Hoppa till huvudinnehållet

Tommy säljer kort både för samlare och Plumpentusiasten

Publicerad:
Tommy Carlson ställer på lördag upp dörren till Spelkortsbutiken. har hittat den rätta lokalen för korten. ”Jag har sett ett stort intresse sen jag började renoverade. I princip varje dag har folk knackat på.” Foto: Helena Karlsson

Kan en kortlek vara mer än fyra färger och 52 kort?

Ja, i alla fall om du frågar Tommy Carlson.

På lördagen öppnar han landets kanske första butik där kortleken står i centrum.

Det är i stadsdelen Haga han har hittat den rätta lokalen för korten. Och det märks snabbt att en kortlek kan vara mer än en kortlek som vi känner den.

Tommy Carlson tar fram en ganska vanlig lek.

– Det här är en Bicycle rider back och tittar du på amerikansk film så är det alltid den de använder när det spelas kort, antingen blå eller röd. Det är en klassisk kortlek där man inte gjort om nånting.

Däremot skiljer sig kortstorleken. Detta då man på andra sidan Atlanten och i andra delar av världen spelar med kort i pokerstorlek, med vi i Sverige är vana vid bridgestorlek.

– Har man en vanlig Öbergskortlek i byrålådan så är det den här storleken man spelat med hos mormor.

En kortlek behöver inte ha klassiskt vita kort.
En kortlek behöver inte ha klassiskt vita kort. Foto: Helena Karlsson

Innan pandemin sålde Tommy Carlson knivar via nätet och på mässor. Den marknaden försvann lite under några år. Då fastnade han istället för kortlekar.

– Jag började med Theory11 och tanken var att bara sälja deras lekar, men de har kanske 70 modeller, det räcker inte. Den logiska följdeffekten blev att vi tog in fler.

Han började besöka olika mässor och märkte snabbt att det fanns ett stort intresse. Idag finns uppåt 500 olika kortlekar i webbshoppen, medan ungefär hälften finns i den fysiska butiken.

Kartor och förgyllning

På hyllor och bänkar står och ligger hundratals olika kortlekar. Många med kända teman som Alice i Underlandet, Harry Potter och The Beatles.

– Korten går att spela med, men det kan vara svårare att se de klädda och nummerkorten än i en klassisk kortlek. Så många som köper dem är för att samla, ha på hyllan, säger Tommy Carlson.

The Beatles-kortlekarna har gjorts i samarbete med gruppen, berättar Tommy Carlson.
The Beatles-kortlekarna har gjorts i samarbete med gruppen, berättar Tommy Carlson. Foto: Helena Karlsson

Han visar upp en kortlek som tillverkats i 600 exemplar där även kartongen är ett litet konstverk.

– Det som är kul med den här, säger han och plockar fram en kortlek från svenska Stockholm17, är att om man lägger korten i rätt ordning så bildas det en karta. Så han har lagt ner mycket energi.

Kortleken är också förgylld på sidorna. Det berättar Tommy Carlson, utbildad arkitekt och historiker, härstammar från när kortlekar var något adeln pysslade med.

– Förgyllningen gjordes för att det skulle se lite finare ut. Då var kortlekar inte vanliga bland vanligt folk, men den spreds i och med olika krig då man tog med den för att spela. Men förgyllda kort är inte lika följsamma som vanliga.

”Ställer på hyllan”

Kortleken kostade 700–800 kronor när den kom, men är nu slutsåld. Det dyraste när butiken öppnar är en kortlek kronan under tusenlappen. Det ser ut som en helt vanlig kortlek, om än mer omsorgsfullt designad, men på baksidan är gjord i metall.

– De görs i en begränsad upplaga och de köper man för att ställa på hyllan.

Om vissa kortlekar säger Tommy Carlson: ”De här öppnar du inte och spelar Plump med chipsfingrar med, det skulle jag inte rekommendera”. Men de flesta lekarna i butiken hoppas han ska komma till användning.
Om vissa kortlekar säger Tommy Carlson: ”De här öppnar du inte och spelar Plump med chipsfingrar med, det skulle jag inte rekommendera”. Men de flesta lekarna i butiken hoppas han ska komma till användning. Foto: Helena Karlsson

Öppnar man då kortlekarna man köper för att spara?

– Många har ett klistermärke, en försegling. Många tar bort plasten om förseglingen finns. För kortleken i kartongen har cellofan. Men när jag visar upp kortleken tar jag bort plasten för att få en annan lyster i kartongen.

Stiger kortlekarna i värde framöver tror du?

– Det är svårt att svara på, säger Tommy Carlson och hänvisar till att det är en rätt ny marknad.

– Men det är klart att om man köper en lek i perfekt skick och liten upplaga och lägger undan den så kan den kanske ha ökat i värde om 20 år om det finns en efterfrågan.

Fick köpa ess av staten

Som den historiker han är sitter Tommy Carlson på mer information om kortlekarnas och kortens historia. Hjärter ess symboliserar godhet och spader ess ondska och död berättar han och drar två exempel.

– I Holland, för väldigt länge sedan, kunde mammor som inte hade möjlighet att ta hand om sitt barn lämnade in det på ett barnhem, tillsammans med ett hjärter ess. Om man skrev barnets namn på kortet betydde det att man kunde hämtat barnet i framtiden, gjorde man inte det betydde det att man inte ville ha barnet kvar.

– Under Vietnamkriget hade amerikanska soldater spader ess på hjälmen, för man trodde att Viet Cong var vidskepliga och såg spader och esset som döden.

Ett Star Wars-kort från Theory11 i modell större hoppas Tommy Carlson ska locka in besökare i butiken. ”Jag vill ha den familjära känslan.”
Ett Star Wars-kort från Theory11 i modell större hoppas Tommy Carlson ska locka in besökare i butiken. ”Jag vill ha den familjära känslan.” Foto: Helena Karlsson

Spader ess är ofta det kort i en helt vanlig kortlek som är lite mer utstickande än andra. Och visst finns det en förklaring till det med.

– I England på 1500-talet började man beskatta kortlekar. Köpte man en lek fick man alla kort utan spader ess. Det fick man köpa av staten. Man gjorde dem speciella för att de inte skulle gå att kopiera. Gjorde man det blev man dömd till döden.

Frågor om manualer

Men någon död och ödesmättad miljö bjuder inte Tommy Carlson på i butiken. Det är färgglatt och massproduktion samsas med små upplagor där allt görs för hand. Lekar från Kickstarterkampanjer står sida vid sida med större företagslekar.

Här ett exempel på kort som börjat som en kampanj på Kickstarter.
Här ett exempel på kort som börjat som en kampanj på Kickstarter. Foto: Helena Karlsson

Butiken har ställts i ordning under ett antal veckor och många nyfikna har kikat in. En fråga som ställts ofta är om det är med manualer.

– För alla förstår inte direkt att det är helt vanliga kortlekar. Jag har tre barn och vi spelar till exempel vändåtta och när vi började med företaget så var tanken att man skulle komma ifrån skärmen och få en interaktivitet mellan människor.

På frågan om han har någon favoritkortlek så plockar Tommy Carlson fram leken Black Requiem Counterspell från Stockholm17.

– Jag tycker att den är jäkligt häftig, för han har så mycket symbolik och det finns ett djup med detaljer och mönster.

Artikeltaggar

ButikerFilmerHagaHandelHarry PotterNöje/KulturThe Beatles

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.