Hammarö kommun ska nu påbörja bygget av den nya gång- och cykelvägen vid Nätvägen på Hammarö.
Detta kommer påverka över 30 stycken husägare, som dessutom saknat dialog från kommunen.
– Vi har inte hört ett endaste ljud, förrän några dagar sedan då vi fick ett brev hem där det stod att våra tomter ska mätas upp, säger Gary Bergkvist.
NWT rapporterade tidigare om Hammarö kommuns brist på kommunikation angående detaljplanen för Gunnarskärsgården.
Efter protestlistan – grannarna fortsatt förbannade på kommunen: ”Inte klokt”Nu vittnar över 30 stycken andra Hammaröbor om samma avsaknad när det gäller kommunens planering för den nya gång- och cykelvägen längs Nätvägen på Hammarö.
Protestlistan – många emot nya detaljplanen på Hammarö: ”Överkörda”– Vi får aldrig reda på någonting. Ingen information, inga papper och inte ens ett samråd. Vi har inte hört ett endaste ljud förrän några dagar sedan då vi fick ett brev hem där det stod att våra tomter ska mätas upp. Alla blev tagna på sängen, säger Gary Bergkvist.
Jag har varit i kontakt med kommunen ett antal gånger angående detta, men de bryr sig inte. Det är förjävligt.
Fastighetsägarna vet inte hur gång- och cykelvägen kommer att se ut. Inte heller hur bred och hög den kommer att vara.
De vet dessutom inte hur det blir med vattenavrinningen.
– Om cykelvägen ska vara lika hög som Nätvägen, så kommer jag att få en höjdskillnad på ungefär en meter utanför min tomt. Allt vatten kommer då att rinna rakt ner i min trädgård, säger Gary Bergkvist och fortsätter.
– Vi kommer även få en ökad mopedtrafik utanför huset. Redan idag är det ett jäkla liv och de flesta kör för fort. Jag har varit i kontakt med kommunen ett antal gånger angående detta, men de bryr sig inte. Det är förjävligt.
Brevet från kommunen
Information om mätning av fastighetsgränser
Hej!
Arbetet med att bygga ut gång- och cykelvägsnätet inom Hammarö kommun fortgår löpande enligt Cykelplan för Hammarö kommun som antogs 2020 av kommunfullmäktige. En av åtgärderna i planen är att bygga ut huvudcykelnätet där en ny sträckning längs med Nätvägen ingår.
På grund av detta behöver kommunen säkerställa gränsen mot er fastighet längs med Nätvägen.
Med början i vecka 18 kommer därför personal från kommunen, att på plats, göra en gränsanvisning. Med gränsanvisning menas att man letar reda på gränsmarkeringar för att sedan märka ut dem med hjälp av käppar.
Om gränsanvisningen påvisar att trädgårdsanläggningar som till exempel häckar, staket och dylikt ligger på och/eller utanför den egna fastigheten, innebär det att respektive fastighetsägare måste flytta in de trädgårdsanläggningar man vill behålla. (Observera att hela trädgårdsanläggningen inklusive utstickande grenar måste få plats på den egna fastigheten).
Med vänliga hälsningar.
På vissa tomter är markeringen så pass långt in att husägarna måste göra sig av med – eller flytta in – allt från swimmingpool till bastu, samt lekstugor och förråd.
– Allt bortom den röda markeringen kommer kommunen att ta. Det är vad vi tror iallafall, vi vet ju som sagt inte. Det är den ovissheten som man blir besviken på.
– Men i så fall kommer vi att få dra in hela tomtgränsen och plantera nya växter, säger Anders Larsson som bott i huset med sin familj i sju år.
Tanken är att kommunen ska börja sitt arbete redan i juni.
Det innebär att Anders Larsson måste spendera större delen av semestern till att avgränsa tomten.
Framförallt för att undvika att arbetet med cykelvägen inte blir en fara för hans barn när de leker i trädgården.
– Ett annat alternativ är att bygga upp ett plank eller något staket. Men bara att ansöka om ett sådant bygglov kostar oss nio tusen kronor, och eftersom att det är prickad mark så är det tveksamt om det går igenom.
– Det är mycket som måste kollas upp och det kommer att kosta en jävla massa pengar, säger Anders Larsson.
Hammarö har en vision om att cyklingen ska bli den främsta transportmetoden på ön.
Man har som mål att år 2030 ska cykelresorna utgöra 30 procent av alla resor som görs inom kommunen.
2020 satte Hammarö kommun upp en cykelplan för att strukturera ett långsiktigt tillvägagångssätt för att öka cykeltransporter i samhället.
Där pekades Nätvägen ut som huvudcykelnät som ska byggas ut under 2022 och 2023.
– Man kunde ta del av informationen där, sedan har vi haft ett samråd. Om någon säger att det inte har varit det så stämmer det inte.
– Planen har varit utsänt på samråd via ett öppet samrådsförfarande under den 18 december 2019 till den 29 februari 2020, så där har man haft möjlighet att tycka till, säger Ulrika Jansson, samhällsbyggnadschef.
Hammarö kommuns beskrivning om hur kommunen ska kommunicera med medborgarna
Samrådsredogörelser översiktsplan:
”När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan ska den samrådas med länsstyrelsen, berörda kommuner och regionala organ som har ansvar för regionalt tillväxtarbete och planering av av transportinfrastruktur.
Kommunmedborgarna och en enskilda i övrigt, andra myndigheter och sammanslutningar som kan ha ett väsentligt intresse av förslaget ska ges tillfälle att delta i samrådet. Syftet med samrådet är att förbättra beslutsunderlaget och att ge dem som kan bli berörda insyn i arbetet och möjlighet att påverka planens utformning.
Samrådet bör därför starta på ett tidigt stadium, när behovet av idéer är som störst och det ännu finns möjligheter att påverka....”
Hur ser du på det stora missnöjet kring projektet?
– Jag upplever inte att det är många som är upprörda, säger Lars-Åke Tärnbro, trafikingenjör och projektledare på Hammarö kommun.
– Jag har varit i kontakt med ungefär tio personer och av dem har ett fåtal varit mycket negativa. De flesta är neutrala och har olika synpunkter och frågor, sedan finns det några stycken som uttalat sig positivt också.
Vad är din syn på att de närboende är besvikna på kommunikationsbristen?
– Det är tråkigt att vissa personer känner att de inte fått tillräckligt med information. Det är absolut inte vår avsikt. Vi tar till oss de synpunkter vi får in, och ser hur vi kan åtgärda brister som upplevs idag efter vägen.
Hur bred och hög kommer vägen att bli?
– Vi har en tydlig bild på hur vi vill att det ska se ut, men allt är inte klarlagt. Jag har till exempel fått frågan om vi kommer ha ett dike mellan bilvägen och cykelvägen, och det kommer vi inte att ha. Vi håller på och skissar just ni på hur vägen ska utformas.
Hur kommer det se ut med vattenavrinningen?
– Inget vatten kommer att ledas in på några andra fastigheter, det är något vi kommer att se till.
När kommer bygget att påbörjas?
– Jag tror att detta kan bli aktuellt i slutet av sommaren. Alla som bor efter vägen kommer att få ytterligare information när vi har mer detaljer klara, avslutar Lars-Åke Tärnbro.