En av de största händelserna inom spelvärlden i år är här.
Nu släpps ett nytt spel i serien "The Legend of Zelda". Det är en av de mest framgångsrika spelserierna någonsin.
Det handlar om äventyr och upptäckarlusta – NWT pratar med spel-entusiasterna Niclas Asker och Joakim Kilman och reder ut varför spelet fortfarande engagerar alla åldrar.
I kungariket Hyrule håller den onde Ganon – även kallad Ganondorf – prinsessan Zelda fången och den unga pojken Link ger sig av för att rädda henne. Så kan handlingen väldigt förenklat förklaras i spelserien "The Legend of Zelda". Spelet skapades av japanen Shigeru Miyamoto, som även ligger bakom spel som "Donkey Kong" och "Super Mario Bros".
En mängd spel har släppts i "Zelda"-serien, det senaste var ”Breath of the Wild” 2017 och nu kommer uppföljaren "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom". Släppet räknas som en av de största händelserna i spelvärlden för året.
– "Zelda" har funnits med mig i hela livet, säger Niclas Asker som driver vintagebutiken Askers i Grums – som också har en filial i Karlstad – där han köper, byter och säljer populärkultur med tonvikt på musik, film och spel.
– Det var karaktären Link som fångade mig, jag identifierade mig med honom och hela den äventyrslustan han stod för.
Vi konstaterar att han är lika gammal som spelserien – Niclas Asker är född 1986, samma år som spelet släpptes i Japan av tillverkaren Nintendo.
– Först tyckte jag spelet var för svårt. Så när jag var barn spelade jag mest "Super Mario" som var betydligt enklare. Det var först när jag blev äldre som jag kunde uppskatta "Zelda".
Första gången han spelade "The Legend of Zelda" var på konsolen Nintendo 8bit NES, lådan som gick i gråa nyanser med spelkontrollerna i sladdar. När Niclas Asker ska förklara tjusningen med "The Legend of Zelda" återvänder han till den där äventyrslustan.
– Och upptäckarglädjen! Det är det som gör "Zelda" så bra, just att få utforska och upptäcka. Man kastas in i en värld utan några pekpinnar – det finns ingen guide, utan man får söka sig framåt på egen hand.
"The Legend of Zelda" är ett öppet spel, det vill säga att man som spelare kliver in i en värld där man kan röra sig fritt. Andra exempel är ”Grand Theft Auto", ”Assassin's Creed” och "Minecraft".
– Redan i det första "Zelda"-spelet rörde man sig fritt på kartan, även om det finns en väg som man "ska" gå för att klara spelet.
Landet Hyrule beskriver han som en fantasifull värld med små byar och skogar.
– Det finns också människor man kan prata med. Här finns även vulkaner och berg, och de fyra elementen – jord, eld, vatten och vind – är inblandade i spelet. Genomgående för alla spelen är att man ska besegra den ondskefulle Ganondorf.
Spelvärlden är stor och varierad.
– Det är en mysig och härlig atmosfär i spelet, det är trevligt att kliva in i och vara i den här världen, timmar bara flyger i väg. Och musiken är glad.
Musiken är skriven av Koji Kondo som även gjorde den välkända musiken till "Super Mario Bros". Men trots att ”Zelda” har samma skapare och kompositör – samt målet att rädda en prinsessa – som "Super Mario"-spelen, tycker inte Niclas Asker att de som spel sett är speciellt lika.
– "Zelda" är mer komplext. Det passar en mer mogen spelare. I dag är barn väldigt duktiga på spel, men jag minns själv hur det var när jag var liten – det fanns inte en chans att mamma eller pappa skulle spela "Zelda". Det var för komplicerat för dem, de kunde på sin höjd hantera "Super Mario".
Spelen tarvar en del tålamod.
– Det skiljer sig mellan de olika "Zelda"-spelen, men jag tycker ofta att de lyckas med utmaningen att göra det svårt nog för att det ska intressant men inte för svårt så man ger upp.
Niclas Asker följer fortfarande spelserien med stort intresse. Han har spelat det senaste "Breath of the wild” och ser fram emot den nya releasen. Hans favorit bland "Zelda"-spelen har en speciell inriktning.
– Min favorit är "The Legend of Zelda: The Wind Waker" (2002). Det är annorlunda för man seglar på ett öppet hav. Jag fastnade mycket för den tecknade stilen i det spelet också, det har en mer naiv look. Barnslig kan man säga.
