Två hedersomnämnanden – i världens största tävling för mediebolag – INMAs Global Media Awards. Det delades ut till NWT Media under en stor gala i New York inatt.
– Vi är såklart otroligt glada och stolta över att uppmärksammas på allra högsta nivå. Smått surrealistiskt, men fantastiskt roligt, säger Patric Hamsch, biträdande mediachef på NWT Media.
NWT Media uppmärksammas dels för det framgångsrika arbetet med att nå yngre läsare där medelåldern på läsarna sänkts med tre år och dels för en uppmärksammad kampanj med både journalistik och annonser där NWT Medias läsare på kort tid skänkte en miljon kronor till Ukrainas folk efter Rysslands invasion av landet. En summa som sedan dubblades av NWT Media och totalt två miljoner kronor gick till krigets offer.
– Både dessa satsningar är resultatet av ett omfattande samarbete mellan olika avdelningar inom NWT Media. Utan det samarbetet och våra medarbetares kreativitet och driv hade vi inte lyckats. Vår samlade kraft är vår tydligaste framgångsfaktor, säger Patric Hamsch.
NWT Media har under de senaste månaderna uppmärksammats i flera olika sammanhang kring journalistiken och marknadsföringen. I både nationella och internationella tävlingar har NWT Media nominerats.
– Vi känner att vi har lyckats bra med våra ambitioner att göra den bästa tänkbara journalistiken online och hitta olika sätt att nå ut med den. Men det handlar om hårt arbete som gett resultat och vi fokuserar nu på att fortsätta på den väg vi är och bygga för framtiden. Med den bästa lokala journalistiken, den bästa marknadsföringen och de smartaste idéerna, säger Patric Hamsch.
Totalt skickades 775 bidrag från 239 nyhetsbolag från 40 olika länder in till årets INMA Global Media Awards.