Hoppa till huvudinnehållet

Nysatsning för franskt kafé och bistro – nu blir det afterwork: ”Ska vara mysigt”

Publicerad:
Diyar Haji äger Le Nice och driver det tillsammans med sin partner Cecilia Fransen.
Diyar Haji äger Le Nice och driver det tillsammans med sin partner Cecilia Fransen. Foto: Linnéa Tammerås

Kafékedjan La Croissant kom till Karlstad 2020 och nu har kedjan gått i konkurs.

Nu heter kaféet Le Nice – med samma ägare och samma personal.

– Nu när det inte tillhör någon franchise längre kan vi utveckla lite mer. Anpassa det efter hur det passar i Karlstad, säger Diyar Haji, ägare av företaget.

På fredag drar det nya konceptet med afterwork igång på Le Nice. Något som låg i planeringen redan innan den tidigare kafékedjan gick i konkurs.

Nu har tillståndet kommit från kommunen och drinkarna kan börja blandas.

– Det är samma på alla sätt, vi har bara bytt namn och lagt till afterwork. Tidigare hade vi öl och vin, nu får vi servera sprit, säger Diyar Haji som tillsammans med Cecilia Fransen driver kaféet.

Le Nice fortsätter att följa det franska temat:

– Vi har stammisar som blev väldigt avslappnade av att det förblir detsamma, säger Cecilia Fransen som är personalansvarig.

Ägarna beskriver det som att alla kollegor kännas som en liten familj.
Ägarna beskriver det som att alla kollegor kännas som en liten familj. Foto: Linnéa Tammerås

Le Nice kommer inte bli en bar, planen är att det ska vara en lugnare afterwork där man kan sitta och samtala. Det innebär att man måste köpa någonting att äta om man vill dricka på bistron.

– Det ska vara mysigt, ett lugnt vuxenställe och inte disco. Hela poängen är att göra gästerna nöjda, säger Cecilia Fransen.

Le Croissant har bytt namn till Le Nice.
Le Croissant har bytt namn till Le Nice. Foto: Linnéa Tammerås

Fram mot hösten kan det bli fler förändringar.

Uppdatering på menyn, tapetsering och ansökan om ny uteservering.

– Vi vill ansöka om att ha en uteservering mitt ute på gågatan. Då kan den vara större och det är inte riktigt samma regler som gäller, säger Cecilia Fransen.

Artikeltaggar

KarlstadKonkurserMat och dryckÖlUteserveringarVin

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.