Hoppa till huvudinnehållet

Nu måste kommunen ta hand om båtägarnas skit: ”Medvetna om det nya ansvaret”

Publicerad:
Målet är att tillsynen av avfall i fritidsbåtshamnar ska bli mer effektiv. Foto: Sören Turesson

Från och med den 1 maj är det kommunernas ansvar att övervaka fritidsbåtshamnar och se till att de kan ta emot avfall från båtägare.

Syftet är att underlätta för båtägare att bli av med avfall som toalettavfall och annat skräp så att det inte riskerar att hamna i vattnet.

– Vi är medvetna om det nya ansvaret och måste peka ut vilken nämnd som ska vara ansvarig för uppgiften, säger Lotta Gunnarsson, chef för avdelningen för miljötillsyn på Karlstad kommun.

Tidigare hade Transportstyrelsen det övergripande ansvaret för att övervaka mottagningsanordningarna. Från och med den 1 maj är det dock kommunerna som ansvarar för detta och som nu måste ta hand om avfallshanteringen från båtägarna.

– Vi är medvetna om det nya ansvaret och måste peka ut vilken nämnd som ska vara ansvarig för uppgiften, och ett sådant beslut är inte taget än. Sedan behöver den nämnden ta fram ett underlag med juridiska dokument för tillsynen. Till exempel ifall vi ska ha någon taxa för tillsynen och så vidare, säger Lotta Gunnarsson, chef för avdelningen för miljötillsyn på Karlstad kommun.

Anledningen till de förändrade reglerna är på grund av en uppdatering av ett EU-direktiv som syftar till att förbättra mottagandet av avfall och minska mängden marint skräp runt Europas kuster.

– Vi har redan en hantering av sopor och slamtömning. Slamtömning har vi på två ställen och sophantering med en miljöstation har vi i Inre hamn, sedan har vi sopkärl vid våra småbåtshamnar. Det är så vi sköter vår drift av kommunala småbåtshamnar, men själva tillsynen är en annan sak, säger Marianne Fröding, samordnare för båt och bad på Karlstads kommun.

Kan tvingas betala en sanktionsavgift

Målet är att tillsynen av avfall i fritidsbåtshamnar ska bli mer effektiv och att hamnarna ska kunna hantera allt avfall på ett ändamålsenligt sätt. Genom att överföra tillsynsansvaret från en central till en lokal nivå finns det goda möjligheter att uppnå detta.

– För båtägarnas del innebär de nya reglerna att det förhoppningsvis blir bättre tillgång på tömningsstationer för toalettavfall i hamnarna, vilket inte har varit tillräckligt tidigare år. Stationerna måste dessutom ha tillräcklig kapacitet, vara bra placerade och repareras utan dröjsmål om de går sönder, säger Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen.

De nya stationerna måste också ha tillräcklig kapacitet, vara välplacerade och reparerade snabbt vid eventuella fel. Dessutom kan hamnar som inte uppfyller kraven för en avfallshanteringsplan tvingas betala en sanktionsavgift.

Enligt Lina Petersson kan kommunerna utföra denna tillsyn tillsammans med annan miljötillsyn som redan utförs i fritidsbåtshamnarna. För att undvika att belasta kommunernas budget kan en avgift tas ut, så att båtägarna betalar för denna tillsyn.

Artikeltaggar

AvfallBåtarEUEuropaKarlstads kommunLina PeterssonMarianne FrödingSamhälleTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.