Mats Öhman i Kilsteamet JC Raceteknik är helt förlamad från armhålorna och ner. Det hindrar honom inte från att köra rallycross på hög nivå.
– När jag sitter i bilen känner jag mig fullt frisk, säger han.
58-åringen från Älvsbyn i Norrbotten är en riktig kändis i rallycrossvärlden, och även utanför. Många beundrar hans beslutsamhet.
Mats Öhman var från början stjärna i skotercross, med bland annat SM- och EM-guld.
1998 förändrades hans liv totalt efter en krasch i S:t Petersburg. Han flög av maskinen, påkördes bakifrån av sin egen skoter, bröt nacken och blev förlamad från sjätte halskotan.
Sedan olyckan fungerar varken händer eller fingrar. Halva armarna saknar känsel och han är helt lam från armhålorna och ner.
Men han ville inte ge upp motorsporten. Tack vare specialbyggda bilar blev det möjligt att tävla i rallycross.
– 2001 körde jag första tävlingen. Bilarna då går inte att jämföra med den här. Det är ganska likt när jag växlar, bromsar och gasar, men det har kommit så mycket fina grejer, säger Öhman, som bland annat varit SM-tvåa några gånger.
Det är svårt att förstå hur han kan köra så bra med ett sånt svårt handikapp.
– Det här är mitt naturliga sätt att köra bil. I grund och botten kör jag med huvudet, förklarar han.
Fysiken håller han i gång så mycket som över huvud taget är möjligt.
– De musklerna jag har tränar jag stenhårt. Först var det sex–sju dar i veckan, men nu är det nere på tre.
Sedan några år tillbaka samarbetar han med JC Raceteknik, och gör nu en av många starter i Höljes. Han åker högsta EM-klassen i en Audi S1 supercar.
– Jag har haft uppehåll i tre år på grund av corona och allt möjligt.
Förklaringen till comebacken är enkel.
– Det är ju så jäkla roligt att köra. Höljes är alltid en höjdpunkt. Men nu kör jag mer sporadiskt, väljer ut tävlingar. Jag ska köra resten av Rally X, får se om det blir någon utlandstävling också.
Hur konkurrenskraftig kan du vara?
– Bilen funkar enormt bra, kan nog inte komma närmare en som har pedaler. Det är den bästa bilen jag haft, den Mattias Ekström hade senast.
Efter lördagens tre kvalomgångar ligger Öhman på 13:e plats av 22 ekipage.
Bilen är förstås ombyggd.
– Vi har lagt ner tiotusentals timmar för att få det så perfekt. Vi utvecklar hela tiden. Det är jag som utvecklat allt. Jag kan ju inte göra det praktiska själv, men allt det teoretiska.
Mats Öhman berättar för teamchefen Joel Christoffersson hur han tänkt.
– Joel kom in när jag hade hållit på länge, men vi har utvecklat mycket under hans tid. Det är ett guldteam så att de har så bra koll på själva bilen.
Känner du att du har mindre handikapp körmässigt nu?
– När jag sitter i bilen känner jag mig fullt frisk. Jag är här för att tävla mot de andra.
Funderar du någon gång på hur bra du skulle vara utan ditt handikapp?
– Nej, jag tror inte jag hade varit så mycket bättre. Det gäller att bilen fungerar också.
Just nu kör han alltså enstaka tävlingar. Frågan är om det kan bli en hel serie igen.
– Det vet man aldrig.