Det grönröda styret i Karlstad vill ta ett så kallat helhetsgrepp om flygplatsen.
Kommunalrådet Linda Larsson (S) ser framför sig hur elflygen i framtiden kommer lyfta och landa utanför stan.
– Vi vill göra det med en klimat- och miljöprofil, säger hon.
Karlstads flygplats, som i dag är över 25 år, har en brokig historia bakom sig. I dag finns inga reguljära flyglinjer kvar och bolaget går med mångmiljonunderskott år efter år.
Kommunen äger 95 procent av flygplatsen och Region Värmland de övriga fem.
Nu vill det nya grönröda styret i Karlstad, bestående av S, MP och C, ta ett helhetsgrepp om flygplatsen.
Linda Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande, är medveten om att det kostar mycket att driva flygplatsen, men säger att den är en viktig del av Karlstad.
– Det är ett initiativ från oss, de grönröda, att utveckla flygplatsen och göra det ur ett klimat- och miljöperspektiv. Det finns en del spännande frågor och diskussioner som vi behöver ta ett grepp om.
Kommunalrådet hänvisar till den flygplatsutredningen vars resultat publicerades i februari år där Karlstad bland annat föreslogs att få en reguljär flyglinje till Stockholm på statens ansvar.
– Och då är det ju staten som betalar för den linjen.
Utredningen pekade också på att Karlstad tillsammans med Sundsvall skulle bli en av landets två hubbar för framtidens elflyg. Något Linda Larsson tror och hoppas kan bli möjligt.
– Eftersom vi har ganska korta avstånd skulle man i framtiden kunna ta elflyg till Hagfors och Torsby, men också till Stockholm och Oslo.
Linda Larsson säger även att man skulle kunna använda området ute vid flygplatsen mer.
– Där skulle vi kunna erbjuda vätgasproduktion eller ett tankställe för vätgas.