Hoppa till huvudinnehållet

Ett säkert bilköp eller grisen i säcken?

Publicerad:
”Att köpa av en bilhandlare innebär ett starkare skydd för dig än om du handlar av en annan privatperson även om priset blir lite högre.” skriver Elisabeth Eklo.
”Att köpa av en bilhandlare innebär ett starkare skydd för dig än om du handlar av en annan privatperson även om priset blir lite högre.” skriver Elisabeth Eklo. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Står du kanske i startgroparna i vår för att köpa en ny eller begagnad bil? Det finns inga garantier för att köpet blir lyckat, men det finns saker du kan tänka på för att undvika de värsta fällorna, särskilt när det gäller att slå till på en begagnad bil.

Att köpa av en bilhandlare innebär ett starkare skydd för dig än om du handlar av en annan privatperson även om priset blir lite högre. Ett företag har nämligen ett avsevärt mycket större ansvar för fel som kan visa sig på din nyanskaffade kärra. Köper du av en branschansluten handlare som är medlem i MRF, Motorbranschens riksförbund, har du dessutom en säkerhet i att säljaren ska följa ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden. Därmed inte sagt att ej anslutna säljare är mindre seriösa, de flesta är måna om sina kunder och löser ofta fler problem än de enligt lagstiftningen behöver.

En begagnad bil är inte ny och kan ha olika skavanker utan att det behöver vara ett fel. Bilen ska dock stämma med vad säljaren utlovat i marknadsföring och i avtalet med dig.
Elisabeth Eklo

Googla gärna på det företag du hittar en intressant bil hos, är många kunder missnöjda, undvik att handla av denna. Om du och säljaren avtalar om något särskilt, se till att det framgår tydligt i köpekontraktet.

Vad har du då för rättigheter när du handlar av en bilfirma? Du har som konsument ingen uttrycklig undersökningsplikt, men att ta god tid på dig, provköra på olika underlag och i olika hastigheter och gå igenom bilen väl innan du beslutar dig för köp, och gärna ta med en bilkunnig bekant, det är ett recept för att undvika besvikelser.

En begagnad bil är inte ny och kan ha olika skavanker utan att det behöver vara ett fel. Bilen ska dock stämma med vad säljaren utlovat i marknadsföring och i avtalet med dig, den ska dessutom inte avvika från vad du objektivt kan förvänta dig av en liknande bil med samma ålder, körsträcka och pris. Om den ändå gör det ska säljaren kunna visa att du fått information om avvikelsen.

Om ett fel visar sig måste du också klaga till säljaren så snart som möjligt, men inom två månader från att du upptäckt det, annars kan du få ett nej från säljaren
Elisabeth Eklo

En bilhandlare har ett ansvar för fel som visar sig i tre år efter köpet, även för begagnade bilar. Felet ska ha funnits vid köptillfället. De första två åren förutsätter man dock att de fel som du upptäcker är säljarens ansvar att laga, om inte säljaren kan visa att du fått kännedom om felet, det ingår i ert avtal eller den eventuella avvikelse från normalskick du ska ha fått del av och bekräftat. Andra anledningar till att ett upptäckt fel inte är något säljaren ska stå för är om det får anses vara normalt slitage eller har uppstått efter köpet, eller om felets art är sådant att det inte är antagligt att det kan ha funnits när du köpte bilen. Här spelar naturligtvis bilens pris, ålder, allmänna skick och mil vid köpet stor roll, liksom hur långt efter köpet felet visar sig och hur långt du själv kört med bilen. Om ett fel visar sig måste du också klaga till säljaren så snart som möjligt, men inom två månader från att du upptäckt det, annars kan du få ett nej från säljaren trots att du borde ha fått reparationen utan kostnad. Och du får inte heller reparera bilen innan du reklamerar, då kan du räkna med att säljaren protesterar.

Så sammantaget har en konsument idag ett riktigt starkt skydd för fel, men det gäller också att du köpt av en säljare som har koll på sina kunders rättigheter och följer dem. Ett annat tips är att köpa av en handlare i närområdet om du inte är ute efter en väldigt speciell bil. Du har samma rättigheter vid fel oavsett var säljaren finns, men en reklamation blir onekligen mer omständlig om du måste köra bilen till en handlare många mil bort. En säljare har nämligen alltid rätt att erbjuda felsökning och kostnadsfri reparation om det visar sig vara ett köprättsligt fel.

Elisabeth Eklo

Konsumentrådgivare Karlstads kommun

Artikeltaggar

Allmänna reklamationsnämndenAvtalBeslutElisabeth EkloKarlstads kommunKonsumentReklamationer