Hoppa till huvudinnehållet

De utmanar konkurrenter och könsstereotyper: ”Jag sa, absolut inte rosa”

Publicerad:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson har vänt på det traditionella kvinnliga och manliga färgvalet i sitt rallycrossteam.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson har vänt på det traditionella kvinnliga och manliga färgvalet i sitt rallycrossteam. Foto: Olle Persson

Nils Andersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky utmanar såväl konkurrenter som könsstereotyper.

Den värmländska superduon planerar storsatsning nästa säsong.

– Vi är i diskussioner, säger Mikaela.

Är det månne framtida världsmästare vi ser i nya helvärmländska Team E? Ja, det är inte alls otroligt.

Nils Andersson var trea i RX2e redan i fjol och Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde sensationell debut nyligen i norska Hell. Han kom tvåa bakom segraren Isak Sjökvist, Rasbo, och hon trea, trots ganska lite erfarenhet av rallycross.

Folkfest när det är rallycross i Höljes

23-årige Nils Andersson från Arvika kör hela den här säsongen och står bakom teamet.

Mikaela, som dessutom åker Extreme E tillsammans med Johan Kristoffersson, gör ett inhopp och har klart även med brittiska Lydden Hill efter Höljes. Men 30-åringen från Hammarö har fått rejält med mersmak.

– Jag hade gärna kört hela serien, men det är en budgetfråga. Vi jobbar på och hoppas så klart komma till Belgien också, och självklart Tyskland, säger hon.

– Framför allt har vi ännu större ambitioner till nästa år. Min satsning är långsiktig, tvåårig i all fall, säger Nils.

– Så är det för min del också. Vi är i diskussioner inför nästa år. Hade varit superhärligt att kunna säkra det redan till hösten, säger Mikaela.

Ihop med Nils?

– Ja, det hoppas jag. Om han inte kickar mig, säger hon och skrattar.

– Vi siktar på det, om vi inte står och slåss här innan finalen, skojar han tillbaka.

Mikaela vill samtidigt fortsätta med Extreme E, men en säsong innehåller få tävlingar. Komplement behövs.

– Jag känner verkligen för att ta ett steg in i rallycrossen och satsa seriöst.

RX2e är klassen med fyrhjulsdrivna elbilar under VM-huvudklassen och har fått officiell EM-status i år.

– Det är en väldigt bra klass som jag tror kommer växa väldigt starkt i samband med att högsta klassen växer. Fia har lagt mycket resurser i RX2e.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har stora framgångar i racing. Hon är bland annat första och enda kvinna att vinna ett STCC-lopp. 2021 blev hon till och med totaltvåa i serien.

Hon är van att jämföras med männen och vill slippa att placeras i ett kvinnofack. Team E gör ett sorts statement när det gäller färgvalet.

– Vi pratade om Team E, vad vi står för och vill lyfta fram, säger Mikaela.

Det började med att Nils frågade Mikaela vilken accentfärg hon ville ha på overall och bil, och föreslog rosa.

– Jag sa, absolut inte rosa, förklarar Mikaela, som ville ha blå.

– Då sa jag att jag kan ta rosa.

Egentligen borde väl ingen reagera 2023.

– Det är jättemånga som reagerat, och det är därför vi gör det. Motorsport är en av väldigt få sporter där vi kan tävla på lika villkor, säger Mikaela.

Bakgrunden gjorde det självklart för henne att våga.

– Jag är jätteglad att ha en mamma som har varit rallyförare. Det var inga frågetecken för mig. Vi har en tjej som jobbar i mediateamet och är i diskussion med kvinnliga mekaniker. Tror det är viktigt att ta de besluten och se till att det verkligen kommer in fler kvinnor i sporten.

Hon är själv en förebild.

– Med STCC-vinsten 2018 förstod jag för första gången vad det kanske betydde. Och nu mer och mer.

För Mikaela var Hell första gången i VM sedan Höljes 2014 och allra första i en eldriven bil. Hon lär sig uppenbarligen fort.

– Det märks att Mikaela kört såpass mycket bil, om man säger såhär gör jag i den svängen klarar hon av att kopiera det på ett bra sätt, berömmer Nils.

– Nils är jätteöppen med att dela med sig, som jag är väldigt tacksam för.

Vad är målsättningen i Höljes?

– Min är tydlig. Jag var tvåa här i fjol och var superbesviken. Man vill ju så gärna vinna på hemmaplan. Jag har ändå växt upp här litegrann. Tror jag missat två Höljestävlingar sedan jag föddes, säger Nils.

Mikaela är mer försiktig och vill främst fortsätta utvecklas.

Hur bra kan hon bli?

– Hur bra som helst. Hon var snabbare än mig på många ställen i Hell, så jag har också att lära.

– Det är verkligen kul att jag också kan bidra. Jag kommer inte in helt grön.

– Det är därför vi har möjligheten att bli ännu starkare. När Mikaela var snabb i en sektor och jag i två andra, och kombinerade dem hade båda tjänat tid, säger Nils.

Tror du att Mikaela kan vara på pallen här i Höljes?

– Ja, helt klart.

Ställning RX2e

1) Isak Sjökvist, Sverige, poäng 23.

2) Nils Andersson, Sverige, 18.

3) Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Sverige, 13.

4) Pablo Suarez, Spanien, 12.

5) Cristina Gutierrez, Spanien, 11.

6) Filip Thorén, Sverige, 10.

7) Catherine Munnings, Storbritannien, 9.

8) Laia Sanz PLA-GIRIBERT , Spanien, 8.

9) Viktor Vranckx, Belgien, 8.

10) Ole Henry Stensholt, Norge, -4.

Inte ens oväder kan stoppa jakten på sjätte VM-guldet: ”Jag gillar verkligen regn”Höljes tror på minst 30 000: ”Vi är mycket lyckligare än för ett år sedan”

Artikeltaggar

BelgienExtreme EMikaela Åhlin-KottulinskyMotorsportNils AnderssonRacingRallycrossRallycross-VMSpanienSportSTCCTysklandVM-deltävlingen i Höljes

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.