Att göra det lättare att ta cykeln ger hög klimatnytta per krona, dessutom med bättre hälsa och renare luft, skriver Mattias Goldmann.
Svar till Jonas Holtbo (NWT 6/4).
Sverige tappar styrfart i klimatarbetet, konstaterar Klimatpolitiska rådet. Klimatmålen blir svårare att nå med den nya regeringens hittills införda och föreslagna politik, inte minst skrotandet av riksdagsbeslutet om ett färdmedelsneutralt resebidrag. Det är lätt att hålla med Jonas Holtbos, Sportson, kritik i NWT den 6 april. Men vi kan ändå stå inför cyklingens gyllene framtid, av tre skäl:
1. 2030-målet gäller. Lagen som antogs med 299 röster för och 50 röster mot har inte rivits upp. Energiminister Ebba Busch (KD) har bedyrat att målet ska nås och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) slår fast att det ska ske med många små, kostnadseffektiva åtgärder.
Så skriver du en debattartikel2. Svensk ekonomi går knackigt, räntorna stiger och hushållen har det skralt.
3. Vi har nya vanor. Efter pandemin är det normalt att jobba hemifrån någon dag i veckan, eller kanske från fiket något kvarter bort. Samma för studenten; det är distansundervisningen som växer.
Sammantaget ger det ett guldläge för cykling. Att göra det lättare att ta cykeln ger hög klimatnytta per krona, dessutom med bättre hälsa och renare luft – som Holtbo skriver. Den som tar cykeln istället för bilen får mer pengar kvar i plånboken och att avstå bilen har blivit mycket enklare för alla som inte längre behöver ta sig till jobbet eller plugget varje vardag.
Cykelboomen behöver ett mål att arbeta för: år 2030 ska cyklandet stå för 20 procent av alla resor och fördubblas till 2035, som statliga VTI:s utredning föreslår. Låt oss särskilt fokusera på barn i grundskoleåldern, för att tidigt grundlägga hållbara resmönster.
Ett nationellt cykelmål ger regeringen en välbehövlig påminnelse om att gynna de mest hållbara trafikslagen och Trafikverket och andra nationella myndigheter får en tydlig målbild för sitt arbete. Målet ger Sveriges regioner en gemensam utgångspunkt och målbild. I dag har 8 av 21 regioner mål om ökad cykelandel av det totala resandet, men både mål och åtgärder spretar.
Landets kommuner kan planera infrastruktur utifrån målet, och utnyttja att cykeln är så yteffektiv både när den används och när den parkeras. Arbetsgivare kan med tillförsikt ta fram cykelpaket för medarbetare, hushåll investera i bättre cyklar för familjen.
Cykelmålet ska uppfyllas utan att andelen gång- eller kollektivtrafikresande minskar; hållbara transporter ska inte ställas mot varandra. Det är när cykeln ersätter fossilbilen som vi får störst positiva effekter för folkhälsan och utrymmet i våra städer, och när cykeln kombineras med klimatsmart kollektivtrafik får vi hållbar mobilitet även där resorna är något längre. Dessutom är det när fler tack vare cykelsatsningar kan avstå från egen bil som vinsterna blir störst för hushållsekonomin – trots att cykeln är ett billigt färdmedel, är det idag de med lägst inkomster som cyklar minst.
Sju av riksdagens åtta partier står bakom 2030-klimatmålet för transportsektorn. Det är dags för dem att slå fast ett cykelmål för Sverige.
Mattias Goldmann
2030-sekretariatet