Hoppa till huvudinnehållet

Systemfel med ett monopol

Publicerad:
Otidsenligt system.
Otidsenligt system. Foto: Anders Wiklund/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Förra fredagen (7/7) kom domen från Högsta domstolen – vinhandelsföretaget Winefinder vann mot Systembolaget och får därmed fortsätta sälja alkohol till svenska kunder. Därmed torde det stå klart att det svenska alkoholmonopolet spelat ut sin roll, även om själva Systembolagets existens inte hotas av domen.

Det har förvisso redan tidigare varit tillåtet att sälja alkohol via nätet till svenskarna, under förutsättning att det inte handlar om ett svenskt bolag. Winefinder lät därför sälja genom ett danskt dotterbolag, vilket var det som föranledde stämningen. Men eftersom försäljningen rent juridiskt skedde i Danmark var det helt i sin ordning, enligt HD.

Onekligen påminner det lite om när affärsmannen Jan Stenbeck började sända svensk reklam-tv via satellit från London för att kringgå det svenska tv-monopolet. Ett annat monopol som sedan också visade sig vara otidsenligt och försvann.

Argumenten för att behålla Systembolaget börjar bli allt mer tunna. Folkhälsan blir inte sämre utan det. Det bygger på fördomar om att vi svenskar och nordbor inte förmår hantera alkohol på samma sätt som resten av Europa. De liberaliseringar som skett med självbetjäning och ökade öppettider har inte fått missbruket att öka. Snarare dricker vi oss mindre fulla numera, men det beror inte på monopolet utan på förändrade vanor. Särskilt unga dricker mindre då fler föredrar att tillbringa sin tid på Internet.

Begränsade öppettider minskar heller inte konsumtionen. Vi bunkrar inte mer hemma än andra länder utan monopol. Precis som danskar och holländare har vi alkohol hemma för att slippa gå och handla om behov skulle uppstå, ungefär som vi gör med många andra matvaror.

Utbudet är heller inte bättre. Det vet de flesta svenskar som besökt andra länders butiker, såväl för livsmedel som de mer specialiserade. Där finns måhända inte de dåliga massproducerade boxvinerna som enkom görs för det svenska Systembolaget, men det vore ingen förlust.

Systembolaget agerar ofta som en maffia, och gör vad den kan för att både opinionsbilda för sig själva (ofta med pinsamt resultat) och klämma åt de som utmanar dem. När såväl City Gross som Mathem försökte samarbeta med Winefinder så anmäldes det av Systembolaget. Då drog sig företagen ur samarbetet innan det hann bli något utslag. Systembolaget bryr sig bara om Systembolaget, trots de höga hästar de sätter sig på.

Det är på tiden att vi svenskar blir myndigförklarade på allvar. Vuxna människor både kan och måste själva få kunna ta ansvar för sina inköp och sin konsumtion av alkohol. Regeringen måste motstå de impulser som bland annat socialminister Jakob Forssmed (KD) gav uttryck för efter HD-domen med kommentaren att "Detaljhandelsmonopolet är en viktig del i svensk alkoholpolitik, som ska värnas". Tiden har sprungit ifrån Systemet.

Artikeltaggar

AlkoholAlkoholpolitikButikerCity GrossDanmarkEuropaFolkhälsaHögsta domstolenJakob ForssmedKristdemokraternaLondonMat och dryckMathemPolitikSystembolaget