsammans med norska Jernbaneverket även tagit fram en möjlighetsstudie för en utbyggnad av järnvägen Stockholm-Oslo. Den gjordes dock innan det nya försvarsperspektivet med ett svenskt NATO-medlemskap fanns på bordet.
Ny utredning väntar
– Nästa steg i arbetet med järnvägen mellan de två huvudstäderna är en konceptvalsutredning som ska göras på norsk sida inför en ny norsk nationell infrastrukturplan som snart ska presenteras.
– Jag har haft kontakt med den norska infrastrukturministern Jon-Ivar Nygård och även hans svenska motsvarighet Andreas Carlson i den här frågan, säger Jonas Karlsson.