Siri Skoglund, 12 år, och hennes klasskompisar på Mörmoskolan har missat två kulturevenemang för att det inte kom någon buss.
– Det är tyvärr inte den enda klassen som drabbats. Det är ett återkommande problem, säger tf kulturchef Anders Peterson.
Hammarö kommun utlovar kulturgaranti. Varje år ska alla barn, från förskoleklass och genom hela grundskolan, få ta del av olika kulturevenemang.
Det här läsåret har det inte blivit så. Gång på gång har elever i olika årskurser missat föreställningar och andra arrangemang för att den bokade bussen kommit för sent eller inte alls.
– Man blir arg och ledsen, säger Siri Skoglund som går i sexan på Mörmoskolan. Det här är ju något vi sett fram emot längtat efter.
Hennes klass drabbades av dubbeltrubbel.
– Först skulle vi få se en föreställning om sociala medier. Vi gick till busshållsplatsen vid skolan, men det kom ingen buss, så vi fick gå in igen.
Sista utflykten
Skolan och kommunen ordnade då i en hast så att klassen istället kunde följa med eleverna i femman på deras kulturutflykt till Wermlandsoperan
– Vi skulle få se en föreställning som heter På gott och ont.
Det skulle bli musik från film- och spelvärlden, från Harry Potter, The Hunger games, Gladiator och Skyrim. Och det var sista gången klasskamraterna skulle göra en utflykt tillsammans. Klassen splittras när de börjar sjuan i höst.
Vi kan bara beklaga, det här ska inte hända.
– Vi hade beställt två bussar som skulle komma 11.30, säger Siri. Femmornas kom en kvart försent. Vår kom inte förrän tio över tolv, 40 minuter sent. Då hade föreställningen redan börjat så det var ingen idé att åka.
De fick gå tillbaka till klassrummet.
– Där satte vi oss och skrev brev till bussbolaget, och berättade hur ledsna vi blivit. När femmorna kom tillbaka skrev de också brev.
Inte första gången
– Det är tyvärr inte den enda klassen som drabbats, säger kommunens tf kulturchef Anders Peterson. Det har hänt fem gånger det här läsåret. Bussarna har varit bokade och betalda, men man har inte lyckats fullfölja det från Nobinas sida. Jag är den första att förstå att saker kan hända, men inte så många gånger.
– Vi har hört av oss varje gång och kommer att ta ytterligare en diskussion med bussbolaget inför nästa läsår. Så här vill vi inte ha det.
Nobinas kommunikationschef David Erixon känner endast till det som drabbade Siris klass.
– Vi kan bara beklaga, säger han, det här ska inte hända. Det är olyckligt. Jag förstår så väl att eleverna är ledsna och besvikna.
– Man hade beställt en buss till årskurs fem, sedan lades en beställning till för årskurs sex men det missades av någon hos oss. Därför kom bara en buss. Vi försökte få fram ytterligare en, när felet uppdagades, men det tog 30-40 minuter innan den kom fram, och då var det för sent.
Nobina ska nu se över sina rutiner och inleda en dialog med ansvariga i kommunen.
– Det har brustit, så här får det inte gå till. Vi kommer att ta kontakt med eleverna och lärarna, och höra om vi kan kompensera dem på något sätt.
Siri Skoglund är skeptisk.
– Det sa de förra gången också, att de skulle kompensera oss, men vi har inte sett någon kompensation än.