Hoppa till huvudinnehållet

NWT hängde på trafikpolisen: ”En sån här dag inbjuder till att gasa lite”

Publicerad:
Trafikpolisen och kollegor på lokalpolisen har under den här veckan extra bra koll på fortkörare i länet. Även andra trafikbrott slinker med. Foto: Fredrik Karlsson

Lasermätaren riktas mot den mötande bilen.

Det blippar till och trafikpolisen Petter Magnusson kliver ut i vägen och vinkar in bilen.

– Det hugger alltid till och jag tänker ”fasen, varför just nu?”, säger föraren om situationen.

Den 70-årige mannen är bara en av många som får ett snack med polisen den här torsdagsmorgonen.

Solen skiner över landsväg 26. På vägsträckan mellan Kristinehamn och Storfors är det satt en hastighetsgräns till max 80 kilometer i timmen.

Men det är också ett känt vägavsnitt där förare gärna trycker till gaspedalen lite extra.

– Och en sån här dag inbjuder till att dra på stereon och gasa lite. Och så förstör vi den goa känslan en stund, säger Petter Magnusson, gruppledaren för trafikpolisen, och skrattar.

Innan polisen ställer sig och börjar mäta hastigheter måste de ha full koll på allt från hastigheter till plats. ”Är det nån parameter som felar kan vi inte stå här”, säger Petter Magnusson.
Innan polisen ställer sig och börjar mäta hastigheter måste de ha full koll på allt från hastigheter till plats. ”Är det nån parameter som felar kan vi inte stå här”, säger Petter Magnusson. Foto: Fredrik Karlsson

Den första bilen som vinkas in till kanten den här torsdagsmorgonen kör över 100 kilometer i timmen.

Men det visar sig också att föraren blir misstänkt för rattfylleri, efter att utandningsprovet gett ett positivt resultat.

Men det är också den enda påverkade föraren som fastnar i polisens ”garn”, resterande invinkade bilar är enbart fortkörare.

– Det är den mänskliga faktorn, men likt förbenat har man ett ansvar, säger Petter Magnusson när han pratar med en bilist.

Petter Magnusson visar upp resultatet för en förare. Denne liksom övriga tog boten på plats, istället för att låta ärendet gå till tingsrätten.
Petter Magnusson visar upp resultatet för en förare. Denne liksom övriga tog boten på plats, istället för att låta ärendet gå till tingsrätten. Foto: Fredrik Karlsson

Nationell trafikvecka

Den här veckan har polisen extra bra koll utmed länets vägar. Det pågår en så kallad nationell hastighetsvecka. För trafikpolisen innebär det egentligen inte fler kontroller, utan det är lokalpolisen som har extra koll.

Man gick i början av veckan ut och bad om tips på platser där man borde stå.

– Vi har fått in en del tips. De som tipsar känner sig påverkade av en problemväg och blir tacksamma när vi hörsammar deras begäran.

”Oschyst mätning”

En lastbil kommer körande norrut mot Storfors. En bakomvarande bil passar på att göra en omkörning. Petter riktar mätaren mot bilen – 93 kilometer.

– Självklart får man ta det i beaktande, att det är en omkörning, men du får inte bryta hastighetsgränsen.

Omköraren svänger av, men är långt ifrån nöjd. Det blir en stunds argumentation.

– Han framförde sin synpunkt. Han upplevde det som ett oschyst sätt att mäta på och det är man fri att tycka. Nu valde jag en snäll mätning och lät honom försöka hämta hem hastigheten, men han lyckades inte. Och så körde lastbilen i 81 så han hade inte behövt köra om.

Så här ser resultatet av mätningen ut när den dyker upp i instrumentet.
Så här ser resultatet av mätningen ut när den dyker upp i instrumentet. Foto: Fredrik Karlsson

Det hela slutar med att föraren i personbilen godtar boten och kör därefter vidare.

– Jag brukar fråga dem, vad har du så bråttom till? Jag skulle säga att 99 procent har inget svar på den frågan. Visst, det är den mänskliga faktorn, men det är ändå ett medvetet val du gör, säger Petter Magnusson.

Att det blir en diskussion är ovanligt. De flesta är medvetna om sin fortkörning, godtar sin bot och kör sedan vidare.

”Ja, jag körde för fort”

En silverfärgad bil kommer körande norrut. Petter Magnusson riktar laserinstrumentet mot bilen. 95 kilometer i timmen blippar upp och bilen vinkas in.

– Ja, jag körde för fort och det gjorde jag medvetet, men jag gör det aldrig på 30-, 40- och 50-vägar, säger föraren.

Mannen i 70-årsåldern fick en liten genomgång av polisen om hur betalningen av boten går till.
Mannen i 70-årsåldern fick en liten genomgång av polisen om hur betalningen av boten går till. Foto: Fredrik Karlsson

Hur känns det när en polis kliver ut i vägen så där?

– Det hugger alltid till och jag tänker ”fasen, varför just nu?”. Men det är bra att de står så här, för det är många som kör vårdslöst.

Det visar sig att det inte är första gången mannen, som är i 70-årsåldern, trycker till lite extra på gasen. Sju gånger förlorade han körkortet under sitt yrkesliv.

Nu landar boten på 2 000 kronor. Mannen får en liten föreläsning av polisen om hur det går till att betala.

– Visst, det är tuffa tider nu, men jag har kalkylerat för jag vet att det kan hända om man kör för fort.

”Kan inte bjussa”

Mannen skulle efter stoppet fortsätta norröver i landet.

– Men resten av vägen kommer jag att hålla hastighetsbegränsningen.

Vilket välkomnas av polisen.

– Syftet är att få ner medelhastigheten och jobba förebyggande mot olyckor och minska dödligheten. Det har visat sig att majoriteten av de som kör för fort i samhället ligger i spannet sex till nio kilometer för fort. Om vi ska klara av att sänka medelhastigheten så är det det här segmentet vi ska jobba mot och inte bjussa på den överträdelsen.

Efter en dryg timme packar polisen ihop. Nio fortkörare, varav två hade tresiffrigt på mätaren, hamnade i bötespärmen.

Bilen till den person som misstänks ha kört alkoholpåverkad kördes från kontrollplatsen av polisen.
Bilen till den person som misstänks ha kört alkoholpåverkad kördes från kontrollplatsen av polisen. Foto: Fredrik Karlsson

Artikeltaggar

Brott, lag och rättFortkörningKristinehamnOlyckorPetter MagnussonRattfylleriStorfors

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.