”Sätter sig i huvudet”
"The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom" tycks till stor del vara en utveckling av ”Breath of the Wild”.
– Man har förstorat upp världen, lagt till flera saker, säger Joakim Kilman, mångårig spelskribent på NWT.
– Bland annat ska det enligt uppgift finnas mer ordentliga så kallade palats, som i tidigare spel, där det i ”Breath of the Wild” mestadels handlade om mindre pusselrum.
Som spelexpert har Joakim Kilman följt snacket inför släppet av det nya spelet. Anledningen till att det räknas som en så stor händelse är till viss del på grund av alla de hängivna fans som serien samlat på sig.
– I grund och botten har spelserien fått så många fans för att den är bra helt enkelt. Men jag tror också att spelen har en förmåga att sätta sig i huvudet på en. Redan i tidig ålder. Alla fans har ett favorit-"Zelda"-spel och det är i regel det första de spelade. Jag kan fortfarande tycka att det allra första spelet är jättebra, fastän det med dagens ögon är extremt primitivt, fortsätter Joakim Kilman och knyter an till samma känsla av äventyr som fångade Niclas Asker.
– Shigeru Miyamoto, som skapade spelet, gjorde det utifrån sin egen barndom. Det grundar sig i hans vilja att återskapa känslan av äventyr som han upplevde som barn när han utforskade området där han växte upp. Den där känslan av under man kan uppleva som barn.
Många kan känna igen sig i den känslan, menar Joakim Kilman.
– Till en del handlar det om nostalgi, i alla fall för en äldre spelare. Men spelet är nog lika stort eller större bland ungdomar i dag jämfört med när det först kom. Inte minst på grund av hur utbrett spel är i dag. "Zelda" är extremt populärt i många åldrar.
När det gäller själva karaktärerna i spelat drar Joakim Kilman en parallell till Musse Pigg.
– Link och Zelda är inte så mycket karaktärer tycker jag, de är mer ikoner. Som Musse Pigg. Hur är Musse Pigg som person? Ja, han är Musse Pigg kort och gott. Han har sina öron och så vidare. Det är samma sak med Link och Zelda – de har inga specifika personligheter egentligen. I stället handlar det om vad man själv lägger i dem. Och det blir en del av själva speläventyret.
Fakta: "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom"
"The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom" är ett actionäventyrsspel och en direkt uppföljare till 2017 års "Breath of the Wild".
Spelaren kontrollerar Link och spelet utspelar sig i Hyrule där en ond kraft hotar kungadömet.
Spelet är utvecklat av japanska Nintendo och släpps till Switch den 12 maj.
Spelet har ingen djup grundstory, ingen etablerad kanon som är huggen i sten, som till exempel "Sagan om ringen"-världen.
– Det finns ingen komplex berättelse att bena ut. Upplevelsen är i centrum med "Zelda". Det finns inte så mycket lore eller bakgrund. Många fans dividerar om hur de många olika spelen hänger ihop men – sorry för spoiler! – men de håller inte ihop. Spelen är i allt väsentligt fristående. Allt handlar om upplevelsen och äventyret.
För Niclas Asker är intresset för "Zelda" högst påtagligt. Han säljer begagnade spel och i butiken i Grums har han just fått in en stor modell av Link, signerad Stefan Ivansson.
– När det gäller retrospel är det tre spelserier som sticker ut vad gäller Nintendo. Det är Pokémon, Super Mario och Zelda. Det är några av de största spel-serierna någonsin. Med all rätt, för det är överlag bra spel.
"The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom" släpps den 12 maj.
Huvudspelen i serien:
The Legend of Zelda (1986)
Zelda II: The Adventure of Link (1987)
The Legend of Zelda: A link to the past (1991)
The Legend of Zelda: Link’s Awakening (1993)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)
The Legend of Zelda: Majora’s Mask (2000)
The Legend of Zelda: Oracle of Seasons and Oracle of Ages (2001)
The Legend of Zelda: The Wind Waker (2002)
The Legend of Zelda|: Four Swords Adventures (2004)
The Legend of Zelda: The Minish Cap (2004)
The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006)
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (2007)
The Legend of Zelda: Spirit Tracks (2009)
The Legend of Zelda: Skyward Sword (2011)
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (2013)
The Legend of Zelda: Trinity Force Heroes (2015)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
"The legend of Zelda: Tears of the kingdom" (2023)