Musikerna Maryam Javidmehr och Shekufeh Pariab gästar Utmarksmusiken nu på lördag, 22 juli. Tillsammans med festivalens övriga inslag av jazz, rock och fioler kommer musikerduon bjuda på persisk folkmusik med anor tusentals år tillbaka.
– Det ska bli kul att se en ny plats och träffa nya människor, säger Maryam Javidmehr.
Naturens ljud, fågelkvitter, vågskvalp, prasslande löv i vinden har alltid varit en källa av inspiration för musikskapare. Så var det i civilisationens begynnelse och så även idag. Musikerna Maryam Javidmehr och Shekufeh Pariab är del i en uråldrig musiktradition och spelar på instrument som fanns redan i Mesopotamien för femtusen år sedan.
Själva härstammar de från Iran men bor sedan början av 2010-talet i Sverige. Nu besöker de för första gången Värmland och spelar på den natursköna Ransbysätern där festivalen Utmarksmusiken går av stapeln den 22 juli.
En lång resa
Musikerduon har endast existerat sedan i mars i år men den musikaliska traditionen de båda är del av härstammar från samma källa, persisk folkmusik som historiskt sett spelats i västra Iran, där den kurdiska befolkningen dominerar. Även om varken Maryam eller Shekufeh är kurder själva blev de som unga fascinerade av musikstilen och bestämde sig för att lära sig spela. Båda har nu varit musiker i över tjugo år och delar liknande historier om hur det var att som kvinna i Iran vilja börja lära sig ett instrument.
Maryam Javidmehr spelar stränginstrumentet tanbour, ett instrument som då sågs som ett manligt instrument.
– På den tiden var det jättesvårt att få en lärare, det är lättare nu. För mig tog det tid att övertyga mina lärare att jag var seriös, att jag hade tålamod och bara tänkte på musiken. Det var en lång resa för mig att hitta rätt lärare, säger Maryam Javidmehr.
Att leva som musiker är mer än bara att spela ett instrument säger hon. Det finns även en större kontext, det handlar om att leva ett gott liv.
– För mig handlar musik om livet själv, om människan och om samhället. Det handlar om yttrandefrihet och att fritt kunna spela sin musik. Och om att ha en egen röst och delta i samhället och kulturlivet.
Hon berättar att musiken kräver koncentration och en tyst plats, något som bör passa miljön på Ransbysätern om man bortser från det eventuella inslaget av klockor från getterna som brukar strosa runt på festivalområdet.
Makt och frihet
Shekufeh Pariab spelar slagverksinstrumentet daf, en slags handhållen trumma. Shekufeh säger att hon blev fascinerad av instrumentet när hon hörde det som 16-åring. Som 18-åring kunde hon börja studera instrumentet och pendlade under en period varje vecka från hemstaden Isfahan till huvudstaden Teheran, ca 50 mil enkel väg. Där lärde hon sig av daf-mästaren Bijan Kamkar, en legend på sitt fält.
– Daf är ett mäktigt instrument, jag kände mig fri när jag lyssnade på det och som kvinna är det just makt och frihet som saknas när man växer upp i Iran. Båda sakerna fann jag när jag började spela daf, säger hon.
Balans
Alla människors liv är en berg- och dalbana säger Shekufeh Pariab, och instrumentet följer med i alla svängar.
– Varje gång jag spelar berättar jag historien om livet. Människan är skapad av rytm, hjärtslaget, och så länge vi spelar vår rytm så håller vi oss vid liv. Det är också därför vi mår bra av att höra musik, tror jag.
Hon menar att det handlar om balans. Shekufeh Pariab arbetar även som kulturekonom och drar paralleller mellan musik och ekonomi.
- Kopplingen mellan ekonomi och musik tycker jag är att båda följer reglerna. Och att båda två håller balansen. Balansen i räkning och balansen i rytmen, säger hon.
”Småtrasslorna”
För Skekufeh Pariab symboliserar den runda trummans form jorden. Den uppspända huden som täcker trumman står för enheten, det som håller allt samman. Och de många små metallringar, ”småtrasslorna”, som sitter på trummans baksida är människan. På så sätt är instrumentet en symbol för människan på jorden, menar hon.
Maryam Javidmehr är förutom musiker även skulptör och läser dessutom masterprogrammet för improvisation och världsmusik. Hon tycker att en av fördelarna med att vara musiker är att man får besöka nya ställen och se olika delar av landet. Att hon och Shekufeh ska framträda på Utmarksmusiken beror på att hon blev kontaktad av andra musiker som besökt festivalen tidigare.
– Jag har aldrig varit i Värmland tidigare. Det ska bli kul att se en ny plats och nya människor och dela vår berättelse i det vackra Värmlandet.
Toppmusiker bytte Stockholm mot Karlstad: ”Vill bortanför ackord och refränger”