En månad efter att kvinnan köpt den begagnade bilen så pajade hela växellådan. Enligt verkstaden skulle det kosta nästan 75 000 kronor att åtgärda. Nu har hon fått rätt mot bilförsäljaren hos Allmänna Reklamationsnämnden.
Kvinnan i Säffle köpte en begagnad bil från 2015 av den värmländska bilförsäljaren förra året. En månad efter köpet så gick bilen in i felsäkert läge, och en verkstad konstaterade att hela växellådan behövde bytas ut. Kostnaden för det är drygt 73 000 kronor. Då hon inte kom överens med bilförsäljaren om när och varför felet uppstod så skickade hon ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.
Bilfirman menar att växellådans fel uppstått efter köpet och att bilen servats som den skulle. De anser också att kostnaden hos verkstan är alldeles för hög.
Allmänna Reklamationsnämnden går dock på kvinnans linje. Ett fel som uppstår inom två år från att bilen levererats anses ha funnits vid leveransen, ett så kallat ursprungligt fel. Där måste säljaren kunna bevisa motsatsen. Nämnden anser heller inte att verkstadens offert är oskäligt hög. Därför rekommenderas bilförsäljaren att ersätta kvinnan för verkstadens kostnad.
Allmänna Reklamationsnämnden är ingen domstol, utan ger enbart rekommendationer. Däremot så har Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön ”Svarta listan”, vilket är en lista på företag som inte följer ARN:s beslut.