Hoppa till huvudinnehållet

Låtskrivaren Peter Kvint om norrmannens AI-cover: ”Vad är det som är på riktigt?”

Publicerad:
Peter Kvint har skrivit låten ”Josefin” tillsammans med Albin Lee Meldau, nu ligger låten i tre olika coverversioner på norska tio i topp-listan på Spotify. En av versionerna är skapad med hjälp av AI.
Peter Kvint har skrivit låten ”Josefin” tillsammans med Albin Lee Meldau, nu ligger låten i tre olika coverversioner på norska tio i topp-listan på Spotify. En av versionerna är skapad med hjälp av AI. Foto: TT Nyhetsbyrån

Nyligen släppte den norske influencern Oscar Westerlin en AI-cover av Albin Lee Meldaus hit ”Josefin”.

Snabbt fick den över en halv miljon streams på Spotify.

NWT pratar med Peter Kvint som skrivit låten om hur AI-tekniken påverkar musikbranschen.

Karlstadsfödde Peter Kvint är en av landets mest produktiva och framgångsrika låtskrivare och producenter. Just nu är han bland annat aktuell med Björn Skifs ”Sommarvisa”, ”Det var då” med Moonica Mac och Arvid Nero samt Måns Zelmerlöw & The Agreements singel ”Running Low”.

Dessutom har han ett finger med i tre låtar på den norska topp tio-listan på Spotify. Fast det är faktiskt en och samma låt, Albim Lee Meldaus ”Josefin” – en låt som har gjorts i tre olika norska versioner.

– De två första artisterna som gjort låten är Zimmerman och Delara, säger Peter Kvint.

– Men det är mer vanliga coverversioner där jag och Albin som skrivit låten har godkänt den norska översättningen av texten.

I fredags släppte den norske influencern och artisten Oscar Westerlin sin version av ”Josefin” där han tagit hjälp av AI-teknik när han har lagt sin sång på låten. Genom att förse AI-programvaran med röstprov har tekniken skapat sångspåret på låten som Oscar Westerlin för tydlighetens skull försett med titel ”Josefin – AI Cover”. När branschorganet Musikindustrin uppmärksammade detta häromdagen nämndes även att en liknande teknik använts vid tidigare inspelningar av bland andra The Weeknds och Drakes röster.

– Jag har tidigare hört hur man förvrängt Paul McCartneys röst, fortsätter Peter Kvint.

– Man har tagit en ny låt med McCartney och genom AI fått det at låta som en ung Paul McCartney. Jag har alltid varit fascinerad av teknik och vad man kan göra med den, men samtidigt är det skrämmande. Allt vad gäller autenticitet blir ju ställt på ända. Vad är det som är på riktigt?

Peter Kvint berättar hur AI-tekniken kommer att bli allt mer förekommande i musikskapandet.

– I takt med det måste man ifrågasätta allt ännu mer, vara källkritisk. Inte ens de som forskar kring AI vet vart det ska sluta och det känns inte särskilt tryggt. Det är lätt att bli nojig, men musikbranschen kommer att klara sig på ett eller annat sätt, konstaterar Peter Kvint och ler.

– Den har gått igenom otroliga teknikförändringar, bara under den korta tid jag har verkat.

Det är en stryktålig bransch?

– Ja, det är ju på ett eller annat sätt alltid kris i musikbranschen.

Värmlänningen bakom låtarna i Så mycket bättre: "Ett hektiskt år"

”En viktig skiljelinje”

Ännu har Peter Kvint inte hört någon musik som har komponerats av AI som har imponerat på honom.

– Jag gav en Chat GPT i uppgift att skriva en Bob Dylan-låt som doftar country och som skulle handla om det här och det här. Texten som genererades var skitdålig! Det lät bara som en blandning av en massa olika låtar. Men tekniken kommer att bli allt bättre.

På vilket sätt kan AI vara ett positivt verktyg för dig som låtskrivare?

– Det kan underlätta arbetsflödet, göra vissa moment smidigare. Säg att jag vill ha samma effekt på en sångtagning som jag använt tidigare, i stället för att försöka efterlikna den kan jag be AI att ta fram det. Tekniken blir en hjälpreda.

Peter Kvint beskriver hur produktionseffektiviteten i hans yrke som låtskrivare och producent har ökat enormt sedan millennieskiftet.

– Nu kommer den att öka ännu mer. Jag tror att AI kommer göra delar av mitt arbete hundra gånger snabbare.

Nu när tekniken gör allt än mer tillgängligt och lättarbetat – tror du att själva idén kring en låt kommer att bli ännu mera avgörande för framgång än själva utförandet?

– Ja! Det håller jag med om. Om jag får sia lite så tror jag att så kallad bruksmusik – som används som bakgrundsmusik i affärer och liknande – den kan man av ekonomiska skäl lämna över till en dator. Men idé-baserad musik – musik som folk tycker är häftig och nyskapande – den tror jag fortfarande kommer att vara gjord av människor. Jag hoppas det i alla fall. Det kommer nog att bli en viktig skiljelinje mellan tekniken och det mänskliga.

FAKTA: Vad säger Stim om upphovsrättigheter och AI?

Eric Aronson på Stim:

– För att registrera en låt hos Stim gäller att verket ska vara skapat, och registrerat, av en person. Att ta hjälp av AI eller olika musikprogram i sitt arbete är något som gjorts länge, och Stim har ingen åsikt om detta.

– Området är ju under en enormt snabb utveckling, och detta är något som hela musikindustrin fokuserar på. Det är väl sannolikt att det kommer att tas fram en internationell standard kring detta framöver, men just nu finns det inga regler förutom ovan.

Artikeltaggar

ArtisterKändisarLåtskrivandeMusikNöje/KulturPaul McCartneyPeter KvintSpotifyStimTeknik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.